Erfaring med ADD?

Hellzor

Glad i forumet
Heihei!

Plagdes litt her. Har vært sykemeldt 100% i to uker og 70% i tre uker til. Vært hos fastlege to ganger og psykriater en gang og fikk diagnosen og rithalin. Var det litt kjapt vurdert eller? Folk rundt meg stusser på det. Noen som vet om man kan få omskolering hvis man har det? Legen mener det kan være derfor jeg falt av lasset på skolen.

noen er litt enklere tilfeller av andre. og du er jo blitt vurdert da, og når du allerede har fått medisin, så ser du jo om det hjelper. Du skal få god oppfølging av lege mht til medisinering.

Rithalin får man vel for hyperaktivitet??
ADD er som ADHD, uten hyperaktiviteten..

Såvidt meg bekjent så skal det mer en "en kjapp titt" til for å få den diagnosen..

Men jeg er ingen ekspert. Uansett så hadde jeg nok ikke tatt den medisinen, men det er meg ;)
Håper du finner ut av dette.

jeg fikk diagnosen raskt.. jeg var et klart tilfelle...og tok utredning privat.. i det offentlige tar det lengre tid.. jeg har adhd da.. ikke add... men har ritalin som medisin.. eller concerta da var det som funka best for meg... det som tok lengst tid var å finne riktig type medisin.. ikke selve utredningen.. den var over på to konsultasjoner.. en hos en spesped.. og en hos psykiater. fikk diagnosen for to år siden..

Jeg syns det var veldig kjapt og syns hele greia med å gi de diagnosene nå er helt teit. Diagnosen gis til alle som har det litt vanskelig og det er jo ikke bra. Jeg har flere søsken med adhd og add og det er ingen tvil om at de har det, men det tok tid med utredningen fordet og for at mine søsken (2av dem allefall) skulle få medisiner så bodde hele familien på bupa i 10uker så de skulle se familien og adferd på barna i hverdagen. Jeg hadde ikke tatt medisinene og dessuten tror jeg ikke at de som har add skal ta ritalin, men annen type medisin

Det hørest kjapt ut ja ! Her var jeg innlagt på psykiatrisk når dem tok utredningen på meg, slik dem fikk observere meg i mange forskjellige situasjoner, tok mange tester der jeg fikk testet både konsentrasjon og hvor smart jeg var for å si det slik.. Dem pratet også med foreldrene mine og gikk tilbake til barndommen min for å vite hvordan jeg var som barn, tok også kontakt med ppt som jeg var inni når jeg gikk på vidregående.. 

Jeg fikk diagnosen ADHD nå i mai.. Og fungerer mye bedre med medisiner enn uten, går på strattera ! 

jeg fikk i fjor diagnoen adhd kombinert type. dvs add/adhd. jeg sliter mest med ADD. Er ikke så hyper men litt urolig/rastløs.
Jeg begynte også på ritalin og har god utbytte av de, De hjelper meg å konsentrere meg, tenke før jeg handler,tenke, reflektere, fullføre oppgaver, prate  osv.

Likevel er ikke dette nok. Har nå gått et år og slitt med både angst og livet generelt.. jeg klarer jo ikke organisere men endelig kommet til hos DPS hvor jeg skal å hjelp til å lære meg å organisere og takle andre ting.

Ta kontakt med legen som kan henvise deg. Medisinering er liksom ikke svaret på alt. det er bare endel av behandlingen. Man trenger mestringsstrategier for å lære seg en ny måte å tenke på.

stusset litt på at de bare ga deg diagnosen....? uten testing? jeg gikk hver uke fra august til november og tok massevis av tester. (iq test, konsentrasjons tester osv..)

Min erfaring er rastløshet, mye energi, følsom, liker ikke bråk og høye lyder. Prøvde medisiner, men sluttet kjapt for mor ikke likte det. Slet litt på skolen det første året, men med god oppfølging så har barneskolen gått veldig bra :-) diagnosen har også falt bort.

ja det syns jeg var kjapt vurderign og diagnose ja. jeg holdt på i 2 år jeg for og få adhd diagnosen, jeg var hos utallige psykologer, mange leger og mange tester osv. det samme er elste mann her å det er mye så på to legetier sysn jeg det gikk raskt. men trur nok ikek du får noe ommskolering av den grud, jeg har ikke fått det hvertfall

Back
Topp