Erfaring med å gå gravid med myomer?

Kokoro

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
…altså muskelknuter i livmor. Har selv en som vokste seg ganske stor tidlig i graviditeten, badet i hormoner. I uke 8-9 var den på størrelse med et babyhode (legens sammenligning). 3 uker til neste tul.

Noen som har erfaring? Min lege sier jeg ikke skal bekymre meg, men jeg vil gjerne vite mest mulig.

Jeg har et myom som ble oppdaget halvveis i graviditeten :) Ble målt til ca 4x7cm på slutten og var lokalisert i navlehøyde på framsiden av livmoren.
Fikk beskjed om at myomer følges opp litt ekstra, men stort sett uproblematisk så lenge den ikke er veldig nærme åpningen.

Fødte for 1 mnd siden og jordmor var litt obs på blødning hos meg i etterkant pga myomet, så jeg fikk en ekstra sprøyte i låret etterpå, men det var det. Jeg har ikke merket noe til den etterpå, men ble oppfordret til å ta 6-ukers kontrollen hos gynekolog siden jeg ikke visste om den før graviditeten, så greit å se hvordan den er nå som livmoren har trukket seg tilbake:)

Jeg har et myom som ble oppdaget halvveis i graviditeten :) Ble målt til ca 4x7cm på slutten og var lokalisert i navlehøyde på framsiden av livmoren.
Fikk beskjed om at myomer følges opp litt ekstra, men stort sett uproblematisk så lenge den ikke er veldig nærme åpningen.

Fødte for 1 mnd siden og jordmor var litt obs på blødning hos meg i etterkant pga myomet, så jeg fikk en ekstra sprøyte i låret etterpå, men det var det. Jeg har ikke merket noe til den etterpå, men ble oppfordret til å ta 6-ukers kontrollen hos gynekolog siden jeg ikke visste om den før graviditeten, så greit å se hvordan den er nå som livmoren har trukket seg tilbake:)
Hei og gratulerer med baby!! Godt å høre at det gikk bra :D
Vet du hvilken type myom du hadde (intramural, subserøsal ...)? Fikk du god oppfølging hos gynekolog underveis i svangerskapet?
Jeg prøver litt å finne ut av hva man har rett på, for å vite hva jeg bør spørre etter. Det ser ut til å være veldig varierende kunnskap om temaet etter hvilken helsepersonell jeg snakker med.
Min myom var før graviditet ca på størrelse med din. I uke 8 ble den målt til 9x10 cm (eller ca. et babyhode, som legen beskrev det) på privat ultralyd. Nevnte dette for min fastlege, og trodde dette ville blitt fulgt opp på kontroll på sykehuset (UL-ene). Har nå snakket med sykehuset og de sa at dette må følges opp separat og jeg burde ha fått henvisning til gynekologisk avdeling fra legen. Så i dag har jeg vært hos fastlegen igjen og klaget meg frem til en slik henvisning. Huff.
Er ikke så veldig bekymret, men vil gjerne være litt oppdatert på hva som skjer med den ettersom jeg merker allerede press og ubehag. Da kan det være fint å vite om det er knuten eller babytrøbbel.. Litt dumt å måtte bekymre seg unødvendig for smerter underveis.
Beklager, det ble langt ;)

Takk:happy: Har ikke fått vite hva slags myom det var nei. Den ble ikke oppdaget på tidlig UL eller ordinær UL, men jeg nevnte det for fastlegen i uke 24 tror jeg det var og da sa han bare «interessant, hva kan det være da, du får nevne det for jordmor neste gang du er der», men pga sykdom hos jordmor så ble ikke neste time hos henne før i uke 36 og da regnet hun med det var et myom, men sendte henvisning til UL på sykehuset for sikkerhets skyld. Min første sjekk av myomet ble derfor i uke 38 og jeg fødte en uke senere :hilarious: Fikk inntrykk av at om den hadde blitt «oppdaget» tidligere så hadde jeg fått kontroller på sykehuset underveis, men iom at de mente den var helt uproblematisk for fødsel så er jeg usikker på om det egentlig ville skjedd altså:smiley-ashamed004

Jeg har ett myom som ble oppdaget i forbindelse med komplikasjoner etter SA denne hadde krympet en del til etterkontrollen/celle en mnd tid etter SA var ferdig. Nå er jeg jeg gravid i uke 24 og har så langt hatt 6 ul i svangerskapet og ingen har nevnt myomet. Å jeg har glemt å spørre hver gang. :facepalm:

Jeg har ett myom som ble oppdaget i forbindelse med komplikasjoner etter SA denne hadde krympet en del til etterkontrollen/celle en mnd tid etter SA var ferdig. Nå er jeg jeg gravid i uke 24 og har så langt hatt 6 ul i svangerskapet og ingen har nevnt myomet. Å jeg har glemt å spørre hver gang. :facepalm:
Gratulerer med 24 uker! Vil tro at myomet (hvis det fortsatt er der) ligger langt nok unna og skaper ikke problemer, siden de ikke har sett det, eller tatt det opp :)

Gratulerer med 24 uker! Vil tro at myomet (hvis det fortsatt er der) ligger langt nok unna og skaper ikke problemer, siden de ikke har sett det, eller tatt det opp :)
Takk :happy: ja, regner med dette. Men kan være morkaken ligger over, så skal spørre neste gang (håper jeg husker det). De har bare snakket om morkaken i forhold til keisernittarr og åpningen av livmor, så er nok så langt uproblematisk. Men kjenner jeg er nyskjerrig på hvor mye det har vokst evt. (de vokser visstnok med hcg i kroppen og krymper normalt uten).

Dytter for å se om det er flere som har erfaring…
Hei. Jeg har et myom som jeg har vært klar over i ca 2 år. På TOUL nylig ble det målt til ca 5×5 cm. Vokst bittelitt i svangerskapet. Er et intramuralt myom. Pga det ligger ned mot cervix får jeg ekstra kontroll på det i uke 24 på sykehuset og vurdering av keisersnitt. Men,i utgangspunktet virket ikke jordmor på sykehuset bekymret for det. De ville bare følge med på det ift vekst og plassering :) Er 14+4.

Hei. Jeg har et myom som jeg har vært klar over i ca 2 år. På TOUL nylig ble det målt til ca 5×5 cm. Vokst bittelitt i svangerskapet. Er et intramuralt myom. Pga det ligger ned mot cervix får jeg ekstra kontroll på det i uke 24 på sykehuset og vurdering av keisersnitt. Men,i utgangspunktet virket ikke jordmor på sykehuset bekymret for det. De ville bare følge med på det ift vekst og plassering :) Er 14+4.
Så godt å høre at du får oppfølging. Det er det jeg er litt ute etter å høre - om det er god nok kunnskap om dette i legemiljøet og hvilken oppfølging gravide med voksende myomer får. Synes det er rart at jeg ikke har fått en oppfølgingsplan for mitt gigamyom. Jeg ringer gyn.avdeling på sykehuset imorgen for å høre om de ikke har noen rutiner for dette.

Jeg har et subserøst (utenpå livmor) så det oppleves sikkert annerledes. Merker du noe? Jeg får litt mye kynnere, og tror det er pga myomet.

Så godt å høre at du får oppfølging. Det er det jeg er litt ute etter å høre - om det er god nok kunnskap om dette i legemiljøet og hvilken oppfølging gravide med voksende myomer får. Synes det er rart at jeg ikke har fått en oppfølgingsplan for mitt gigamyom. Jeg ringer gyn.avdeling på sykehuset imorgen for å høre om de ikke har noen rutiner for dette.
Gjør det. Du burde absolutt få oppfølging for det!

Jeg har et subserøst (utenpå livmor) så det oppleves sikkert annerledes. Merker du noe? Jeg får litt mye kynnere, og tror det er pga myomet.
Merker ikke noe nå i svangerskapet, men myomet har gitt meg veldig kraftige blødninger ved menstruasjoner. Skulle gjerne få fjernet det...Men,skjønt at det er ikke bare bare :rolleyes: Litt spent på om det vil vokse mer i svangerskapet. Håper du også får oppfølging og at det ikke blir noen problemer med myomet. Tror det er ganske vanlig og at det som oftest ikke lager problemer, men greit å følge med på eventuell vekst i løpet av svangerskapet :)

Hei! Hvordan var 6-ukers kontrollen og hvordan oppførte myomet seg? Har hatt mye smerter i livmor etter fødsel for to uker siden, mistenker at myomet mitt kan ha noe med det å gjøre.

Hei! Hvordan var 6-ukers kontrollen og hvordan oppførte myomet seg? Har hatt mye smerter i livmor etter fødsel for to uker siden, mistenker at myomet mitt kan ha noe med det å gjøre.
Smerter så kort tid etter fødsel er vel ganske normalt:) Hadde vondt av og på i kanskje 10 uker her tror jeg. Min 6 ukers kontroll ble tatt etter 12 uker fordi jeg ventet til jeg kunne sette inn spiral, men da var iallfall myomet skrumpet godt sammen igjen, husker ikke størrelsen, men helt ufarlig for min del nå og for en fremtidig, ny graviditet.

Har ikke gått gravid med myom, som jeg vet. Har derimot fått avdekket et på ca 8x9 cm og blitt frarådet graviditet.. Alternativet er å fjerne operativt, med keisersnitt. Dette vil innebære at jeg ikke kan føde vaginalt igjen og jeg må vente ca et år med å bli gravid. Usikker hva jeg bør gjøre. For noen går det jo fint med svangerskap med store myomer. Faller meg tungt for hjertet å tenke på å ikke skulle føde igjen. Hvordan er formen din nå Kokoro?

Hei @EA89
Så leitt å høre at de frarår graviditet! Vil tro det må være på grunn av type og plassering!? De som vokser «inni» livmoren er mer problematiske enn hvis de ligger utenpå (det gjør min). Håper du har fått god forklaring. Det kan være ganske mye forhøyet risiko for spontanabort så kanskje det er verdt det å få den fjernet? Huff.. misunner deg ikke å måtte gå og gruble på dette. Har du vurdert å få 2nd opinion?

Det har gått bra så langt hos meg. Litt mer plager enn normalt svangerskap og har fryktelig mye kynnere. Tror det er pga at livmoren blir mer sensitiv med den veksten der og ekstra mye blodgjennomstrømming overalt. Jeg blir fulgt godt og hyppig opp. De måler alltid blodtilførsel i morkaka for å se om myomet stjeler fra baby, og sjekker selvfølgelig om baby vokser som den skal.

Det jeg får høre er at det går som regel bra - men det å bli gravid med myom er ofte terskelen.

Hei! Jeg har mye historikk med myomer og fødte nå i våres, eller rettere sagt; det ble keisersnitt :p Men ja, embrace yourselves, for her kommer mye info om temaet basert på mine erfaringer (og det har etterhvert blitt en del) :smiley-ashamed004

Jeg fikk tettere oppfølging i svangerskapet, husker ikke hvor mange, men det ble noen ekstra ultralyder i siste halvdelen av svangerskapet og jeg har heller ikke måttet "krangle meg til det" på noe vis. Sykehuset har vært "på" hele veien og også forberedt meg hele tiden på at jeg kom til å føde på avdeling for risikosvangerskap, så jeg er superfornøyd med oppfølgingen jeg fikk pga myom/historikk med myomer.
Nå skal det nevnes at jeg har hatt mange inngrep i livmor før graviditeten for å få fjernet myomer, både pga ekstreme blødninger og menssmerter, men også fordi det ene myomet førte til SA i uke 7 første gangen jeg ble gravid. Gyn (som forøvrig også er leder på kvinneklinikken her jeg bor) kunne se på ultralyd at myomet tok opp plass som embryoet trengte for å vokse videre og dermed konstatere at myomet hadde skylden, så enda et inngrep måtte da gjøres før jeg ble gravid for andre gang som endte i prinsessa vi nå har fått. Så den ekstra oppfølgingen min i svangerskapet var muligens hovedsakelig pga alle inngrepene jeg hadde hatt i forkant, og ikke det lille myomet som fremdeles var igjen under hele svangerskapet (mener det målte ca 3 x 5 cm og holdt seg ganske stabilt på den størrelsen under hele graviditeten). De påpekte dessuten hele veien at et så lite myom som det jeg hadde svært sjeldent utgjør noen risiko for baby og fødsel, med mindre man er virkelig uheldig med myomets plassering. De trygget meg også på at myomer er ganske vanlig og dermed noe de var godt erfarne med i forbindelse med svangerskap og fødsler.
Men ja, som sagt endte fødselen min med ks da alt arrvevet i livmor hemmet effekten av riene mine, fordi livmor ikke klarte å trekke seg skikkelig sammen under riene pga alt arrvevet. Og under keisersnittet kom visst morkaken ut i deler, så de sendte deler av den inn til laben for noe testing. Omtrent 6 uker senere fikk jeg vite at morkaken hadde grodd fast i livmor, så dette var årsaken til at den ikke kom ut i ett helt stykke. Og hvorfor hadde den grodd fast? Jo, pga mye arrvev det også. Så jeg ble da også re-innlagt ettersom det viste seg å sitte igjen rester fremdeles, og det ble da en utskrapning i narkose ettersom Cytotec ikke fikk ut restene slik de håpet.
Så med denne infoen delt er mitt budskap; ikke kjemp for å få fjernet myomer med inngrep med mindre det virkelig er plager som gjør det nødvendig, for arrvev i livmor kan by på mye styr og trøbbel i forbindelse med fødsel:Heartred Og myomer KAN om man er skikkelig uheldig føre til SA slik det gjorde for meg første gangen, men som regel er de visst uproblematiske for både svangerskapet og fødselen :)

Back
Topp