Erfaring med høy HCG

B

bekymret

Guest
Hei. Har prøvd å bli gravid siden september med samboer. Etter en SA og en kjemisk, er jeg nå gravid igjen. Målte HCG hos legen uke 4+0 og 4+3, der resultatene ble 1000 og 2800. Stigningen er jo perfekt, men jeg blir litt skremt av nivået ut fra hva jeg har lest av både norske og internasjonale kilder inkl. tabeller og kalkulatorer :nailbiting: Er det noen som har hatt like høyt nivå, der det ikke har vært pga. tvillinger, trisomi eller blæremola? Ble veldig glad for stigningen - og for at det denne gangen ikke er for lavt, men klarer ikke glede meg pga. det høye nivået. Skal snakke med legen, men håper det også er noen her inne som kan dele erfaringer :)

Du kan jo være litt lengre på vei enn du tror også..?

Hei. Har prøvd å bli gravid siden september med samboer. Etter en SA og en kjemisk, er jeg nå gravid igjen. Målte HCG hos legen uke 4+0 og 4+3, der resultatene ble 1000 og 2800. Stigningen er jo perfekt, men jeg blir litt skremt av nivået ut fra hva jeg har lest av både norske og internasjonale kilder inkl. tabeller og kalkulatorer :nailbiting: Er det noen som har hatt like høyt nivå, der det ikke har vært pga. tvillinger, trisomi eller blæremola? Ble veldig glad for stigningen - og for at det denne gangen ikke er for lavt, men klarer ikke glede meg pga. det høye nivået. Skal snakke med legen, men håper det også er noen her inne som kan dele erfaringer :)
hadde ikke vært bekymret for det! Hcg øker veldig raskt ved friske graviditeter. Er du en eller to dager kortere enn du tror er det ikke spesielt høyt. Jeg hadfe 1700 på 4+2 og fikk beskjed om at dersom det hadde vært blæremora ville det vært mange tusen høyere og ville eksplodert i dobling. Trisomi gir høyt hcg, men ikke i starten, det er senere.
Ville pustet helt rolig ut, den doblingen er jo ikke spesielt høy så ikke noe å være bekymret for det heller.

Man er aldri helt sikkert ;), noe egg blir ikke blasto før dag 6 så du kan helt fint være en dag senere enn du tror iallefall
Vet ikke hva blasto er, men håper i så fall at det er snakk om at jeg er tidligere enn jeg tror mtp at hcg er høyt :)

Hatt høyere nivåer enn deg i alle 3 svangerskap i samme uker+dager.
Ingen trisomier, tvillinger eller blæremola :)

Husk at noen regner graviditetsukene som uke 4+0-4+6 som å være i uke 5. For ser man på uke 5 på en slik tabell; ser det normalt ut. Kan hende det er årsaken?

Vet ikke hva blasto er, men håper i så fall at det er snakk om at jeg er tidligere enn jeg tror mtp at hcg er høyt :)
Egget befruktes innen 24 timer etter eggløsning, så tar det vanligvis 5-6 dager før det har utviklet seg til blastocyst. Etter at det har blitt blastocyst begynner det å «klekke» og fester seg til livmorsveggen, det er da hcg begynner å produsere. Så når man blir gravid naturlig så vet man aldri helt hvilken dpo man er. Uavhengig av det så er ikke ditt hcg nivå noe å bekymre seg over! Ville vært glad for at det er høyt, det indikerer en vellykket graviditet!

Husk at noen regner graviditetsukene som uke 4+0-4+6 som å være i uke 5. For ser man på uke 5 på en slik tabell; ser det normalt ut. Kan hende det er årsaken?
Har lurt på det samme, men ser samtidig at mange opererer med antall dpo og da rimer det ikke med den måten å bruke uker på :nailbiting:

Ja du kan jo også være tidligere enn du tror! Noen egg blir jo blasto på dag 4 og klekker ved dag 5. Ville som sagt ikke bekymret meg, det er ikke unormalt uansett om du er +- dag(er) før eller etter. Med høyt hcg nivå som ikke er vanlig graviditet er det jo størst sjans for tvillinger av de scenarioene du skisserer opp!

1000 rundt 4+0 høres absolutt ikke ut som noe man trenger å bekymre seg for, vet om mange som har ligget rundt der + høyere :) Og doblingen er jo helt riktig, ikke for mye, så ville ikke bekymret meg.

Hadde samme nivå HCG som deg på samme tidspunkt, litt over faktisk. Ble den friskeste gutten det :Heartbigred
Det er så godt å høre. Hvordan utviklet den seg videre utover, eller tok du kanskje ikke flere prøver? Om det skal dobles annen hver dag i flere uker til, må jo skalaen sprenge :dead:

Det er så godt å høre. Hvordan utviklet den seg videre utover, eller tok du kanskje ikke flere prøver? Om det skal dobles annen hver dag i flere uker til, må jo skalaen sprenge :dead:
Det er helt vanlig at det dobler seg annenhver dag i starten (er det det skal gjøre), og også helt vanlig å få opp mot 100 000 i HCG. Men rundt 10 000 kan det slutte å doble seg, så er heller ikke sikkert du vil se en lik økning veldig mye lenger. Etterhvert synker det igjen også. Venninnen min hadde dobling hver dag til 10 000, og så gikk det bare til 13 800 på 48 timer. Hun ble veldig bekymret, men var helt normalt.

Jeg hadde ganske høy hcg-stigning med nr 1. Fikk 3+ på CB digital da jeg var 17 dpo, og hcg var 144.000 da jeg var 7+1. Jeg målte kun én gang, så jeg vet ikke hvordan den utviklet seg, men jeg fikk én gutt som er frisk og rask ❤️

Back
Topp