Mater du han?
Barn har ganske sterk brekningsrefleks. Hvis du har pleid å mate finmost mat er han ikke vandt til å håndtere biter med tunga og tygge dem. Da vil brekningsrefleksen slå til når bitene kommer langt nok bak på tunga.
Så er spørsmålet - hvorfor brekker han seg? Den gode nyheten er at det er fordi han oppfører seg akkurat sånn som han skal
det er ikke fordi han ikke liker maten, men fordi han ikke har erfaring med dette enda og de naturlige instinktene slår til.
Hva skal du gjøre? Det viktigste du gjør, er faktisk å gjøre ingenting
brekninger er tegn på at han flytter maten rundt i munnen for å tygge den. Og dersom han ikke er vandt til å tygge, så vil han brekke seg for å få bitene til et annet sted i munnen for å tygge med gommene eller så vil han spytte ut maten
Jeg har ikke matet babyene mine noe særlig, hjulpet litt med grøt til kvelds, men de har ellers spist biter fra 6 mnd til alle andre måltider. Og tro meg, det innebærer MYE brekninger
Hoste, babyen er rød i ansiktet, lager mye lyder, brekker seg - da skal du ikke gripe inn men se det an. Stort sett så holder de på å flytte maten frem i munnen, men muskulatur og motorikk i tunga er ikke utviklet enda så derfor har de kraftig brekningsrefleks som hjelper til. Det er best at de får ordne opp selv.
Dersom en baby blir helt stille og evt blå på leppene har den satt noe fast og trenger hjelp til å få det ut.
Aldri putt hendene dine inn i munnen til et barn for å ta ut mat, det kan gjøre det verre eller forstyrre læringsprosessen. Dersom noe sitter fast er det å legge barnet over låret ditt med ansiktet vinklet nedover og dunke hardt bak skulderbladene.
uansett, han liker maten, men må få erfare hvordan hn håndterer biter og mat med biter
mitt beste tips er å l han holde på selv. Helt selv! Så lenge han ikke har satt fast mat, så gi han en brødskive for eksempel (anbefaler delt i 4 og ikke i småbiter) og la han jobbe på og få øve på å bite av passe biter. Bitene kommer til å bli for store o starten, da øver de på å tygge også spytter de ut. Og putter kanskje samme bit i munnen på nytt, deler den med tennene og spytter ut osv. Kan ta litt tid før de går over til å få mer mat i magen og lærer å tygge.
Jenta mi er akkurat blitt 1 år og i dag har hun spist 1/2 rundstykke, tygget i seg hele og til lunsj spiste hun ovnsbakte grønnsaker. Siden hun har pinsettgrep nå, det har sikkert gutten din også fått, så for hun biter på størrelse med min tommelfingernegl og opppver. Bitene er tilpasset sånn jeg vanligvis laget salat. Da hun var mindre var det viktigere med større biter så hun klarte å holde dem.
Til middag i dag skal vi ha taco. Da får hun akkurat det samme som oss. Lefse med poseklype nederst så lefsa ikke skap åpne seg, og inni er det tacokjøtt, lett moste bønner, oppskjært agurk, paprika og mais. Og rømme.
Det eneste du ikke skal gi av biter uansett, er runde ting. Druer, deles på langs så de blir avlange båter, det samme med tomater og pølse. Aldri runde biter av noe som helst. Men ellers gir jeg det meste nå
nøtter venter jeg med til 2-3 år, og bønner og erter moser jeg lett med gaffel pga fasongen.