Erfaring med endring av navn?

kariness

Elsker forumet
Noen av dere som har noen erfaring med endring av navn?

Jeg og mannen min fikk aldri somla oss til å bytte navn da vi giftet oss fordi vi aldri ble enige.. Nå etter snart 2 år er vi enige og vi ville gjerne ha samme navn før vi fikk barn..

Men nå lurer jeg på om det blir sykt stress, med sykehuspapirer og de klistremerkene jeg har fått fra UL med navnet mitt på? Og med leger og sykemeldinger og sånn? Utbetaling av foreldrepenger og hele den biten.. Noen som vet?

Da jeg byttet navn gikk det veldig fort. Men se inne på siden til Nav om det står noe der, det burde ikke være noe problemer, men det går jo ann å vente til etter du har født og sende inn papirer både på deg og den lille. Tror det er det letteste.

Hadde liksom håpet å bruke litt av sykemelding-tiden min på å søke om alle disse nye tingene som må søkes om når vi får byttet navn.. Førerkort, pass, visakort, alle andre kort i hele verden.. Så hadde jo vært greit å få det unna :P

Skal ta en titt på NAV sine sider..

Jeg byttet navn og det gikk veldig fint.. Fylte ut ett skjema - og sendte det inn.. jeg tror jeg sendte inn til folkeregisteret da... de har jo alt registrert på oss.. så mener det var kun skjemaet jeg fylte ut som jeg sendte inn.. Tror jeg fylte ut gammelt navn, det nye navnet jeg ønsket, hvorfor jeg ville bytte og litt personlige opplysninger som adresse og personnummer og slikt.. :)

Jeg byttet navn og det gikk veldig fint.. Fylte ut ett skjema - og sendte det inn.. jeg tror jeg sendte inn til folkeregisteret da... de har jo alt registrert på oss.. så mener det var kun skjemaet jeg fylte ut som jeg sendte inn.. Tror jeg fylte ut gammelt navn, det nye navnet jeg ønsket, hvorfor jeg ville bytte og litt personlige opplysninger som adresse og personnummer og slikt.. :)
Hvor stress var det etterpå da? med alle som på en måte må vite at du har bytta navn? eller gjør det ingenting fordi personnummeret er det samme liksom?

Bytta navn i oktober. I grunn null stress. Visakort og bankkort fiksa jeg så fort bekreftelsen kom. Alle andre steder har jeg tatt ettersom jeg har kommet på det, eller jeg får noe post i gamle navnet.

Hvor stress var det etterpå da? med alle som på en måte må vite at du har bytta navn? eller gjør det ingenting fordi personnummeret er det samme liksom?
Veldig mange fikk vite det gjennom folkeregisteret mener jeg å huske, men det var noen steder jeg måtte logge meg inn på nettet å endre navnet selv. Bladabonnement, shoppingsider, chess osv måtte jeg gjøre det selv på. Tror jeg måtte søke nytt pass også, men ellers ble alt oppdatert av hovedsystemet :-) men vet ikke hvordan det er å skifte navn på barn da, var selv over 18 og var jo bare meg det berørte :-)

Er bare meg og mannen som skal endelig få samme etternavn :)

Regner med at det ikke er noe stress å gi ungen vårt etternavn når den tid kommer :)

Er bare meg og mannen som skal endelig få samme etternavn :)

Regner med at det ikke er noe stress å gi ungen vårt etternavn når den tid kommer :)
Det går nok bra ja:-) så lenge dere får attesten om bekreftet navnebytte så skal det gå veldig fint! Lykke til@

Dette må jeg også få somla meg til å få gjort, super tråd!

Jeg vil også bytte navn.... Må vel bare få ring på fingeren først....

Jeg vil også bytte navn.... Må vel bare få ring på fingeren først....

Hehe. Vi har jo brukt 2 år på å bestemme oss nå!

Mannen har vært så fast bestemt på å holde på sitt etternavn men jeg bare maser. Jeg har 2 uvanlige etternavn og han har jo -sen etternavn! Det er ikke aktuelt. :p

Men så kom han frem til at han egentlig ikke brydde seg om hva han het han bare ville kverulere :p

Så nå blir det "-sen" mellomnavn og mitt super kule "under 200 mennesket har navnet"-Mellomnavn som etternavn! Hurra :D

Mannen har vært så fast bestemt på å holde på sitt etternavn men jeg bare maser. Jeg har 2 uvanlige etternavn og han har jo -sen etternavn! Det er ikke aktuelt. :p

Men så kom han frem til at han egentlig ikke brydde seg om hva han het han bare ville kverulere :p

Så nå blir det "-sen" mellomnavn og mitt super kule "under 200 mennesket har navnet"-Mellomnavn som etternavn! Hurra :D
Blir nok bra :) her skal jeg ta mannen sitt, selv om mitt kanskje er hakket mere spesielt...

Si styrer med samme greien - men det er mtp etternavnet til småen! Sambo har ett uvanlig mellomnavn, og et -sen etternarn og mitt etternavn er også ganske så uvanlig.. Så.. Vi har blitt enig om at vi dropper -sen, og kobler våre to uvanlige sammen - men gosh så vanskelig det er å bli enige i hvilket etternavn som skal stå først og sist!! haha..

Si styrer med samme greien - men det er mtp etternavnet til småen! Sambo har ett uvanlig mellomnavn, og et -sen etternarn og mitt etternavn er også ganske så uvanlig.. Så.. Vi har blitt enig om at vi dropper -sen, og kobler våre to uvanlige sammen - men gosh så vanskelig det er å bli enige i hvilket etternavn som skal stå først og sist!! haha..

Er navnene deres litt korte da? For i så fall kan dere jo ta bindestrek og lage "nytt navn"?

Men ja, jeg krangla meg ganske mye til at mitt skulle stå sist :p

Er navnene deres litt korte da? For i så fall kan dere jo ta bindestrek og lage "nytt navn"?

Men ja, jeg krangla meg ganske mye til at mitt skulle stå sist :p

Hans er kort, mitt er langt.. Så foreslo å bruke bindestrek, men han vil ikke "tvinge" småen til å MÅTTE bruke begge to, så han synes at bindestrek er unødvendig - men da synes han også at mitt skal være mellomnavn og at han skal være etternavn.. så sånn sett går det i hans favør uansett.. haha.. han er en snik! :P men jeg gir meg ikke så lett! han fikk viljen om dåpssted - så håper jeg kan utnytte den litt :P hahaha

Hans er kort, mitt er langt.. Så foreslo å bruke bindestrek, men han vil ikke "tvinge" småen til å MÅTTE bruke begge to, så han synes at bindestrek er unødvendig - men da synes han også at mitt skal være mellomnavn og at han skal være etternavn.. så sånn sett går det i hans favør uansett.. haha.. han er en snik! :P men jeg gir meg ikke så lett! han fikk viljen om dåpssted - så håper jeg kan utnytte den litt :P hahaha
Men på en måte når man bruker bindestrek så er det ikke noe mellomnamn.

"Olsen-Hansen" blir jo å finne på O i alfabetisk rekkefølge liksom! :)

Men på en måte når man bruker bindestrek så er det ikke noe mellomnamn.

"Olsen-Hansen" blir jo å finne på O i alfabetisk rekkefølge liksom! :)

i know! :P hahah.. tror det er litt det at han ønsker at hans etternavn er hovedetternavnet.. :) men jeg er enda mer sta - så han kan bare prøve seg :P haha..

Back
Topp