Erfaring med forstørret sideventrikkel hos foster???

mom2be_juli2014

Glad i forumet
Hei.

Er 32+1 uker på vei, og under en rutinemessig vekstkontroll igår ble det plutselig avdekket at høyre sideventrikkel er over normalen. Dette kom som et sjokk på oss, og vi var inne igjen i dag for ny måling av lege. Den ble målt til å være 11 mm. og normalen er opp til 10 mm. Vi har selvfølgelig blitt svært engstelige og jeg kjenner at gleden over lillesøster som er ventet plutselig er borte - erstattet med nedstemthet og redsel. Det er jo vanskelig å si hva utfallet kan være, da det visstnok er 5-10 % sjanse for at noe er galt med henne.

Det ble nevnt både lærevansker, atferdsproblemer og kromosomfeil, uten at dei ville utdype så mye mer på dette stadiet. Det er jo som dei sa, for sent å gjøre noe med det, så da mente dei at vi ikke skulle tenke så mye på det. Vet at det er godt ment, men det er ikke så enkelt å fokusere på de 90% som sier at det sannsynligvis "går greit med henne". Umulig rettere sagt. Og slik skal vi gå i 6 uker... Så måtte vi se hvordan tilstanden hennes var når hun kom ut. Om hun bar preg av det utseendemessig og hvordan de nevrologiske funksjonene var...

Vi fikk ny time til UL om 2 uker, men inntil da skulle vi bare prøve å tenke minst mulig på det... Jeg er ikke skapt slik, og lurer derfor på om noen her inne har vært i samme situasjon som oss? Og kanskje vet litt om hva vi kan forvente oss?

Skjønner godt at du ikke synes dette er noe lett. Men det er som legene sier: man får ikke gjort noe til eller fra. Ventetiden blir selvsagt en annen enn man hadde sett for seg. Er det noen andre tegn på at noe ikke stemmer enn forstørret sideventrikkel?

Hvor mange ultralyder har du vært på før dette? Rart at ikke dette har blitt oppdaget tidligere ved eventuelt andre UL. Sender deg stor klem. Prøv å søke på nett, på engelsk. Mer info å hente der.

Har vært på 6? stk til nå tror eg. Er et "risikosvangerskap" pga min sykdom (diabetes type 1), men har ikkje vært avdekket noe tidligere nei. Dei siste 2 har handlet mest om vekst, da vekst hos fosteret er fokus fra 3 trimester. Det var mer en tilfeldighet at det ble oppdaget sist kontroll, da en sjekk av hodet (utenom vekst) ikke var fokus. Var som nevnt tilbake for ny ul igår og denne ble utført av en overlege ved sykehuset. Hun bekreftet at målet var utenfor normalen, men kunne ikke si så mye om hva utfallet kan være. Ikke ville hun si for mye heller, da alt er veldig usikkert.

Fosteret ligger også med hodet langt nede i bekkenet (samme som førstemann), så dei sliter med å få gode bilder av hodet.

Tusen takk for det! :) Skal se om eg får tatt mot til meg og lest litt på nett, selv om eg vet at eg ikkje kommer til å like det som er nevnt.

Når du har vært på så mange ultralyder tidligere, går jeg ut fra at det ikke er andre tegn på at noe er galt. Forstørret sideventrikkel i sammenheng med andre funn (nakkefold, hjertefeil etc) kan i større grad tyde på f.eks. kromosomfeil, men når det kun er en slik indikator, sier den egentlig ikke så mye i seg selv. Håper dere får noen flere avklaringer på neste ul.

Tusen takk for det <3

Har lest en god del forskningsartikler om emnet siden igår, og har ikkje blitt mer bekymret eller roligere av den grunn. Føler likevel at det å tilegne seg mer kunnskap hjelper meg, så kommer nok ikkje til å slutte å lese.

Synes fremdeles det er veldig tungt og tror nok ikkje dette kommer til å forandre seg disse resterende ukene. Håper bare at gleden kommer tilbake etterhvert, for akkurat nå er det mest usikkerhet og redsel å spore... Hater å ikkje vite og er bekymret for hva neste kontroll evt. avdekker. Og hva resultatene av virusprøven evt. kan fortelle oss.

Den første tiden etter fødsel er skummel nok etter et såkalt risikosvangerskap, men nå ble det plutselig dobbelt opp av bekymringer. Skulle ønske jeg var en av dem som evner å fokusere utelukkende på det positive :p

Back
Topp