Hei! Jeg har mye historikk med myomer og fødte nå i våres, eller rettere sagt; det ble keisersnitt
Men ja, embrace yourselves, for her kommer mye info om temaet basert på mine erfaringer (og det har etterhvert blitt en del)
Jeg fikk tettere oppfølging i svangerskapet, husker ikke hvor mange, men det ble noen ekstra ultralyder i siste halvdelen av svangerskapet og jeg har heller ikke måttet "krangle meg til det" på noe vis. Sykehuset har vært "på" hele veien og også forberedt meg hele tiden på at jeg kom til å føde på avdeling for risikosvangerskap, så jeg er superfornøyd med oppfølgingen jeg fikk pga myom/historikk med myomer.
Nå skal det nevnes at jeg har hatt mange inngrep i livmor før graviditeten for å få fjernet myomer, både pga ekstreme blødninger og menssmerter, men også fordi det ene myomet førte til SA i uke 7 første gangen jeg ble gravid. Gyn (som forøvrig også er leder på kvinneklinikken her jeg bor) kunne se på ultralyd at myomet tok opp plass som embryoet trengte for å vokse videre og dermed konstatere at myomet hadde skylden, så enda et inngrep måtte da gjøres før jeg ble gravid for andre gang som endte i prinsessa vi nå har fått. Så den ekstra oppfølgingen min i svangerskapet var muligens hovedsakelig pga alle inngrepene jeg hadde hatt i forkant, og ikke det lille myomet som fremdeles var igjen under hele svangerskapet (mener det målte ca 3 x 5 cm og holdt seg ganske stabilt på den størrelsen under hele graviditeten). De påpekte dessuten hele veien at et så lite myom som det jeg hadde svært sjeldent utgjør noen risiko for baby og fødsel, med mindre man er virkelig uheldig med myomets plassering. De trygget meg også på at myomer er ganske vanlig og dermed noe de var godt erfarne med i forbindelse med svangerskap og fødsler.
Men ja, som sagt endte fødselen min med ks da alt arrvevet i livmor hemmet effekten av riene mine, fordi livmor ikke klarte å trekke seg skikkelig sammen under riene pga alt arrvevet. Og under keisersnittet kom visst morkaken ut i deler, så de sendte deler av den inn til laben for noe testing. Omtrent 6 uker senere fikk jeg vite at morkaken hadde grodd fast i livmor, så dette var årsaken til at den ikke kom ut i ett helt stykke. Og hvorfor hadde den grodd fast? Jo, pga mye arrvev det også. Så jeg ble da også re-innlagt ettersom det viste seg å sitte igjen rester fremdeles, og det ble da en utskrapning i narkose ettersom Cytotec ikke fikk ut restene slik de håpet.
Så med denne infoen delt er mitt budskap; ikke kjemp for å få fjernet myomer med inngrep med mindre det virkelig er plager som gjør det nødvendig, for arrvev i livmor kan by på mye styr og trøbbel i forbindelse med fødsel
Og myomer KAN om man er skikkelig uheldig føre til SA slik det gjorde for meg første gangen, men som regel er de visst uproblematiske for både svangerskapet og fødselen