Er virkelig nummer to på vei? ☀️

Tusen takk for det :Heartred:Heartpink Har dere bestemt dere for å ta ny ultralyd for å vite kjønn, eller venter dere til oul? Går jo egentlig raskt til det også:hello2 Her det bare 5 uker til oul og passerte 19+0. Tenk at vi snart er halvveis:nailbiting:
Vi har bestilt ny ultralyd 29. juli, da er jeg 14+6 :shy: Kun 1 uke og 5 dager til:gen014

Det er så rart å tenke på det! I starten virket bare det å få like sterk teststrek som kontrollstreken helt uoppnåelig, og nå kan vi snakke om at det snart er Oul og halvveis:shy: Fem uker går fort! Her er det fem uker og tre dager til, så ganske likt:Heartpink Er litt kortere på vei enn deg på Oul da:shy: Har dere kjøpt inn noen ting enda? Både til baby, eller til deg som gravid?
 
Vi har bestilt ny ultralyd 29. juli, da er jeg 14+6 :shy: Kun 1 uke og 5 dager til:gen014

Det er så rart å tenke på det! I starten virket bare det å få like sterk teststrek som kontrollstreken helt uoppnåelig, og nå kan vi snakke om at det snart er Oul og halvveis:shy: Fem uker går fort! Her er det fem uker og tre dager til, så ganske likt:Heartpink Er litt kortere på vei enn deg på Oul da:shy: Har dere kjøpt inn noen ting enda? Både til baby, eller til deg som gravid?
Da skal du på oul på bursdagen min :woot: Jeg har nemlig time dagen før, om 5 uker og to dager.

Men så spennende med tul! Har du noen følelse om hvilket kjønn det kan være? :love2


Har kjøpt ammepute og barnevogn :angelic: Jeg er nødt til å gjennomgå hva vi har av klær etter storesøster før jeg begynner med noen store innkjøp. Enn med dere? :Heartred
 
Last edited:
Da skal du på oul på bursdagen min :woot: Jeg har nemlig time dagen før, om 5 uker og to dager.

Men så spennende med tul! Har du noen følelse om hvilket kjønn det kan være? :love2


Har kjøpt ammepute og barnevogn :angelic: Jeg er nødt til å gjennomgå hva vi har av klær etter storesøster før jeg begynner med noen store innkjøp. Enn med dere? :Heartred
Morsomt! Da skal jeg klare å huske datoen du har bursdag :D Jeg har litt følelse på gutt, men bare fordi det er så mange som har fått jente ellers i familien..utover det har jeg egentlig ikke noe veldig følelse på det ene eller det andre:joyful: Oi, dere har kjøpt vogn! Så stas:D Hvordan vogn ble det? Greit med en storesøster så man for gjenbrukt litt:Heartpink Vi har kun kjøpt to bodyer, og et par sokker:joyful:
 
Morsomt! Da skal jeg klare å huske datoen du har bursdag :D Jeg har litt følelse på gutt, men bare fordi det er så mange som har fått jente ellers i familien..utover det har jeg egentlig ikke noe veldig følelse på det ene eller det andre:joyful: Oi, dere har kjøpt vogn! Så stas:D Hvordan vogn ble det? Greit med en storesøster så man for gjenbrukt litt:Heartpink Vi har kun kjøpt to bodyer, og et par sokker:joyful:
Det ble en Britax smile 3. Ikke alt for dyr, men likevel en veldig praktisk vogn. Fått god kritikk. Lett å håndtere og tar liten plass i bilen :angelic: Vi har en Baby Jogger City Mini GT fra storesøster når sittedelen blir for liten på Britax. Om den i det hele tatt skulle bli det :confused013
 
Kjære kroppen.

Dette skulle bli tøffere psykisk enn hva jeg var forberedt på. 31.oktober 2021 viste testen positiv. At du bestemte deg for å bli gravid så fort kom som et sjokk, det var for godt til å være sant. Magefølelsen stemte. For kjære kroppen, du bestemte deg for å kvitte deg med gleden så alt for fort. Termindatoen den 15. juli eksisterte ikke lenge. 6+0 er det lengste vi har kommet.

Du har gitt meg håp to ganger etter dette.

Første gangen lot du eggløsning vente hele 26 dager. 9 dager senere viste testen positiv igjen. Testen ble sterkere. Ny termin er 4. september. Håpet blir større, for det kan vel ikke gå galt to ganger på rad? Vi passerte datoen for forventet menstruasjon med en hel uke. Men der stoppet gleden. 5+1 ble tallene denne gangen. Så feil kan man ta.

Datoen er 13.januar. Eggløsningen har kommet i rekord fart. Du gir meg håp igjen. Jeg tror ikke på det. Graviditetstestene blir sakte men sikkert sterkere. Så stopper det. Testen blir svakere. Småblødninger dukker opp ved forventet menstruasjon. Håpet er borte.

Kjære kroppen. Hvorfor klarer du ikke å holde på spiren som er så inderlig ønsket. Hvorfor gir du meg håp, gang på gang. Jeg blir så psykisk sliten. Angsten over å miste blir større. Redselen for å teste positivt…

__________________________________________

Mine prøveperioder:
PP1: SA uke 6+0
PP2: SA uke 5+1
PP3: Kjemisk 4+0
PP4: Negativ (Cyclogest 400mg x2)
PP5: Negativ
PP6: GRAVID (Cyglogest 400mg x2 + Albyl-E 75mg x1)
Kjære kjære deg! ❤️Jeg får helt frysninger - dette er akkurat som veien min har gått. Kom til uke 6 PP1. PP2 uke 10+0, hadde da så kraftige blødninger at blodprosenten sank fra 9.1 til. 8.0 mens jeg var på sykehuset. Knust.
PP3 uke 5+3. Cyglogest 400mgx2 + albyl-e
PP4 uke 7+0. Cyglogest 400mgx2 + albyl-e
PP5 uke 4+6 Cyglogest 400mgx2 + albyl-e
PP6 uke 5+1 Cyglogest 400mgx2 + albyl-e
Men så, PP7 er jeg nå 11+3 og har sett lille bebisen min ta salto på ultralyd. Alt så fint ut - så hold ut kjære, kjære deg. Jeg er livredd hver gang jeg går på toalettet for at det skal være spor av blod i trusa eller på papiret. Men det er håp og jeg vet hvor vondt det er å ønske seg dette så mye, men fatt mot. Jeg roet bare helt ned. Sluttet å teste tidlig. Hadde vel egentlig gitt opp. Og det er så klisjé, men jeg håper virkelig du får babyen din. Den har du fortjent!❤️ Stor klem
 
Det ble en Britax smile 3. Ikke alt for dyr, men likevel en veldig praktisk vogn. Fått god kritikk. Lett å håndtere og tar liten plass i bilen :angelic: Vi har en Baby Jogger City Mini GT fra storesøster når sittedelen blir for liten på Britax. Om den i det hele tatt skulle bli det :confused013
Så bra! Da skal jeg merke meg det navnet frem til vi begynner vogn-vurderingene våre :D
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 21+5

Termin: 19. januar 2023

Dager til termin: 130

Kjønn: Jente :Heartpink

Trimester: 2. trimester

Prosent gjennomført: 54%

Neste time til jordmor: Den 23. september. Om 13 dager. Vanlig rutinekontroll i uke 24.

Har ikke hatt behov for noen ekstra samtaler eller konsultasjoner.

Ultralyd: Ingen flere ultralyder frem til termin nå.

Plager: Jeg strever med lite overskudd. Er sykemeldt 50% for å kunne hente meg inn mellom vaktene på jobb. Jobbet 100% frem til to uker siden. På dette tidspunktet presset jeg kroppen veldig, hadde ikke overskudd når jeg kom hjem. Mye av daglige gjøremål blir store tiltak.

Ellers har jeg tidvis vært plaget med bekkenet. Dette er fint nå. Tror det ble en belastning akkurat når magen poppet litt i uke 19-20.

Halsbrann er min største fiende om dagen. Er ekstremt plaget. Kan våkne på natten med følelse av at jeg har en person stående på brystkassa mi. Må drikke et halvt glass melk og ta en halsbranntablett før jeg legger meg, hjelper så jeg unngår å våkne. Det kommer mest om kvelden, men er plaget gjennom hele dagen om jeg ikke tar hensyn.

Innkjøp: Lite med innkjøp så langt. Må gjennomgå alt etter storesøster først.

Har kjøpt vogn, ammepute og bæresele.

Utstyr så langt: Har Tripp trapp stol fra storesøster og babynest. Ellers er det kun det som ble skrevet i punktet over.

Utstyr som gjenstår: Bilstol + tilbehør, lekegrind, newborn set til Tripp trapp stolen, stellebord + matte, sprinkelseng og babycall.

Trenger også en liten kommode til å ha på badet ved siden av stellebordet, så jeg kan har klær til lillesøster lett tilgjengelig. Takknemlig for å ha stort bad :angelic:

Mage: Ingen bemerkelsesverdig mage enda. Eser ut utover dagen, men klarer fint å skjule den om jeg må. Var på jobbintervju i går, og magen var godt gjemt under en litt videre bluse.

Derimot skulle jeg ønske magen poppet mer. Føler alt i magen har det så trangt om dagen. Litt klaustrofobisk å ha det sånn. Og tror det er derfor halsbrann-plagene har blitt så ille, så tidlig. Tiltross for liten mage, så får jeg ikke puste når jeg setter på sko og skal bøye meg. Allerede! Er lange fire måneder igjen.

Vektendring: 2 kg.

Medisiner: Jerntilskudd.

Aktivitet i magen: Ja, en del aktivitet nå. Hun ligger fremdeles langt ned, så meste av aktiviteten er godt under navlen. Men jeg har sett spark på utsiden nå, så gjenstår bare for samboer og kommende storesøster å få kjenne på riktig tidspunkt :Heartred

Kynnere: Ja, har vært plaget med litt vonde kynnere som er provosert frem av hosting. Har vært veldig forkjølet i tre uker nå. Men de kommer kun i sammenheng med en heftig runde med hosting.

Hodet festet: Nei

Barnerom: Nei. Stresser ikke med det. Lillesøster skal være på rommet vårt i starten, så blir vi å flytte hun på rommet som storesøster har nå. Så kan storesøster få det som per dags dato er et gjesterom.

Cravings/mat: Har litt ekstra lyst på appelsinjuice om dagen. Men ingen spesielle cravings som jeg MÅ ha.

Humør: Min verste fiende om dagen. Hormonene herjer så ekstremt. Jeg er sur, blid og lei meg om hverandre. Veldig slitsomt for meg selv, og ikke minst de rundt meg.

Sykehusbag: Nei

Tanker om fødsel: Gleder meg. Håper jeg får oppleve at fødselen starter naturlig. Hadde vært en fin opplevelse etter igangsetting på overtid sist svangerskap.

Neste milepæl: La samboer og storesøster få kjenne spark utvendig på magen.
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 21+5

Termin: 19. januar 2023

Dager til termin: 130

Kjønn: Jente :Heartpink

Trimester: 2. trimester

Prosent gjennomført: 54%

Neste time til jordmor: Den 23. september. Om 13 dager. Vanlig rutinekontroll i uke 24.

Har ikke hatt behov for noen ekstra samtaler eller konsultasjoner.

Ultralyd: Ingen flere ultralyder frem til termin nå.

Plager: Jeg strever med lite overskudd. Er sykemeldt 50% for å kunne hente meg inn mellom vaktene på jobb. Jobbet 100% frem til to uker siden. På dette tidspunktet presset jeg kroppen veldig, hadde ikke overskudd når jeg kom hjem. Mye av daglige gjøremål blir store tiltak.

Ellers har jeg tidvis vært plaget med bekkenet. Dette er fint nå. Tror det ble en belastning akkurat når magen poppet litt i uke 19-20.

Halsbrann er min største fiende om dagen. Er ekstremt plaget. Kan våkne på natten med følelse av at jeg har en person stående på brystkassa mi. Må drikke et halvt glass melk og ta en halsbranntablett før jeg legger meg, hjelper så jeg unngår å våkne. Det kommer mest om kvelden, men er plaget gjennom hele dagen om jeg ikke tar hensyn.

Innkjøp: Lite med innkjøp så langt. Må gjennomgå alt etter storesøster først.

Har kjøpt vogn, ammepute og bæresele.

Utstyr så langt: Har Tripp trapp stol fra storesøster og babynest. Ellers er det kun det som ble skrevet i punktet over.

Utstyr som gjenstår: Bilstol + tilbehør, lekegrind, newborn set til Tripp trapp stolen, stellebord + matte, sprinkelseng og babycall.

Trenger også en liten kommode til å ha på badet ved siden av stellebordet, så jeg kan har klær til lillesøster lett tilgjengelig. Takknemlig for å ha stort bad :angelic:

Mage: Ingen bemerkelsesverdig mage enda. Eser ut utover dagen, men klarer fint å skjule den om jeg må. Var på jobbintervju i går, og magen var godt gjemt under en litt videre bluse.

Derimot skulle jeg ønske magen poppet mer. Føler alt i magen har det så trangt om dagen. Litt klaustrofobisk å ha det sånn. Og tror det er derfor halsbrann-plagene har blitt så ille, så tidlig. Tiltross for liten mage, så får jeg ikke puste når jeg setter på sko og skal bøye meg. Allerede! Er lange fire måneder igjen.

Vektendring: 2 kg.

Medisiner: Jerntilskudd.

Aktivitet i magen: Ja, en del aktivitet nå. Hun ligger fremdeles langt ned, så meste av aktiviteten er godt under navlen. Men jeg har sett spark på utsiden nå, så gjenstår bare for samboer og kommende storesøster å få kjenne på riktig tidspunkt :Heartred

Kynnere: Ja, har vært plaget med litt vonde kynnere som er provosert frem av hosting. Har vært veldig forkjølet i tre uker nå. Men de kommer kun i sammenheng med en heftig runde med hosting.

Hodet festet: Nei

Barnerom: Nei. Stresser ikke med det. Lillesøster skal være på rommet vårt i starten, så blir vi å flytte hun på rommet som storesøster har nå. Så kan storesøster få det som per dags dato er et gjesterom.

Cravings/mat: Har litt ekstra lyst på appelsinjuice om dagen. Men ingen spesielle cravings som jeg MÅ ha.

Humør: Min verste fiende om dagen. Hormonene herjer så ekstremt. Jeg er sur, blid og lei meg om hverandre. Veldig slitsomt for meg selv, og ikke minst de rundt meg.

Sykehusbag: Nei

Tanker om fødsel: Gleder meg. Håper jeg får oppleve at fødselen starter naturlig. Hadde vært en fin opplevelse etter igangsetting på overtid sist svangerskap.

Neste milepæl: La samboer og storesøster få kjenne spark utvendig på magen.
Så gøy med sånne oppdateringer❤️ Og veldig gøy å høre at du kjenner en del aktivitet nå! Vil tro at det gir mye trygghet
 
Så gøy med sånne oppdateringer❤️ Og veldig gøy å høre at du kjenner en del aktivitet nå! Vil tro at det gir mye trygghet
Ja, veldig koselig å kjenne liv. Men føles fortsatt ikke helt ekte. Tror det har med at jeg fremdeles ikke har fått skikkelig mage… :shifty: æsj altså. Ei på jobb har termin 10 dager før meg, og har den flotte og fine kulemagen. Her føler jeg meg mer tjukk enn gravid :yuck:

Jaja. Fordelen med liten mage er at jeg kan gjennomføre jobbintervju og fremdeles skjule magen når jeg er 21+5 :wacky:
 

Vedlegg

  • FCE5432F-4470-4D11-B7B5-0332707E63B0.jpeg
    FCE5432F-4470-4D11-B7B5-0332707E63B0.jpeg
    103,8 KB · Visninger: 82
Ja, veldig koselig å kjenne liv. Men føles fortsatt ikke helt ekte. Tror det har med at jeg fremdeles ikke har fått skikkelig mage… :shifty: æsj altså. Ei på jobb har termin 10 dager før meg, og har den flotte og fine kulemagen. Her føler jeg meg mer tjukk enn gravid :yuck:

Jaja. Fordelen med liten mage er at jeg kan gjennomføre jobbintervju og fremdeles skjule magen når jeg er 21+5 :wacky:
Ja jeg skjønner at det er kjipt å ikke få den magen så fort som man kanskje ønsker seg, spesielt når man er 2. gangs og kanskje har forventninger om at den skal komme litt fortere denne gang! Men du har jo fått en søt liten kul og jeg hører mange sier at de plutselig fikk babymage❤️ Håper jobbintervjuet gikk bra!
 
Ja jeg skjønner at det er kjipt å ikke få den magen så fort som man kanskje ønsker seg, spesielt når man er 2. gangs og kanskje har forventninger om at den skal komme litt fortere denne gang! Men du har jo fått en søt liten kul og jeg hører mange sier at de plutselig fikk babymage❤️ Håper jobbintervjuet gikk bra!
Tror faktisk det gikk veldig bra. Så krysser fingrene og håper. Jeg har vært på intervju så mange ganger de siste månedene, men alltid en intern søker som får stillingen :dead: Blir liksom alltid nummer to og får ‘bare’ tilbud om vikariat og ikke den faste stillingen jeg opprinnelig søkte på. Nå må det være min tur snart! :wtf: Ja, magen vokser gradvis hele tiden nå. Og kjente faktisk spark over navelen for første gang i dag :joyful:
 
Tror faktisk det gikk veldig bra. Så krysser fingrene og håper. Jeg har vært på intervju så mange ganger de siste månedene, men alltid en intern søker som får stillingen :dead: Blir liksom alltid nummer to og får ‘bare’ tilbud om vikariat og ikke den faste stillingen jeg opprinnelig søkte på. Nå må det være min tur snart! :wtf: Ja, magen vokser gradvis hele tiden nå. Og kjente faktisk spark over navelen for første gang i dag :joyful:
Æsj så kjedelig.. håper det går denne gang! Ååh så gøy å kjenne det så høyt oppe! Blir nok bare mer og mer nå❤️
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 26+6

Termin: 19. januar 2023

Dager til termin: 95

Kjønn: Jente :Heartpink

Trimester: 2. trimester (snart tredje ❤️)

Prosent gjennomført: 66,4%

Neste time til jordmor: 26. oktober

Ultralyd: Foreløpig ingen flere ultralyder før termin.

Plager: Litt ømt i bekkenet, særlig hvis jeg belaster det litt mer enn hva jeg bør i løpet av en dag.

Halsbrannen er i en liga for seg selv. Våkner flere ganger om natta med en følelse av å måtte spy. Har forøvrig spydd noen ganger av det også…

Jeg har fått svangerskapsdiabetes. Ikke noe spesielt med det, men skal reguleres med kosthold de neste ukene. Måtte forresten krangle meg til diagnosen etter at både jordmor og sykepleierne på legesenteret ikke hadde peiling om riktige målinger og sv.diabetes. Men jo, etter å pratet med fastlegen og fått han til å lese om sv.diabetes og målingene/referanseområdet tilhørende det, så fikk jeg diagnosen. Er tydelig at det er fastende blodsukker som er min utfordringer. Regulerende blodsukker gjennom dagen er veldig fint og godt innenfor normalen. Nå skal jeg som sagt prøve å regulere blodsukkeret med kostholdet, samtidig som jeg skal måle blodsukkeret og følge med. Har jeg x-antall målinger over 5,3 som fastende etter tre uker, så skal legen henvise meg videre til sykehuset og endokrinolog. Foreløpig ligger målingene mine mellom 4,9 og 5,4. Så noen målinger er for høye, men de fleste innenfor normalen.
Målingene mine hos fastlegen i sammenheng med glukosebelastningstesten var forøvrig 5,7 fastende og 7,2 etter to timer.

Ellers har energinivået blitt noe bedre! Det er veldig godt å ha mer overskudd.

Utstyr så langt:
• Tripp trapp stol
• Sprinkelseng + madrass
• Nattpose til baby
• Vogn + alt av tilbehør
• To ulike vognposer
• Babynest
• Bæresele
• Bilstol + tilbehør
• Stellebord + matte
• Brystpumpe
• Ammeinnlegg
• Alt av baderoms og stelleutstyr til baby
• Klær

Utstyr som gjenstår: Mangler å kjøpe babycall, lekegrind og newborn seat til Tripp trapp stolen.

Mage: Magen har kommet mer og mer siste ukene. Nå vil jeg si at jeg har en ganske synlig gravidmage :love2

Men jeg har fremdeles vokst mer i omkrets rundt magen, enn utover på magen.. :confused013

Vektendring: 4,5kg

Medisiner: Jerntilskudd.

Aktivitet i magen: Masse liv! Hun er som en turbo i store deler av dagen. Holder meg heldigvis ikke våken om natta. Kanskje det tyder på et godt sovehjerte til riktig tid av døgnet? Tiden vil vise :smiley-angelic006

Men kan se masse liv på utsiden av magen også. Magen er som en geleklump som flytter seg i takt med babyen :smiley-ashamed004

Kynnere: Lite med kynnere. Kun innimellom, men ikke vonde.

Hodet festet: Nei

Barnerom: Nei. Stresser ikke med det. Lillesøster skal være på rommet vårt i starten, så blir vi å flytte hun på rommet som storesøster har nå. Så kan storesøster få det som per dags dato er et gjesterom.

Cravings/mat: Nei, ikke noe spesielt. Har bare veldig lyst på melk :angelic:

Humør: Humøret har blitt bedre i takt med overskuddet av energi. Men fortsatt noe humørsyk og kan bli fort irritabel.

Sykehusbag: Nei

Tanker om fødsel: Gleder meg fremdeles. Kjenner jeg lengter etter å få møte lillesøster. Tenker mye hvordan hun ser ut, og om hun ligner på storesøster.

Neste milepæl: Jeg skulle gjerne skrevet tredje trimester, men det er jo her straks. Men må kanskje skrive å bli høygravid da? Det er jo enda en god stund til.
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 26+6

Termin: 19. januar 2023

Dager til termin: 95

Kjønn: Jente :Heartpink

Trimester: 2. trimester (snart tredje ❤️)

Prosent gjennomført: 66,4%

Neste time til jordmor: 26. oktober

Ultralyd: Foreløpig ingen flere ultralyder før termin.

Plager: Litt ømt i bekkenet, særlig hvis jeg belaster det litt mer enn hva jeg bør i løpet av en dag.

Halsbrannen er i en liga for seg selv. Våkner flere ganger om natta med en følelse av å måtte spy. Har forøvrig spydd noen ganger av det også…

Jeg har fått svangerskapsdiabetes. Ikke noe spesielt med det, men skal reguleres med kosthold de neste ukene. Måtte forresten krangle meg til diagnosen etter at både jordmor og sykepleierne på legesenteret ikke hadde peiling om riktige målinger og sv.diabetes. Men jo, etter å pratet med fastlegen og fått han til å lese om sv.diabetes og målingene/referanseområdet tilhørende det, så fikk jeg diagnosen. Er tydelig at det er fastende blodsukker som er min utfordringer. Regulerende blodsukker gjennom dagen er veldig fint og godt innenfor normalen. Nå skal jeg som sagt prøve å regulere blodsukkeret med kostholdet, samtidig som jeg skal måle blodsukkeret og følge med. Har jeg x-antall målinger over 5,3 som fastende etter tre uker, så skal legen henvise meg videre til sykehuset og endokrinolog. Foreløpig ligger målingene mine mellom 4,9 og 5,4. Så noen målinger er for høye, men de fleste innenfor normalen.
Målingene mine hos fastlegen i sammenheng med glukosebelastningstesten var forøvrig 5,7 fastende og 7,2 etter to timer.

Ellers har energinivået blitt noe bedre! Det er veldig godt å ha mer overskudd.

Utstyr så langt:
• Tripp trapp stol
• Sprinkelseng + madrass
• Nattpose til baby
• Vogn + alt av tilbehør
• To ulike vognposer
• Babynest
• Bæresele
• Bilstol + tilbehør
• Stellebord + matte
• Brystpumpe
• Ammeinnlegg
• Alt av baderoms og stelleutstyr til baby
• Klær

Utstyr som gjenstår: Mangler å kjøpe babycall, lekegrind og newborn seat til Tripp trapp stolen.

Mage: Magen har kommet mer og mer siste ukene. Nå vil jeg si at jeg har en ganske synlig gravidmage :love2

Men jeg har fremdeles vokst mer i omkrets rundt magen, enn utover på magen.. :confused013

Vektendring: 4,5kg

Medisiner: Jerntilskudd.

Aktivitet i magen: Masse liv! Hun er som en turbo i store deler av dagen. Holder meg heldigvis ikke våken om natta. Kanskje det tyder på et godt sovehjerte til riktig tid av døgnet? Tiden vil vise :smiley-angelic006

Men kan se masse liv på utsiden av magen også. Magen er som en geleklump som flytter seg i takt med babyen :smiley-ashamed004

Kynnere: Lite med kynnere. Kun innimellom, men ikke vonde.

Hodet festet: Nei

Barnerom: Nei. Stresser ikke med det. Lillesøster skal være på rommet vårt i starten, så blir vi å flytte hun på rommet som storesøster har nå. Så kan storesøster få det som per dags dato er et gjesterom.

Cravings/mat: Nei, ikke noe spesielt. Har bare veldig lyst på melk :angelic:

Humør: Humøret har blitt bedre i takt med overskuddet av energi. Men fortsatt noe humørsyk og kan bli fort irritabel.

Sykehusbag: Nei

Tanker om fødsel: Gleder meg fremdeles. Kjenner jeg lengter etter å få møte lillesøster. Tenker mye hvordan hun ser ut, og om hun ligner på storesøster.

Neste milepæl: Jeg skulle gjerne skrevet tredje trimester, men det er jo her straks. Men må kanskje skrive å bli høygravid da? Det er jo enda en god stund til.
Åå så kjedelig med svangerskapsdiabetes og så utrolig dårlig at du selv måtte følge opp dette såppas mye.. håper det fortsetter å holde seg stabilt❤️ Så gøy med masse liv! Da blir graviditeten noe helt annet føler jeg! Og når man har både mage og liv så er man plutselig veldig gravid! Tenk at du er i tredje trimester snart! Rart å tenke på at jeg har fulgt med hele veien og på eggløsningsjakten til denne babyen! Gleder meg masse til å følge deg det siste stykket også
 
Åå så kjedelig med svangerskapsdiabetes og så utrolig dårlig at du selv måtte følge opp dette såppas mye.. håper det fortsetter å holde seg stabilt❤️ Så gøy med masse liv! Da blir graviditeten noe helt annet føler jeg! Og når man har både mage og liv så er man plutselig veldig gravid! Tenk at du er i tredje trimester snart! Rart å tenke på at jeg har fulgt med hele veien og på eggløsningsjakten til denne babyen! Gleder meg masse til å følge deg det siste stykket også
Denne har gått meg helt forbi! Så hyggelig å lese. Ja, tenk at det endelig skal bli baby ut av alle de uendelige testene holdt på med for et år siden :Heartred :angelic:
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 31+1

Termin: 19. januar 2023

Dager til termin: 65

Kjønn: Jente :Heartpink

Trimester: Tredje

Prosent gjennomført: 77%

Neste time til jordmor: 22.november

Andre timer: Har uendelig mange timeavtaler fremover. Vanlig jordmortimen føles ut som et avbrekk blant alle de andre.
Imorgen: Samtale med dia.sykepleier, sykehuset
22. november: vanlig jordmor
28.november: UL/vekstkontroll, lege og CTG på sykehuset
30. november: Samtale med endokrinolog, dia.lege på sykehuset.

Ultralyd: Hadde ultralyd i går, og skal det igjen den 28. november :Heartred

Plager: Jeg er på et veldig godt sted i svangerskapet akkurat nå. Plagene er minimale og energien er stort sett veldig bra. Plaget med litt stivt bekken og vann kroppen som resulterer til stive ledd i hender bl.a.

Siste uka har dessverre vært preget av mye stress, og det merkes på hele meg. Jeg må slutte å ta på meg så mye og klare å si nei innimellom. Men det er vanskelig… Ikke vet jeg forløpet dersom ser meg nødt til å utvide svangerskapspenger fra 50% til høyere.

Svangerskapsdiabetes: Ja, den rusler og går. Insulin hjelper ikke. Prøvde først 6E med humulin (langtidsvirkende insulin). Ingen effekt. Prøvde i går 8E, fortsatt ingen effekt. Fortsetter med 8E i kveld også, så får jeg høre med dia.sykepleier imorgen om veien videre og eventuelt økning av dosen.

MEN! Jeg har fått bekreftet at det blir igangsettelse i uke 38 pga. insulinkontrollert sv.diabetes. Den eksakte datoen får jeg vel ikke før det nærmer seg, altså sikkert ikke før uke 36. Men med andre ord, så blir det mest sannsynlig baby første uka i januar :Heartred

Utstyr så langt:
• Tripp trapp stol
• Sprinkelseng + madrass
• Nattpose til baby
• Vogn + alt av tilbehør
• To ulike vognposer
• Babynest
• Bæresele
• Bilstol + tilbehør
• Stellebord + matte
• Brystpumpe
• Ammeinnlegg
• Alt av baderoms og stelleutstyr til baby
• Klær
• Newborn seat

Utstyr som gjenstår: Mangler å kjøpe babycall og lekegrind.

Mage: Føler meg stor om dagen! Og større skal jeg bli. Men jeg føler meg nok større enn hva jeg er.

Vektendring: 7kg

Medisiner: Humulin (insulin) og jerntilskudd.

Aktivitet i magen: Det har roet seg en del i det siste. Kjenner hun fremdeles mye og jevnt gjennom dagen, men er nok tydelig preget av at hodet ligger ned i bekkenet og at hun har rygg og rumpe vendt utover mot magen.

Kynnere: Tidvis plaget med kynnere. Hatt et par runder med hvor kynnerne har tatt i tak, men heldigvis gått over.

Hodet festet: Nei, men baby ligger i hodeleie. Håper hun forblir der en stund fremover.

Barnerom: Nei. Ingen hast, hun sover på soverommet vårt i starten uansett.

Cravings/mat: Nei, ikke noe spesielt.

Humør: Humøret har blitt bedre i takt med overskuddet av energi. Men fortsatt noe humørsyk og kan bli fort irritabel.

Fødebag: Nei.

Tanker om fødsel: Gleder meg, men spent på igangsettelse. Litt blanda følelser over å aldri få oppleve en naturlig start på fødsel. Men selvfølgelig er babyens helse viktigst! Og glad for å slippe å bekymre meg over å gå lenge på overtid.

Neste milepæl: Høygravid og få dato til igangsettelse :happy: :Heartred
 
GRAVIDOPPDATERING

Gravid
: 33+5

Termin: 19. januar 2023

Dager til termin: 47

Kjønn: Jente :Heartpink

Trimester: Tredje

Prosent gjennomført: 84%

Neste time til jordmor: 20.desember (siste jordmortime :shy:)

Andre timer: Timeavtaler hele tiden. Eller, det føles sånn ut. Neste uke har jeg faktisk ingen. Noe som er helt utrolig.
12. desember: Vekstkontroll + lege på sykehus
14. desember: Kontroll endokrinolog.

Ultralyd: Hadde ultralyd på mandag, 28.november. Lille i magen er estimert til -5%, med andre ord helt gjennomsnittlig. Likevel ligger jeg godt over på SF-mål. Så magen er stor, mens baby og fostervann er normalt! Hurra for det.

Neste ul er 12. desember.

Plager: Det begynner å bli tungt og magen er stor. Heldigvis er de fysiske plagene minimale. Plagene med halsbrann har blitt mindre, og regner med det er fordi magen har sunket litt i det siste. Men er fremdeles plaget i det minimale, men klager ikke :)

Svangerskapsdiabetes: Det fastende blodsukkeret er litt kranglete om dagen. Jeg blir ikke helt klok på det. Uansett hvilken dose jeg tar med langtidsvirkende insulin så føler jeg ikke det har noe effekt. Kjenner det begynner å ta en del krefter og tid å tenke på at det ikke går ned. Det stresser meg, og stress er jo heller ikke noe bra for blodsukkeret… På grunn av dette har jeg blitt sykemeldt frem til permisjonsstart. Veldig godt å kunne ta ting i mitt tempo og ikke stresse mer enn nødvendig. For stresset på jobb gjorde heller ikke blodsukkeret noe bedre.

Utstyr så langt:
• Tripp trapp stol + Newborn seat
• Sprinkelseng + madrass
• Nattpose til baby
• Vogn + alt av tilbehør
• To ulike vognposer
• Babynest
• Bæresele
• Bilstol + tilbehør
• Stellebord + matte
• Brystpumpe
• Ammeinnlegg + BH’er
• Alt av baderoms og stelleutstyr til baby
• Klær
• Lekegrind

Utstyr som gjenstår: Babycall

Mage: Ja, magen vokser godt. Er vel og merke fornøyd med magen da. Har skikkelig kulemage om dagen som jeg nyter og tar masse på. Selvom den stort sett er i veien :hilarious:

Vektendring: 10kg

Medisiner: Humulin (insulin).

Aktivitet i magen: Ja, aktiviteten har tatt seg opp igjen. Mye åling og mindre markante bevegelser. Svarer når jeg trykker på magen eller legger hånden min på hun :love7

Kynnere: Stort sett kun ved anstrengelse, så ganske heldig der.

Nedpress: Jepp, og til de grader. Ved en tur på butikken så føler jeg at jeg går med baby mellom beina… :bag:

Hodet festet: Tror ikke det; men ligger i hodeleie.

Barnerom: Nei. Ingen hast, hun sover på soverommet vårt i starten uansett.

Cravings/mat: Nei, ikke noe spesielt.

Humør: Humøret er greit. Vel og merke sliten som påvirker noe.

Fødebag: Nei. Bør kanskje begynne å pakke snart :hilarious:

Tanker om fødsel: Gleder meg fremdeles. Men kjenner realiteten nærmer seg som er litt skummelt. Særlig med tanke på at jeg skal bli tobarnsmor snart.

Neste milepæl: Om en uke er jeg offisielt høygravid :woot: Ellers har jeg fått dato for igangsettelse, men velger å ikke dele den her i åpent forum:Heartpink
 
Back
Topp