Erfaring med epidural og pudendal?

FrøkenFru92

Andre møte med forumet
Noen som har erfaring med både epidural og pudendal? Jeg har ekstrem svangerskapsmigrene og har hatt dette gjennom hele svangerskapet. Har derfor vært på kontroll og fødselssamtale på sykehuset. Gynekologisk har henvist meg videre til nevrologisk der de skriver at de vil sette meg i gang i uke 37-38, legge inn epidural tidlig, gi meg pudendal i trykkefasen og evt. aktiv forløsning. Vil aktiv forløsning si sugekopp og tang? Selv er jeg svært skeptisk til hele opplegget..

Jeg har erfaring fra epidural og delvis aktiv forløsning, men ikke pudendal. Jeg trodde Pudendal var navn på en nerve, ikke en medisin? Uansett så har jeg veldig god erfaring fra epidural. Jeg hadde en langvarig fødsel med lite effektive rier. Fikk mer og mer vondt i ryggen for hver rie og den smerten ga seg ikke når riene var over. Jeg fikk epidural og riestimulerende, og epiduralen tok de konstante ryggsmertene helt og dempet riesmertene, men jeg kjente fremdeles tydelig når jeg hadde rier. Jeg var fullt ut i stand til å stå og gå hele fødselen, og hadde ingen problemer med kvalme, hodepine eller dårlig balanse. Det gikk helt uproblematisk både og tisse og dusje etter fødsel. Jeg brøt visst litt med retningslinjene ved å dusje første timen....

Min aktive fødsel gikk litt tregt og fosterlyden ble dårlig, så jeg fikk aktiv hjelp i form av at barnelegen dyttet på magen min og jordmor dro i hodet hans, men bare med hendene. Han satt lenge i åpningen.

Jeg har også to fødsler uten epidural, som begge gikk mye raskere. Det er å foretrekke med rask fødsel. Første fødsel hadde vart lenger enn de to andre til sammen allerede før jeg fikk epidural, så det var ikke epiduralens feil at den gikk tregt.

Jeg fikk pudendal med min førstefødte fordi hun satt fast og måtte trekkes ut med sugekopp, kjente ingenting, hverken når de klippet eller at hun kom ut. Om barnet blir tatt med sugekopp må du klippes. Med min andre fødsel hadde jeg epidural og kjente ingenting av riene, men kjente derimot alt nedentil under trykkefasen.. denne gangen vil jeg føde uten noen som helst bedøvelse. For det beste for hele fødselsprosssen er at kroppen får jobbet naturlig og at man samarbeider godt med jordmor i forhold til når man skal trykke å ikke for å unngå store rifter. Trykkefasen blir også mer effektiv om man har gode rier. Vil tro at du får en helt smertefri fødsel med alt de tilbyr deg, problemet vil bli under trykkefasen siden du ikke kjenner riene dine eller at du må trykke, så det er vel derfor ungen må dras ut med sugekopp.

Jeg fikk pudendal med min førstefødte fordi hun satt fast og måtte trekkes ut med sugekopp, kjente ingenting, hverken når de klippet eller at hun kom ut. Om barnet blir tatt med sugekopp må du klippes. Med min andre fødsel hadde jeg epidural og kjente ingenting av riene, men kjente derimot alt nedentil under trykkefasen.. denne gangen vil jeg føde uten noen som helst bedøvelse. For det beste for hele fødselsprosssen er at kroppen får jobbet naturlig og at man samarbeider godt med jordmor i forhold til når man skal trykke å ikke for å unngå store rifter. Trykkefasen blir også mer effektiv om man har gode rier. Vil tro at du får en helt smertefri fødsel med alt de tilbyr deg, problemet vil bli under trykkefasen siden du ikke kjenner riene dine eller at du må trykke, så det er vel derfor ungen må dras ut med sugekopp.

man kan vel kjenne pressrier selv om man har epidural? Kjente ikke noe mindre til pressriene med nr 1 (epidural) mot nr 2 uten noe.. jeg har vært tydelig på at jeg ikke ønsker doser som gjør at jeg mister rier/mulighet til å røre meg osv.. hadde gode pressrier med nr 1, og var ferdig på under 15 minutt selv om han faktisk satt fast og det ble vurdert vakuum ;)

man kan vel kjenne pressrier selv om man har epidural? Kjente ikke noe mindre til pressriene med nr 1 (epidural) mot nr 2 uten noe.. jeg har vært tydelig på at jeg ikke ønsker doser som gjør at jeg mister rier/mulighet til å røre meg osv.. hadde gode pressrier med nr 1, og var ferdig på under 15 minutt selv om han faktisk satt fast og det ble vurdert vakuum ;)
Det er ulike doser, ja. Jeg fikk nok liten dose og kjente riene tydelig.

Fikk epidural sist gang, men siden det ble styrtfødsel rakk den aldri å fungere. Grunnen til at de satt den var fordi det var bestemt på forhånd fordi den har en blodtrykksenkende effekt.

Fikk saltvann og det svei noe sinnsykt :wacky:

Noen som har erfaring med både epidural og pudendal? Jeg har ekstrem svangerskapsmigrene og har hatt dette gjennom hele svangerskapet. Har derfor vært på kontroll og fødselssamtale på sykehuset. Gynekologisk har henvist meg videre til nevrologisk der de skriver at de vil sette meg i gang i uke 37-38, legge inn epidural tidlig, gi meg pudendal i trykkefasen og evt. aktiv forløsning. Vil aktiv forløsning si sugekopp og tang? Selv er jeg svært skeptisk til hele opplegget..

Har ikke erfaring med noe av det, men husk at det uansett er du som bestemmer! Så lenge det ikke er fare for liv og helse kan du si nei til forslagene om det er noe av det du er skeptisk til :)

Tusen takk til dere som deler erfaringer og tanker. Aller helst skulle jeg jo ønske jeg kunne gjennomføre fødselen så naturlig som mulig og med at den starter av seg selv, men slik blir det dessverre ikke.

Har flere grunner for å være skeptisk, men som førstegangs vet jeg jo ikke hva jeg går til og dessuten er jo ingen fødsler like uansett. Jeg er egentlig ikke redd for fødselssmertene i seg selv, jeg er forberedt på at det er vondt å føde. Men jeg er redd for fødselssmerter kombinert med uendelige migreneanfall som gir meg oppkast, synsforstyrrelse og sløvhet. Når det å skrelle gulrøtter er en stor nok anstrengelse til å gi meg anfall og slå meg ut i timesvis lurer jeg fælt på hvordan dette skal gå.. hvis det drar ut i tid, noe det fort kan gjøre siden jeg blir satt i gang 3 uler før termin, er det garantert at jeg detter bort fordi jeg kommer til å ha mange anfall.. Føler også fødeavdelingen ikke helt forstår alvoret og bare tenker «du har litt vondt i hodet, men det må du takle», og at ingen vil ta ansvar eller lede an i hva som skal gjøres. Nevrologisk sier bare at de ikke kan gi meg den behandlingen de ønsker fordi jeg er gravid..

Back
Topp