Erfaring med bilsete som kan snus 360 grader?

UnicornCorn

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Hvilket merke? Fornøyd?
Synes de virker så praktiske siden de kan snus mot døra å gjør ting enklere for kroppen (min).

Hei,
De varer ofte kort og man må kjøpe en ny bakovervendt før ungen er stor nok til å sitte forovervendt. Anbefales å ha ungen bakovervendt så lenge som mulig. Finnes stoler som varer til ca 6-7år. Eksempel er Axkid one, besafe stretch, klippan century, Axkid minikid. De to første mener jeg skal kunne brukes fra fødsel med kjøp av rette versjon.

Men om økonomien er romslig og man kan kjøpe en ny bakovervendt når ungen når 18kg (ofte grensa for isofix) så er det jo et fint og bekvemt valg.

360 stoler bør aldri brukes fremovervendt da de er tunge og farlige i en kollisjon.

Anbefaler deg gruppa bilstoler på Facebook. Spør der så får du flere tips og detaljer :happy:

Vedlegg

• IMG_20180211_222244_361.jpg
    IMG_20180211_222244_361.jpg
    76,9 KB · Visninger: 4
Vi har en joie i-spin; har funket knall til nå. Veldig praktisk å snu setet før man klikker på plass. Tror dog det bare er 180 grader (90 grader hver vei), ikke 360, men går litt under det samme. Vektgrensen på den er vel 18 kg (..det varer gjerne til 5 år på mine barn), men høydegrense på 105cm da, så maks 4 år. Men, hun som bruker det nå blir uansett å få ny stol når lillesøsteren vokser seg ut av babystolen (jeg har et par minikid stående etter en større søster også, blant annet, som ble kjøpt nye for 2-3 år siden).

Men ja. Jeg synes de var verdt det. Selv om man "bare" kan bruke dem i fire år..
Synes det er fort gjort at man får lyst til å bytte stol uansett innen den tid, etter X antall tissinger og spying i stolen...

Vi har en britax et eller annet som kan svinges, synes det er veldig fint og praktisk, men kanskje ikke helt kritisk. Det er fint når de er små og lettere å feste/stramme og enkelt å klatre inn i når de blir større. Ulempe som nevnes over så varer den ikke ut hele bakvendt perioden så man må ofte bytte til et nytt sete når de er 2-3. Vi byttet til Axkid One når hun var nesten 3,5 men barn vokser i ulik takt så andre ville nok måtte byttet før. Axkid One er vi superfornøyd med og ganske enkelt å sette inn/klatre inn selv i den også. Men den koster jo, for vår del så var det praktisk med britax som mellomsete da lillebror nå bruker det svingbare og vil arve Axkid One når han vokser ut av setet, så det passet med den aldersforskjellen våre har og blir forsåvidt billigere enn to Axkid seter

Min svigerinne har, den yngste blir 4 år nå og bruker fortsatt det bakovervendt..
Min kunne sittet i det ril skolestart hvertfall , så ikke alle må bytte, det finnes barn som ikke er så store også:)

Jeg synes de er geniale , vi har lånt setet noen ganger til mini.

Vi har Joie i-spin safe eller hva det heter i den ene bilen. Er jo veldig fornøyd, men nå er ungen ca 85 cm(2år) og hun kommer aldri til å kunne sitte i det til hun er 4år! Blir alt for trangt for beina.
Er også veldig vanskelig å få justert riktig helling på setet, og vår henger med hodet når hun sovner i det.
Har en Axxikid minikid 2 i den andre bilen, og det setter liker jeg mye bedre, selv om det ikke kan snus, og det er litt mer styr å montere. Der kan man justere beinplass og helling etterhvert som ungen blir større :happy:

Back
Topp