Erfaring med bhg og ppt ? *Oppdatert*

aemde og Lille Prins

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Vi har blitt enige med barnehagen om å få inn ppt på minsten, fordi han er så sein språklig, og leker dårlig med andre barn. Avdelingslederen sendte hjem et skriv i dag, som vi skal underskrive før hun kan sende det videre til ppt. Men det er et par ting der jeg synes høres helt forferdelig ut !

"Han tar mat fra de ved siden av seg, og spiser rester han finner på gulvet"  <- Høres ut som om han ikke får nok jo [:-] De har jo mattilbud i bhg som vi benytter oss av, å han spiser til han ikke vil ha mer før han kommer i bhg'en. Han har ALLTID vært glad i mat, å er en liten container !

"Kommer alltid i barnehagen med et stort smil. Trives veldig bra i barnehagen. Ingen problem med bringing, vil ikke hjem. Mor og far venter nummer 2 i februar" <- Høres ut som om han ikke har det bra hjemme ![&o] Når jeg kjører han i bhg om morgenen så furter han fordi han ikke vil, men så fort han kommer dit så er alt greit. Å hvis han ser at jeg reiser, så begynner han stadig å gråte å vil være med, men det går som regel fint hvis han sier hade og forsvinner inn på avd. å ikke ser at jeg går. Når det gjelder henting så har det begynt å bli såpass tøft at jeg orker som regel ikke den kampen med bekkenet mitt nå, fordi han vil som regel ikke hjem. Han elsker barnehagen, men det er kun til vi får han ut, da er han smørblid med engang ! Den eneste grunnen til at han ikke vil hjem er hvis han holder på med noe han elsker i barnehagen. Som tog, biler, baller, sykling osv. Han blir så engasjert å lever seg helt inn i sin egen verden, men jeg føler at denne fremstillingen ble helt feil. Det er trossalt en fremmed som skal lese dette.

Hva mener dere ? Har jeg noen rettigheter på å få frem mine synspunkt i det brevet, eller skal dette bare være barnehagens observasjoner ? Føler vi blir fremstillt så dårlig [&o]
[hr]Hele brevet, skrevet av avd.leder.

Sosial utvikling/atferd:

***** har lite til ingen relasjon eller samspill med andre barn. Ødelegger mye leken for de andre barna. Er tydelig i handlingene sine noe som gjør at de andre barna blir frustrerte og sinte på han. Bryr seg lite om det, har ingen mimikk som viser tegn til anger. Lekens varighet er minimal, sitter sjelden ned og leker. Springer rundt på tå. Bruker hele rommet inne og hele plassen ute, veldig aktiv. Er en dør åpner er han ute av den med engang. Kaster leker ut av vinduet. ***** har lite selvkontroll, går på det som står i veien og dytter andre bort.

Kognitiv/Språklig/kommunikativ utvikling:

Har dårlig språk. Mye dæ dæ og se. Har hatt en dialog med foreldrene fra starten av. Han skal på undersøkelse hos helsesøster i desember om det ikke er bedre. ***** skal også til øre, nese, hals til undersøkelse for å sjekke skikkelig. I samråd med foreldrene prøver vi og foreldrene å sette ord på alt. Vi hører det hjelper allerede da han begynner å ta etter. Er usikker på språkforståelsen, det er mye hæ. Liker sang og musikk. Fins ikke kosentrasjon. Dags- rytmen skjønner han ikke noe av, vi bare tar han inn og ut av situasjonen. Tar mat fra den som sitter ved siden av. Kan plukke opp rester som ligger under bordet og spise det.

Motorisk utvikling:

Mye kropp, springer hele tiden. Ikke alltid kontrollerte bevegelser, går på det han ser. I ulent terreng klarer han seg fint. Uredd gutt.

Mat/sove:

Spiser greit, sovner med en gang, sover i 1 1/2 time.

Annet:

Kommer alltid i barnehagen med et stort smil. Trives veldig bra i barnehagen. Ingen problem med bringing, vil ikke hjem. Mor og far venter barn nt to i februar.
[hr]Det var så fælt å lese dette brevet.. Han er liksom så godgutt hjemme, selvom vi ser jo mye av det hun skriver hjemme også, men han er tydeligvis værre i barnehagen. Det jeg synes er rart er at han begynte i denne barnehagen i august. Før det gikk han et år på sin gamle barnehage, og var ALLE's favoritt ! Personalet der nevnte aldri noe av det som blir nevnt i dette brevet. Vet liksom ikke helt hva jeg skal tenke.. Er jo kjempepositivt at vi kan få hjelp, for jeg tenker alt har mye med språket hans å gjøre. Han klarer ikke uttrykke seg, å dermed viser han det på andre måter.

Tusen takk til de som vil lese, og gi tilbakemeldinger.. Føler meg så hjelpesløs akkurat nå [&o]

Det er du som melder til PPT, ikke barnehagen. Så du har alle rettigheter til å si akkurat hva du vil. Når det kommer til de to setningene, tolker jeg dem helt annerledes enn deg. I alle fall eksempel nummer en. Det høres ut som de trenger veiledning på hvordan de skal takle spisesituasjonen. PPT kommer inn i bhg og gir veiledning til dem som jobber der.

Eksempel nummer to kan jeg forstå at du tolker som du gjør, men jeg tror ikke det er det de mener.

Jeg ville tatt det opp med dem og fortalt dem hvordan du tolker det, og gjerne kommet med forslag til alternative måter å skrive det.

Jeg har kun positive erfaringer med å få hjelp fra PPT (jeg jobber i skolen). Mange ganger kan en situasjon kjøre seg litt fast, og det er vanskelig å observere den fra utsiden når man står midt i den. Da er det kjekt å få hjelp fra PPT som kommer og observerer og gir meg råd og tips til hvordan jeg kan opptre overfor barnet og hva konkret jeg kan gjøre for å hjelpe det barnet.

Du har forresten all makt med tanke på oppmelding, og kan nekte å skrive under, så kan ikke barnet ditt meldes opp. Men, jeg tror ikke det er det beste for barnet...

ORIGINAL: Caya

Når ene barnet mitt ble henvist til ppt, iforhold til språket så måtte jeg skriver under på det skjemaet som ble sendt.
Måtte ikke du det?[:-]

jo, vi har fått det med hjem for å lese igjennom å skrive under.. Men kan jeg da si til henne hva jeg mener om de to punktene der, eller har ikke det noe å si liksom ?

De viser det til gjennomsyn så dere får si deres mening. Da er det bare å si deres mening. Hvis dere ikke liker det i det hele tatt kan jo dere formulere noe. PPtjenesten er ikke bare der for de ansatte, men de er der i hovedsak for barna, og dems nærmeste -mor og far. Dere må gjerne si deres synspunkter hvis dere oppfatter dem som lite heldige ;) Lykke til!

Ja, barnehagen må ofte "smøre på litt" for å få barnet prioritert fortere av PPT, ellers kan dere bli sittende på venteliste i årevis.. Mangel på ressurser, så en må være litt kreativ..

Hadde jeg jobbet i ppt (noe jeg ikke gjør, jeg er førskolelærer) så ville jeg ikke ha syntes at det der fremstilte dere dårlig på noe som helst måte.
Det at han spiser mat fra de andre og fra gulvet er jo innmari vanlig på småbarn, ihvertfall har jeg vært borti MANGE små "containere" uten at det er noe galt med det. Så ser vel egentlig ikke poenget med at barnehagen skriver det til ppt.

Det at han ikke vil hjem viser vel bare at han trives i barnehagen, og det har jo ingenting med at han ikke har det godt hjemme, det forstår ppt også. Men det kan jo uansett være greit for ppt å nevne at han skal bli storebror, for det påvirkes jo alle barn av.

PPT treffer mange barn hver dag, og de vil nok garantert ikke anse noe av dette som unormal adferd.
Det er nok ikke dette de vil ta fatt i[:)]

Men noter din side av saken om du har muligheten til det. Uansett skal du nok i samtale med PPT når saken går igjennom.

ORIGINAL: snusmumrik

Hadde jeg jobbet i ppt (noe jeg ikke gjør, jeg er førskolelærer) så ville jeg ikke ha syntes at det der fremstilte dere dårlig på noe som helst måte.
Det at han spiser mat fra de andre og fra gulvet er jo innmari vanlig på småbarn, ihvertfall har jeg vært borti MANGE små "containere" uten at det er noe galt med det. Så ser vel egentlig ikke poenget med at barnehagen skriver det til ppt.

Det at han ikke vil hjem viser vel bare at han trives i barnehagen, og det har jo ingenting med at han ikke har det godt hjemme, det forstår ppt også. Men det kan jo uansett være greit for ppt å nevne at han skal bli storebror, for det påvirkes jo alle barn av.

Nei skjønte liksom ikke helt det jeg heller, at de skrev det med at han spiser fra gulvet. Trodde det var noe de fleste gjorde jeg.. Alt skal i munn, iallefall hvis det er spiselig !
Tror foressten ikke han er noe påvirket av at han skal bli storebror, for pga språket hans så forstår han ikke at det er en baby i magen til mamma, og han han skal få en lillesøster. Det virker iallefall ikke som om han forstår, for han viser null interesse når jeg prøver å si det til han.

Oppdatert i øverste innlegg..

De i  barnehagen må overdrive noe synnsykt for å få en brøkandel av de ønskede timene. Kommunene er gjerrige på det. Har selv hørt 2 forskjellige pedagoger i 2 forskjellige barnehager si det. Eldstemannen synes ikke det var så gøy å bli storebror til en som haded ekstremt tilfelle av kolikk og oppto hele tiden vår, så det var et år de søkte om hjelp til ekstratimer. Og gud som de pyntet på. Jeg hylgrein da jeg leste brevet. Skulle tro vi som 2 barns foreldre hadde fått en ny favoritt. Men de sa det på forhånd, så vi var klar over det, men det var så utolig sårt å se det svart på hvit. Det stemte jo ikke. Men uansett, han fikk ikke noen timer for det var ikke noe galt med han. Selv om han hadde det så dålig på barnehagen at han gråt av fustrasjon og slåss så fort han fikk sjansen[&o]

Ikke ta de så hardt. Brevet kommer til å se litt bedre ut i morgen etter en god natts søvn.

Skjønner så godt at du er fortvilet.
Men tro meg, PPT kjenner et barns utvikling.
Barnehagen eller HS kan tolke barnet, og dets utvikling på en annen måte enn det PPT gjør.
PPT kan dessuten ha enkle, men gode råd å komme med.

Det er nok tøft å lese dette om sitt eget barn, spesielt når mye føles fremmed.
Men det er godt mulig at dere barn er et helt normalt og aktivt barn, hvor språket kommer sent. Det trenger ikke å være mer dramatisk.
Igjennom PPT vil dere i det minste få svar på en hel del. Og det er godt å VITE, og da slippe å lure på hvem som har rett og galt.

Er litt trøtt og orket desverre ikke lese alt akkurat nå...
Men leste det første her..
ORIGINAL: aemde og Lille Prins

Vi har blitt enige med barnehagen om å få inn ppt på minsten, fordi han er så sein språklig, og leker dårlig med andre barn. Avdelingslederen sendte hjem et skriv i dag, som vi skal underskrive før hun kan sende det videre til ppt. Men det er et par ting der jeg synes høres helt forferdelig ut !

"Han tar mat fra de ved siden av seg, og spiser rester han finner på gulvet"  <- Høres ut som om han ikke får nok jo [:-] De har jo mattilbud i bhg som vi benytter oss av, å han spiser til han ikke vil ha mer før han kommer i bhg'en. Han har ALLTID vært glad i mat, å er en liten container !

"Kommer alltid i barnehagen med et stort smil. Trives veldig bra i barnehagen. Ingen problem med bringing, vil ikke hjem. Mor og far venter nummer 2 i februar" <- Høres ut som om han ikke har det bra hjemme ![&o]

Må bare si da at det er helt vanlig at barn prøver å ta maten til de ved siden av. Barn har ikke de samme lærte rammer rundt måltidet som vi voksne har. De har ikke den samme tydelige def. av ditt og mitt. Alt sirker jo rundt dem ;) Det å spise mat som er på gulvet er vel heller ikke så uvanlig... Da bør bare de voksne være flinke til å rydde vekk raskt... Dette er ikke noe jeg reagerer på som galt ved ditt barn, og heller ikke ved mattilbudet i barnehagen. Mere rutiner og hvordan settingen er rundt måltidene i så fall... Men tror nok mest dette er en av de gode sidene de vil vise ved din sønn - nettopp det at han har matvett. [:)]

Det at han ikke vil hentes pleier man å se på som et flott tegn. Man er jo normalt ikke usikre på om barnet har det bra hjemme. Slik jeg leser dette handler det bare om at barnet trives i barnehagen. Ikke noe mer alvorlig enn det. Det viser rett og slett positive sider og tegn hos barnet ditt. Ikke bekymre deg for det.

Burde nok kanksje lese hele innlegget ditt...[8D]
Hvis du ønsker at jeg skal se ordentlig på dette du har skrevet, så kan jeg godt det...
Skjønner jo at det er frustrerende å bli envist til ppt. Men prøv å tenk på det som positivt at de følger med og ønsker å ta tak i ting på et tidlig tidspunkt - da er det lettere å endre det som evt. bør endres. Er jo ikke sikkert heller at ppt mener det er noe her. Tenk litt på det som at du ville gått til legen med barnet ditt hvis du var usikker på noe. Barnehagen henviser dere bare til fagpersoner som kan noe de ikke selv er like gode på. Ikke fordi det trenger å være noe galt, men fordi de ikke ønsker å stå alene om vurderingene. Som f.eks. mange foreldre tenker når barna får f.eks. feber [;)]

Etter å ha lest det du skrev, føler jeg litt at BUP og en utredning av ADHD hadde vært neste steg.
Kjenner igjen en del ting fra både min egen frøken og ei venninde sin sønn.

Bare en tanke fra meg.

ORIGINAL: Gothia

Etter å ha lest det du skrev, føler jeg litt at BUP og en utredning av ADHD hadde vært neste steg.

Bare en tanke fra meg.

Bare en tanke fra meg.

Akkurat det med adhd har jeg tenkt på, men han er jo bare 2 år [&o] Trodde ikke de utredet såpass tidlig, dessuten er jeg redd de stiller feil diagnose om de skal gjøre det såpass tidlig. Lillesøsteren min ble diagnosert ADD da hun var lita, først for 5-6 år siden (Da hun var 14), fikk hun diagnosen Psykisk Utviklingshemmet ! Slettes ikke ADD..

Syns det er rart at den gamle barnehagen ikke har snappet opp noe lignende..
Ift det du syns er ille/rart vedr at han plukker opp mat fra gulvet/tar mat fra andre - tror de med dette bare vil påpeke at han er impulsiv/mangelende impulskontroll. Syns det går mye på konsentrasjons og oppmerksomhetsvansker her (i skrivet), full fart-"hyper". Det med at han ikke vil hjem- det står i sammenheng med at han trives i barnehagen. Så det er nok bare for å underbygge det. Veldig vanlig at barn (som  har det bra hjemme) ikke vil hjem fra barnehagen akkurat når foreldrene henter. Det er jo et tegn på normalitet snarere enn avvik, så jeg tolker ikke den negativt. Håper ppt kan bistå med hjelp[:)]

*lest hele HI nå...[:)]*

Språkvansker kan så absolutt slå ut i ADHD-liknende vansker. Så det trenger ikke være noe mer enn kun språk. Hverken førskolelærerne eller PPT kan sette den diagnosen, men PPT sender videre til BUP (dette vet jeg fungerer ulikt i ulike kommuner, men slik fungerer det i alle fall hos oss). Jeg tenker at det er flott at dere alle får hjelp og veiledning. Jeg tipper at visualiseringsmateriell kan være et tips barnehagen får... Er det kun hørsel eller språk, kan mye normaliseres av seg selv med økt alder/modenhet/ferdighetsnivå. Ville forsøkt å ikke bekymre meg så voldsomt eller tenkt på ulike diagnoser. Dette kan være VELDIG mange forskjellige ting, og ADHD er en av de mer omfattende diagnosene. Det kan også være auditivt (altså hørsel), grensesetting, språkvanske osv osv osv osv. Så bli enig om hva som skal stå i oppmeldingen, og send dette av gårde så fort som mulig, så får dere fortere hjelp. Men, snakk med styrer, for du skal ikke føle det ekkelt at de sender det av gårde med de opplysningene som står der.

Bare en tanke fra meg.

Akkurat det med adhd har jeg tenkt på, men han er jo bare 2 år [&o] Trodde ikke de utredet såpass tidlig, dessuten er jeg redd de stiller feil diagnose om de skal gjøre det såpass tidlig. Lillesøsteren min ble diagnosert ADD da hun var lita, først for 5-6 år siden (Da hun var 14), fikk hun diagnosen Psykisk Utviklingshemmet ! Slettes ikke ADD..

Er han bare to år?? Det er tredje gang i kveld jeg har lest helt feil alder på det jeg svarer på. Trodde han var 4 år. Men du skrev kanskje ikke noe alder overhodet? Nei, tror jeg må få sjekket hjernen min, altså...[>:] Men nei, han får ikke en ad/hd diagnose som to åring, men de kan jo være til hjelp uansett[:)]

ORIGINAL: Juliette

Bare en tanke fra meg.

Er han bare to år?? Det er tredje gang i kveld jeg har lest helt feil alder på det jeg svarer på. Trodde han var 4 år. Men du skrev kanskje ikke noe alder overhodet? Nei, tror jeg må få sjekket hjernen min, altså...[>:] Men nei, han får ikke en ad/hd diagnose som to åring, men de kan jo være til hjelp uansett[:)]

Hehe, fort gjort vettu, klokka er trossalt passer midnatt [:D]

Back
Topp