Erfaring med å fjerne røtter av trær?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
I ytterkant av hagen vår sto det en gang for mange år siden en rekke bjørketrær. De var kuttet ned før vi kjøpte huset men røttene står igjen. Stubber på sånn snublehøyde og røtter.

En ting er snublekanten. Man får jo ikke klippet gresset skikkelig der.
Også begynner det å vokse opp bitte små tynne bjørketrær (Vel. Grener i alle fall) fra det.

Grave opp? For hånd? Gravemaskin? (ikke lett å få den dit, så håper å slippe) noe vi kan pensle på mener jeg å ha hørt om så de dør/råtner?

Det beste er og grave dem opp med gravemaskin selvsagt. Ellers ting nr 2 grave godt rundt stubben kappe røttene med motorsag, og hive på røndrupp...

Tviler på at du klarer å grave opp for hånd :o her har min kjære bestefar dratt opp med kran på lastebil :)

Griser er nå ikke helt et reelt alternativ da

Har lest at man kan grave for hånd spyle vekk jord med høytrykk, kutte røtter med motorsag og få opp med spett etc, men siden det er mange av dem er vel stubbefres (som jeg lærte om i går når jeg googla) eller gravemaskin reelt alternativet tror jeg. Gravemaskin blir vel fort dyrt, en ting er leien av den med fører, men deretter vil den jo trolig gjøre skade på såvel vår hage somnaboens hekk og gangveien mellom og ja.... stubbefresing bør muligens undersøkes nærmere, helt uten at jeg aner hva det er.

Stubbefres er genialt, vi hadde en stor stubbe etter en 10m høy tuja i hagen. Mannen min gikk inn en tur for etteller annet, når han kom ut igjen hadde leieboeren frest vekk hele stubben, og han skulle bare prøve litt. Vi leide en på naboen. Men du må grave litt rundt stammen for å få vekk mest mulig.

Vi har en stor sak etter en diger, dobbel tuja og altså restene av en bjøkeallè
Så stubbfres virker som en god ide. Skal lansere denne løsningen for mannen jeg.

Det er såpass greit å bruke at man trenger bsre låne maskinen,ikke med "fører"? Googlet litt nemlig.

Griser er nå ikke helt et reelt alternativ da

Har lest at man kan grave for hånd spyle vekk jord med høytrykk, kutte røtter med motorsag og få opp med spett etc, men siden det er mange av dem er vel stubbefres (som jeg lærte om i går når jeg googla) eller gravemaskin reelt alternativet tror jeg. Gravemaskin blir vel fort dyrt, en ting er leien av den med fører, men deretter vil den jo trolig gjøre skade på såvel vår hage somnaboens hekk og gangveien mellom og ja.... stubbefresing bør muligens undersøkes nærmere, helt uten at jeg aner hva det er.
4 hjuling kan hjelpe om den rota ikke er stor. Men ja kutte røtter og ta vekk jord la den stå et år så vil den bli lett å få vekk

Back
Topp