Erfaring med 2 åring som får mindre søsken på rommet sitt??

Prinsessa*

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene
Marsipanene 2019
Snøfnuggene 2025 ❄️
Nå har jenta mi blitt 2 år. Minstemann er 6 mnd, men jeg regner med at mot slutten av sommern klarer han å reise seg opp fra vogga og da må han overta sprinkelsenga til storesøster.Da vil hun få ny seng og hun vil få ny sovekamerat på rommet sitt.

Hva er deres erfaring med at små barn plutselig må dele rom.

Hvordan gikk dere fram?

Hun er super glad i senga si og det er jo uansett uaktuelt å kjøpe ny til lillebror da søster likevel er stor jente. Hun er veldig iverig i sengene på Ikea, så føler kanskje hun blir stolt når hun får stor seng.

Men sto ungene mye opp og gikk ut av senga og rommet sitt??? Eller vhordan gikk leggingen? hun har aldri klatra ut av senga eller prøvd, bruker å ligge og rope på oss.

Har ei som sover godt om nattan og minsten sover om huset rives ned tror jeg.

Kom med positive og negative erfaringer.

Nå har ikke jeg så masse erfaring.
Jeg ville byttet seng på hun nå før minsten tok seng og rom.Slik at overgangen ikke blir så stor, ta små skritt av gangen:) 
Jeg byttet seng på lillemann da han var 2 år, dette gikk fint. Han har aldri gått ut av den, men dette er forskjell fra barn til barn.
Han syntes det var stas å få stor seng.Og har sovet gjennom siden første natt.

jeg tror jeg hadde byttet seng på henne nå før minsten fikk senga hennes
så når ho var vant med å ligge i den store sengen flytte den andre inn
En ting vi har gjort her er at den minste leger seg først slik at den som er litt eldre er oppe i 15-30 min lenger en den minste, det har fungert her

Tusen takk for svar.

Ja jeg har hatt en liten tanke om det at hennes seng bør komme først.Ingen dum ide tror jeg :)

Nå legger hun seg mellom 19 og 19.30 som regel og minsten holder jeg oppe til 20, men de minuttene skal vi få snudd litt på når den tid kommer :)

Kjenner jeg gleder meg litt, men gruer også.... bebbin min er blitt så stor og minsten flytter fra rommet vårt buhuuuuu....:P

det går nok fint snuppa :)

jeg ville og som di andre sier... bytte seng hos henne først...
Thea har hatt stor seng siden januar hun nå... men har jo ikke eget rom da vi bare har 1 soverom.... men di mnd som har vært så var hun utrolig vanskelig frem til nå når hun fikk dren da har ting vært mye bedre og kortet ned på luren i bhg osv... også etter hun fikk eget lys det var stas det :)

sandnes86 skrev:
det går nok fint snuppa :)

jeg ville og som di andre sier... bytte seng hos henne først...

Thea har hatt stor seng siden januar hun nå... men har jo ikke eget rom da vi bare har 1 soverom.... men di mnd som har vært så var hun utrolig vanskelig frem til nå når hun fikk dren da har ting vært mye bedre og kortet ned på luren i bhg osv... også etter hun fikk eget lys det var stas det :)

Åja det kan jeg tenke meg at det var stas med lys. Så at det var en kontakt bak senga hennes, så tror det blir eget lys her også. Så får minin ha babycallen ved senga si hehe...

Her gjorde vi akkurat det samme. Lillebror flytta inn på soverommet til storesøster rett etter nyttår. Thuva fikk ny stor jente seng og var kjempestolt av den. Og det var ikke noe problem for henne å sove i den. Hun har sovet i den siden i fjor sommer, og hun ble 2 i november.
Nå skal det jo sies at hun sover natten gjennom uten å våkne og legger seg uten problemer.

Så kom da lillebror inn på rommet hennes etter nyttår, og vi gjorde ikke så mye annet enn å flytte senga opp dit og sa at nå skal lillebror og du sove på samme rom. Ikke noe problem.
Eneste er at vi måtte legge de til forskjellig tidspunkt. La de seg samtidig forstyrra de hverandre og det tok lang tid før de roa seg. Men nå legges lillebror sånn halv syv og storesøster når han har sovna. Da sover han som en stein og enser ikke at vi er i rommet en gang.

Det jeg fryktet var at han skulle våkne om natten og skrike og vekke Thuva, men han har fint kunnet ligge å skrike i 15 min uten at hun reagerte på det, sånn at vi fint fikk roa han om natta uten mer stress fra stroresøster. Nå har vi to med godt sovehjerte og som sover til halv seks (lillebror) og syv(storesøster).

Thuva turte faktisk ikke gå ut av sengen sin før en av oss kom å hentet henne i over et halv år. Men nå når det er lysere ute om morran har hun plutselig stått i toppen av trappa og ropt.

Her gikk det altså over all forventning.

Lyjkke til! Det går helt sikkert strålende. Høres ut som det er mulighet for det hvertfall ;)

Back
Topp