Erfaring igangsettelse pga. overtid

Lykkeliten2023

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Er det noen som har erfaringer og historier å dele i forbindelse med igangsettelse pga. overtid? Hvor moden ar du på forhånd? Hvor mye «hjelp» trengte du for å komme igang? Måtte du ha drypp hele fødselen?

Har du historie som inkluderer setefødsel og/eller ahus er det «pluss».

Jeg har kun igangsatte fødsler, men ikke pga overtid. Den ene var setefødsel, og det gikk veldig bra uten komplikasjoner. Setefødselen var ikke min første fødsel da :)
Har blitt sagt igang med ballong og en annen gang kun pillekur. Tatt ca like lang tid å gå i fødsel enten jeg var litt moden eller helt umoden. Men jeg var i uke 38, så sannsynligheten for at det går raskere å sette igang fødsel på overtid er litt større :)
Lykke til!

Ikke direkte. Fikk time til igangsetting for overtid, samme morgen som timen var gikk vannet spontant. Tilfeldig eller ei aner jeg ikke. Liker å tro at kroppen slappet av på en annen måte når jeg visste at snart ville det skje noe.
Riene tok seg heldigvis opp naturlig og trengte dermed ikke medisiner for å hjelpe fremgang.

Jeg skulle bli satt i gang. Heller ikke pga overtid da; men jeg var andregangs (38 uker) og kjempemoden. 3 cm åpning før de forsøkte. Her var det nok med stripping og klyx for å sette meg i gang, så da jeg ventet med nr3, og allerede hadde blitt strippet flere ganger uten at fødsel startet (var nesten 41 uker), så satte jeg klyx selv. Det satte i gang fødselen.

Fikk rier etter ca 6 timer etter klyx, begge gangene.
(Stripping er jo en form for igangsettelse, men en såpass mild form at det ikke telles medisinsk som igangsettelse.. Jeg trengte bare ikke så veldig mye dytt for å komme i gang, og da slapp jeg full overvåkning og drypp).

Jeg håper du får noen svar fra overtidige også; men såvidt jeg har lest, så kan det ta tid hos førstegangs uansett (siden kroppen ikke har gjort det før, og fort ikke er veldig moden..), så mulig det er lurt å sammenligne seg med flere førstegangsfødende

Jeg var 10 dager over og da hadde nylig ei mista babyen son på Lillehammer pgr overtid . Følte ikke legen tok meg seriøst . Så på overtidkontroll kontroll sa jeg at jeg ikke kjente liv . Han ba meg da dra rett på føden . Gjorde så og der ble jeg strippa og murringene starta med det samme . Hadde også lite fostervann . Den natta kom jeg inn på føden 03.00 og fødte 06.00 kom inn med 3 cm ingenting skjedde annet enn tette rier , helt til jeg måtte bæsje :nailbiting: Da kom han ut. Så slapp heldigvis mye styr føre .

Veldig glad for at jeg fikk igang for da vannet gikk ide han kom ut så var det så og si tomt , navlesnora satt ikke til morkaka , men fosterhinna noe som ikke var oppdaget før . Hadde en sa i uke 11 som var en tvilling for da fant jeg ut at jeg var gravid . Alt i alt gikk det fint . Nr en var to dager over , kom av seg selv og nr tre kom 4 dager over av seg selv .

Første fødsel; Satt i gang 8 dager på overtid (grunn: de var usikker på vekst hos baby, høyt blodtrykk og litt lite fostervann). Hadde da hatt 3 cm åpning i noen uker. Det de gjorde var å starte med å ta vannet (kl.0900),og 15 min etterpå startet riene. Jenta fødd kl 15.45, 3000 gr. Alt gikk kjempefint for seg :)

Har erfaring med igangsettelse, men ikke pga. overtid. Ble satt igang pga. lite fostervann når jeg var 37+1.
Var ikke helt umoden, men var ingen «åpning». De kunne se at livmorhalsen var begynt å modnes.
Fikk satt inn ballong onsdag kl. 10:30. Denne datt ut av seg selv etter 21 timer og slimproppen gikk.
Ved sjekk var jeg vel ca. 2-3 cm. Fikk så riefremmende piller hver 2. time fra ca. kl. 08:30 torsdagen.
Begynte å murre litt utover dagen og resten av slimproppen gikk kl. 13:15.
Kl. 17 oppdaget jeg (litt) blod i bindet ved dobesøk, som er et tegn på at ting går fremover.
Kl. 23 hadde jeg hyppige modningsrier, men jeg er ikke moden nok. Jeg fikk bruke badekar som smertelindring.
Fredag kl. 01:30 blir jeg undersøkt igjen og er da 3-4 cm, men livmorhalsen er ikke moden nok. Fikk da en stikkpille som ville roe ned riene så jeg fikk samlet krefter og sove på natta.
Neste morgen fredag kl. 8 startet jeg på ny med riefremmende piller. Fikk siste pille kl. 15 og gikk for å spise litt mat med hun jeg delte rom med.
Kjente ganske greie tak imellom mens vi spiste som gjorde at jeg måtte stoppe opp med det jeg holdt på med, men var fullt håndterbart.
Kl. 15:45 braker det plutselig løs og riene blir veeeeeeldig smertefulle. Gikk inn på rommet for å legge meg på senga, men etter få min trykker jeg på knappen for å tolkalle hjelp ettersom smertene er helt utholdige. Hadde da rier med varighet på ca. 45 sek og 1,5 min pause imellom. Det gjør da såpass vondt at jeg må gripe tak i stanga på senga og hyle ut når takene kommer.
Ctg blir tatt før jeg blir sjekket og har da 4 cm åpning.
Kort tid etterpå kommer samboer og vi blir tildelt fødestue hvor jeg prøver lystgass for smertelindring.
Det går fort fremover og ca. 17:55 går vannet spontant og jeg kan endelig begynne å presse. Kl. 18:14 blir hun født.

En veldig rask og fin fødsel selv om det selvfølgelig var veldig tøft når det stod på. Veldig fornøyd med at jeg ikke trengte epidural og kun trengte lystgass og støtte fra samboer som smertelindring. Fikk i ettertid beskjed om at det ikke ville vært tid til å gi epidural uansett ettersom det gikk såpass fort.
Fra jeg var i aktiv fødsel til hun var ute tok det kun 2 t og 14 min.

Jeg har kun igangsatte fødsler, men ikke pga overtid. Den ene var setefødsel, og det gikk veldig bra uten komplikasjoner. Setefødselen var ikke min første fødsel da :)
Har blitt sagt igang med ballong og en annen gang kun pillekur. Tatt ca like lang tid å gå i fødsel enten jeg var litt moden eller helt umoden. Men jeg var i uke 38, så sannsynligheten for at det går raskere å sette igang fødsel på overtid er litt større :)
Lykke til!
Jeg har en setefødsel i bagasjen fra før, men den starta spontant i uke 41+0. Jeg håper det går litt raskere enn flere døgn siden jeg har gjort det før, men frustrerende når ikke kroppen selv setter igang. Ved kontroll 41+3 hadde jeg 2 fingre åpning, men men litt stramt.

Jeg skulle bli satt i gang. Heller ikke pga overtid da; men jeg var andregangs (38 uker) og kjempemoden. 3 cm åpning før de forsøkte. Her var det nok med stripping og klyx for å sette meg i gang, så da jeg ventet med nr3, og allerede hadde blitt strippet flere ganger uten at fødsel startet (var nesten 41 uker), så satte jeg klyx selv. Det satte i gang fødselen.

Fikk rier etter ca 6 timer etter klyx, begge gangene.
(Stripping er jo en form for igangsettelse, men en såpass mild form at det ikke telles medisinsk som igangsettelse.. Jeg trengte bare ikke så veldig mye dytt for å komme i gang, og da slapp jeg full overvåkning og drypp).

Jeg håper du får noen svar fra overtidige også; men såvidt jeg har lest, så kan det ta tid hos førstegangs uansett (siden kroppen ikke har gjort det før, og fort ikke er veldig moden..), så mulig det er lurt å sammenligne seg med flere førstegangsfødende
Klyx må jeg huske å be om før start. Jeg har vært ganske forstoppa de siste dagene. Kanskje det holder igjen og er nok… Ellers er jeg annengangs med en setefødsel i bagasjen. Den starta spontant, og trengte bare drypp helt på slutten fordi epiduralen tok vekk all trykketrang.

Jeg har en setefødsel i bagasjen fra før, men den starta spontant i uke 41+0. Jeg håper det går litt raskere enn flere døgn siden jeg har gjort det før, men frustrerende når ikke kroppen selv setter igang. Ved kontroll 41+3 hadde jeg 2 fingre åpning, men men litt stramt.

Det kommer nok sikkert til å gå raskere. Veldig sjelden en andre fødsel er like lang og har som den første. Fødselen før sete var for meg i eeeevigheter, var 18timer på fødestua før vakuum. Setefødselen gikk radig, 5 timer aktiv fødsel men bare veldig intenst de siste 3 timene. Kjempegod opplevelse sammenlignet med foregående.

Det kommer nok sikkert til å gå raskere. Veldig sjelden en andre fødsel er like lang og har som den første. Fødselen før sete var for meg i eeeevigheter, var 18timer på fødestua før vakuum. Setefødselen gikk radig, 5 timer aktiv fødsel men bare veldig intenst de siste 3 timene. Kjempegod opplevelse sammenlignet med foregående.
Så godt å høre! Førstemann var veldig treig, 1,5 døgn med modningsrier og 14 timer i aktiv fødsel før jeg trykka på vilje og legen forløste hodet med tang. Siden jeg nå blir lagt inn kan godt fødselen være rask og effektiv, men vanskelig å se for seg når jeg bare høre historie der det tar veldig lang tid og ikke noe egentlig skjer før de tar vannet. Med sete har jeg forstått at de helst ikke tar vannet, så det virkemidlet faller bort.

Klyx må jeg huske å be om før start. Jeg har vært ganske forstoppa de siste dagene. Kanskje det holder igjen og er nok… Ellers er jeg annengangs med en setefødsel i bagasjen. Den starta spontant, og trengte bare drypp helt på slutten fordi epiduralen tok vekk all trykketrang.

Da kan det jo være du allerede er ganske moden..?
Kanskje du kan be om stripping og klyx, type kvelden før; for å se om det KAN starte noe? Om ikke så er det veldig greit (synes jeg) å få tømt tarmen før fødsel uansett; selv om klyster ikke er så kjempebehagelig..

Kan jo være at det bare er min livmorhals som er lett å påvirke, eller ren flaks.. Men om man hadde greid å bare dytte det i gang uten masse medisiner, så hadde det jo vært bedre. Da slipper man så innmari mye overvåking blant annet.

Da kan det jo være du allerede er ganske moden..?
Kanskje du kan be om stripping og klyx, type kvelden før; for å se om det KAN starte noe? Om ikke så er det veldig greit (synes jeg) å få tømt tarmen før fødsel uansett; selv om klyster ikke er så kjempebehagelig..

Kan jo være at det bare er min livmorhals som er lett å påvirke, eller ren flaks.. Men om man hadde greid å bare dytte det i gang uten masse medisiner, så hadde det jo vært bedre. Da slipper man så innmari mye overvåking blant annet.
Legges inn i morgen, så ikke så mye å få gjort i kveld. Pga. seteleie får jeg ikke dra hjem og jeg blir overvåket uansett.

Så godt å høre! Førstemann var veldig treig, 1,5 døgn med modningsrier og 14 timer i aktiv fødsel før jeg trykka på vilje og legen forløste hodet med tang. Siden jeg nå blir lagt inn kan godt fødselen være rask og effektiv, men vanskelig å se for seg når jeg bare høre historie der det tar veldig lang tid og ikke noe egentlig skjer før de tar vannet. Med sete har jeg forstått at de helst ikke tar vannet, så det virkemidlet faller bort.

De tok vannet på meg ved sete, så det skal du ikke utelukke helt :) tok seg også bedre opp her etter vannet ble tatt. Det skal bare helst tas litt kontrollert om rompa ikke er langt nede i bekkenet. Det var den ikke hos meg, så derfor holdt legen igjen vannstrømmen sånn at rompa skulle komme ned og ikke navlesnor foran åpningen :) Ved min setefødsel var det først da vannet skulle tas at vi fant ut at det var sete da, jordmor var usikker da hun kjente oppi der hvor hodet var, så hun hentet to leger med ultralydapparat. Så da sjekket de også hvor det lå navlesnor før vannet ble tatt :)

Legges inn i morgen, så ikke så mye å få gjort i kveld. Pga. seteleie får jeg ikke dra hjem og jeg blir overvåket uansett.

Ahh. Også er det søndag, så du får jo ikke kjøpt klyx selv... >< Jaja. Det går jo uansett an å be om å få begynne med dét.

Back
Topp