Erfaring med graviditet og lavkarbo?

Bkno7000862

Andre møte med forumet
Jeg endret kostholdet og livsstilen min 15.08.20 hvor jeg gikk over til å spise lavkarbo. Har fått en betraktelig bedre hverdag etter dette og mine fibroplager har blitt litt bedre. Nå har jeg blitt gravid og lurer selvklart på om jeg kan forsette med min nye livsstil og om noen her har erfaring med å spise lavkarbo under graviditen?

Du kan absolutt fortsette på lavkarbo, men å spise så lite karbo at man er i ketose vet jeg at det er delte meninger om.

Jeg har spist lavkarbo i graviditet, men måtte gi meg pga ekstrem svangerskapskvalme.. nå er jeg tilbake på lavkarbo pga svangerskaps diabetes...

Det er vel ikke anbefalt, men det igjen er vel fordi det ikke har vært forsket på i forhold tilsvangerskap og amming (?) :-) Jeg ville nok ha gått over til smartkarbo, slik at jeg unngikk å komme i ketose. For ren mat, ingen sukker og lite stivelse kan jo umulig være skadelig - heller bra, tenker jeg :rolleyes: så om du holder deg til et kosthold uten hvetemel, potet, pasta, ris og sukker, og spiser f.eks litt havregryn, speltmel, grønnsaker, kanskje litt melkeprodukter og en og annen frukt, så tror jeg nok det skal gå bra.

Nå spurte du etter erfaringer - det har jeg ikke, siden lavkarbo ikke var aktuelt for meg før og under svangerskapet. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde turt å spise strikt lk da. Begynte ikke før etter ammeperioden var over (men det handlet nok mye om motivasjon. Hadde det vært i dag, etter å ha spist lk i 7 mnd, ville jeg nok ha begynt på smartkarbo mens jeg ammet) :)

Du kan absolutt fortsette på lavkarbo, men å spise så lite karbo at man er i ketose vet jeg at det er delte meninger om.

Jeg har spist lavkarbo i graviditet, men måtte gi meg pga ekstrem svangerskapskvalme.. nå er jeg tilbake på lavkarbo pga svangerskaps diabetes...
Jeg får lese meg litt opp på dette. Jeg spiser ganske striks,hovedsaklig kun rene produkter. Men er jo viktig at lille spira får nok næring underveis :)

Det er vel ikke anbefalt, men det igjen er vel fordi det ikke har vært forsket på i forhold tilsvangerskap og amming (?) :) Jeg ville nok ha gått over til smartkarbo, slik at jeg unngikk å komme i ketose. For ren mat, ingen sukker og lite stivelse kan jo umulig være skadelig - heller bra, tenker jeg :rolleyes: så om du holder deg til et kosthold uten hvetemel, potet, pasta, ris og sukker, og spiser f.eks litt havregryn, speltmel, grønnsaker, kanskje litt melkeprodukter og en og annen frukt, så tror jeg nok det skal gå bra.

Nå spurte du etter erfaringer - det har jeg ikke, siden lavkarbo ikke var aktuelt for meg før og under svangerskapet. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde turt å spise strikt lk da. Begynte ikke før etter ammeperioden var over (men det handlet nok mye om motivasjon. Hadde det vært i dag, etter å ha spist lk i 7 mnd, ville jeg nok ha begynt på smartkarbo mens jeg ammet) :)
Takk for svar. Må nok lese meg opp på dette :)

Back
Topp