Erfaring med bryllup?

LilleBlinky

Flørter med forumet
Sitter å tenker litt på det at jeg har lyst il å gifte meg meg samboer før baby kommer, vil gjøre det igjennon det kristelige altså kriken.
Men kunne tenkt meg bare å gifte meg nå og ha sermoni i kirken om 2-3 år kanskje og feire da. Samboer er døpt og jeg er ikke døpt. Hvilke muligheter og rettigheter har vi? Er dette mulig i det hele tatt? Noen som  vet?
Vil jo ikke gifte meg på tinghuset, det synes jeg ikke noe om. Men vil ikke ha sermoni og fest nå, vil bare være gift med samboer. Ja forsto dere? hehe prøver å sette tankene ned her, men det ble kanskje ikke helt ryddig.
Uansett noen som vet om dette er gjennomførbart? Noen som har gjort noe lignende?
Ps: Vi er forlovet altså, så det er ikke bare jeg som sitter her og skal dra han med på dette ;)

Jeg kjenner mange som har gjort det sånn, at de gifter seg først og feirer det senere når det passer. Da har de giftet seg på tinghuset først, og hatt seremoni med enten en "liksom-vielse" eller en velsignelse i kirken når de skal ha festen... Vil tro at du kan gifte deg i kirken når du vil uten å ha feiring, er jo du som bestemmer det... Snakk med en prest :)

det går sikkert bra, snakk med presten du du kan hvertfall gifte deg i kyrkja, når han er døpt der!
sånn er det med oss- eg er i pinsemenigheten og han er døpt i kyrkja so me fekk gifta oss der sidan han er medlem der. lykke til!

Dere har full mulighet til å gifte dere i kirka, og dere velger jo selv om det bare er dere, forloverne og presten tilstede eller hele familien og vennene deres....

Men om dere kan ha en slags vielse igjen om noen år vet jeg ikke noe om, men fest er jo ikke noe problem å ha i ettertid ihvertfall :)

Vi gjorde slik som Mamma2012 skriver om :)

Jeg er kristen selv, men er ikke i statskirken, og mannen min er ikke kristen. Så vi gifta oss på tinghuset med bare meg, han og forloverene først, bare for å få det på papiret, siden ingen i menigheten jeg går i har vielsesløyve. Så hadde vi "ordentlig" bryllup senere, med brudekjole, brudepiker, blomster og hele sulamitten, der vi fikk en velsignelse over ekteskapet fra en leder i menigheten. Dette gjorde vi på en privat strand faktisk, kjempekoselig :) 

Tror nok ikke det skal være noe problem for kirken om du vil at det skal være bare deg, han og eventuelt vitner, for så å feire det senere, er jo ikke fullt så uvanlig å gjøre det på den måten lenger :)

Er det ikke slik at man betaler for å gifte seg i kirken?? Leier den den timen liksom.. Så da kan man vel fint velge hvem man vil ha der.. 

Man kan jo gifte seg på mange måter... Så lenge personene har "løyve" kan jeg ikke tenke meg at stedet har noe å si...
Type kjenner du en prest kan du gifte deg i stua om du vil??? 

Froni skrev:
Er det ikke slik at man betaler for å gifte seg i kirken?? Leier den den timen liksom.. Så da kan man vel fint velge hvem man vil ha der.. 

Man kan jo gifte seg på mange måter... Så lenge personene har "løyve" kan jeg ikke tenke meg at stedet har noe å si...

Hvis en eller begge er medlem i kirken, er det gratis... Jeg var så lur at jeg meldte meg ut et års tid før bryllupet, så da måtte vi betale, husker ikke akkurat hvor mye...

Froni skrev:

Er ikke alle prester som vil vie hvorsomhelst dessverre. Enkelte kirker er ganske strenge på at det skal være på "hellig" jord eller hva de sier. Min søster ville gifte seg statskirkelig og utendørs, men presten ville ikke vie de noe annet sted enn i kirka.. 

Back
Topp