Erfaring med endring av kneleie/fotleie til seteleie under rier

Løvstikke81

Andre møte med forumet
Hei, jeg har fått beskjed om å komme til sykehuset med en gang riene begynner fordi baby ligger med føttene nederst.
De sier det er en mulighet for at han kan endre leie til sete under riene.
Jeg har vel mest lyst på planlagt keisersnitt om sjansen for dette er veldig liten..men de vil ikke gi noe svar på sannsynlighet på sykehuset...sier det ikke finnes noe statistikk.
Jeg finner ingenting om dette på nettet, bare at det er uvanlig med fotleie og at fotleie gjør at det blir keisersnitt.
Noen som har opplevd eller hørt om endret leie fra fot/kneleie til seteleie under rier?
Jeg finner bare om endring fra tverrleie til hodeleie på nett.o_O

Fikk også beskjed om at det ville være 7 stk i rommet på slutten i tillegg til samboer om det ble seteleie og ikke keisersnitt.
Merker jeg ikke er helt komfortabel med det.
Har noen erfaringer med hvor mange som pleier være i rommet ved en slik fødsel?

Er 39+6 nå og fortsatt usikker på om jeg burde ombestemme meg til å velge planlagt keisersnitt for å unngå akutt keisersnitt.:facepalm:
 
Jeg har ikke svaret på det du spør om, men fødte selv i uoppdaget seteleie/kneleie. Jenta kom Med venstre kne først, så hele foten var ute da jeg begynte å presse. De hjalp til og «hentet» ut den andre foten, og etterhvert begge armene. Hodet satt fast på slutten og måtte forløses med tang. Det høres veldig dramatisk ut, men det gikk egentlig veldig fint og jeg ble godt ivaretatt. Det var mange mennesker inne på rommet, men jeg husker ikke helt hvor mange. Fødselslege, iallefall to jordmødre, også stod det klar to barneleger som fikk babyen bort på bordet for oksygen og full sjekk. Hun var ganske medtatt da hun kom, men kviknet raskt til etter litt bagging/oksygen.
Om jeg husker riktig så tok det 15 min å presse henne ut, så akkurat det var ganske kjapt levert etter et helt døgn i fødsel. Jeg ble klippet, og det ble satt pudentalblokkade direkte i sjeden. I tillegg hadde eg epidural som fungerte veldig godt. Kjente ikke pressriene, så fikk beskjed om når jeg skulle presse☺️ Det jeg husker som vondt, var tangforløsning av hodet, og det lange forløpet i tiden før jeg fikk epidural.

Har du fått målt størrelse på eget bekken mtp vagina fødsel? Størrelse på barn? Hos meg ble seteleie oppdaget etter 16 timer i fødsel, så de tok en sjans med meg;)

Masse lykke til!!
 
Jeg har ikke svaret på det du spør om, men fødte selv i uoppdaget seteleie/kneleie. Jenta kom Med venstre kne først, så hele foten var ute da jeg begynte å presse. De hjalp til og «hentet» ut den andre foten, og etterhvert begge armene. Hodet satt fast på slutten og måtte forløses med tang. Det høres veldig dramatisk ut, men det gikk egentlig veldig fint og jeg ble godt ivaretatt. Det var mange mennesker inne på rommet, men jeg husker ikke helt hvor mange. Fødselslege, iallefall to jordmødre, også stod det klar to barneleger som fikk babyen bort på bordet for oksygen og full sjekk. Hun var ganske medtatt da hun kom, men kviknet raskt til etter litt bagging/oksygen.
Om jeg husker riktig så tok det 15 min å presse henne ut, så akkurat det var ganske kjapt levert etter et helt døgn i fødsel. Jeg ble klippet, og det ble satt pudentalblokkade direkte i sjeden. I tillegg hadde eg epidural som fungerte veldig godt. Kjente ikke pressriene, så fikk beskjed om når jeg skulle presse☺️ Det jeg husker som vondt, var tangforløsning av hodet, og det lange forløpet i tiden før jeg fikk epidural.

Har du fått målt størrelse på eget bekken mtp vagina fødsel? Størrelse på barn? Hos meg ble seteleie oppdaget etter 16 timer i fødsel, så de tok en sjans med meg;)

Masse lykke til!!
Jeg har ikke svaret på det du spør om, men fødte selv i uoppdaget seteleie/kneleie. Jenta kom Med venstre kne først, så hele foten var ute da jeg begynte å presse. De hjalp til og «hentet» ut den andre foten, og etterhvert begge armene. Hodet satt fast på slutten og måtte forløses med tang. Det høres veldig dramatisk ut, men det gikk egentlig veldig fint og jeg ble godt ivaretatt. Det var mange mennesker inne på rommet, men jeg husker ikke helt hvor mange. Fødselslege, iallefall to jordmødre, også stod det klar to barneleger som fikk babyen bort på bordet for oksygen og full sjekk. Hun var ganske medtatt da hun kom, men kviknet raskt til etter litt bagging/oksygen.
Om jeg husker riktig så tok det 15 min å presse henne ut, så akkurat det var ganske kjapt levert etter et helt døgn i fødsel. Jeg ble klippet, og det ble satt pudentalblokkade direkte i sjeden. I tillegg hadde eg epidural som fungerte veldig godt. Kjente ikke pressriene, så fikk beskjed om når jeg skulle presse☺️ Det jeg husker som vondt, var tangforløsning av hodet, og det lange forløpet i tiden før jeg fikk epidural.

Har du fått målt størrelse på eget bekken mtp vagina fødsel? Størrelse på barn? Hos meg ble seteleie oppdaget etter 16 timer i fødsel, så de tok en sjans med meg;)

Masse lykke til!!

Takk for svar! De trengte ikke måle noe på meg siden jeg har født før for 13 år siden...og karen i magen er gjennomsnittlig stor. Håper jeg slipper 16 timer:woot::)
 
Takk for svar! De trengte ikke måle noe på meg siden jeg har født før for 13 år siden...og karen i magen er gjennomsnittlig stor. Håper jeg slipper 16 timer:woot::)
Ja, det håper jeg også! 16 timer var før denoppdaget seteleie, hele seansen tok 24 timer:bag::banghead:
Jeg har nok bare en vanskelig livmor, for fødselen nr. 2 var omtrent like lang, med sine 22 timer. Han lå i hodeleie, men var stor.
Nå håper jeg nummer tre blir kortere:bag:
 
Her var det kjent seteleie og på slutten var det to jordmødre, tre leger (en LIS og en på opplæring i tillegg til overlegen) en barnepleier, og barnelege stod klar utenfor. Jeg opplevde det bare som en trygghet at det var mange i rommet, og enset egentlig kun min jordmor som hadde fullt fokus på meg. Det var på en måte hun som styrte fødselen, legen var der bare i tilfelle det trengtes.

Jeg hadde lang trykketid, men kun 6 timer aktiv fødsel :).
 
Her snudde nr 2 seg fra hodeleie til seteleie under fødsel (hode var ikke festet) så alt er mulig.
 
Back
Topp