Er virkelig 10% overgripere?

• Trådstarter Trådstarter blabla
  • Opprettet Opprettet
B

blabla

Guest
Leste en artikkel et sted som sa at 10% av alle menn er overgripere. Syns det høres enormt mye ut, i praksis er jo da 2 pappaer på avdelingen i barnehagen overgripere. Syns det er creepy å tenke på og lurer på det er riktig?
Henger meg helt opp i det hver gang jeg ser et barn som sliter litt sosialt f.eks., begynner da å tenke om noe ikke er som det skal osv. Skikkelige ekle tanker som jeg vil ha bort.

Leste en artikkel et sted som sa at 10% av alle menn er overgripere. Syns det høres enormt mye ut, i praksis er jo da 2 pappaer på avdelingen i barnehagen overgripere. Syns det er creepy å tenke på og lurer på det er riktig?
Henger meg helt opp i det hver gang jeg ser et barn som sliter litt sosialt f.eks., begynner da å tenke om noe ikke er som det skal osv. Skikkelige ekle tanker som jeg vil ha bort.

Det hørtes veldig mye ut da! Men akkurat tallet der avhenger jo av undersøkelsen/forskningen som er brukt. Så kan vi jo tilføye at selv om en undersøkelse viser et høyt tall generelt i en befolkning, så betyr jo ikke det for eksempel at 1/10 i din barnehage er det. Det er jo mye som påvirker disse tallene, og er en slik undersøkelse gjort internasjonalt/nasjonalt, så vil jo det reelle tallet der variere. Klart det er jo noe man skal være oppmerksom på, men ikke noe man bør forvente på grunn av noen tall.

Så mange er det ikke. Det er vel 5-10% av barn i Norge som blir utsatt for seksuelle overgrep (usikker på om tallene inkl barn opp til 16 år). Redd Barna mener det er 7 overgripere per 10 barn. (Og ca 10% av disse er kvinner, så det er ikke bare menn)

Så det er ikke fullt så ille som den artikkelen påstår, men pent er det ikke.

De tallene gjelder vel alt. Inklusivt 16 åringer som har sex med 15 åringer. Pga loven så er jo det overgrep. Så de tallene kan man ikke tenke sånn på. Skjønner nesten ikke hvorfor de går ut med sånt.

Det håper jeg da virkelig ikke!

Back
Topp