Er vi i risikosonen?

Gamlebyen87

Andre møte med forumet
Hei :) Jeg har fått beskjed av arbeidsgiver om å redegjøre for om jeg er i risikosonen eller ikke. Men det er jeg ganske usikker på.. Jeg ser at gravide helsearbeidere skjermes mot å jobbe med Korona pasienter. Hva med oss i utdanning og oppvekst sektoren? Vet dere?

Gravide er vel fortsatt ikke omtalt under risikogruppen tror jeg? Det er vel bare at gravide som jobber i helsevesenet står oppført i risikogruppen for å skjermes mot å jobbe direkte med smitten, da det tidligere var opp til hver arbeidsplass å bestemme om de skulle skjermes eller ikke? Kan være jeg som har misforstått altså :p

Gravide skjermes for å jobbe med koronapasienter på sykehuset da de fortsatt ikke er sikre på følgene for fosteret- det er begrunnelsen. Vi er ikke i risikogruppen, med mindre du går under noen av disse kategoriene (hentet fra helsenorge):
  • Eldre personer (over 65 år)
  • Voksne personer med underliggende kronisk sykdom som hjerte- og karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk
  • Personer som røyker og personer som har overvekt eller fedme kan ha en høyere risiko for alvorlig forløp.

Gravide generelt er i alle fall ikke definert som risikogruppe, men ser noen argumenterer for at man burde behandles som man var det fordi man ikke kan -vite-.

Tipper det går an å ta en samtale med fastlegen om man er nervøs og lurer på om man kan/burde være på jobb med mye menneske-kontakt...? Og evt få en individuell vurdering av han/henne altså..

Edit, se fx denne:
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/18/vi-ma-beskytte-de-gravide-fra-koronaviruset/

(Edit 2: nå er jo den kronikken noen uker gammel, og så vidt man har sett så langt tyder vel alt på at det ikke smitter via morkake osv osv og at det ikke ser ut som det er økt risiko for komplikasjoner, men er jo fortsatt lite forskningsgrunnlag. Så tenker det kan være grunn til å ta en samtale med fastlege om man er bekymra for jobbsituasjonen i alle fall!)

Last edited:
Holder med de over. Jobber på sykehus med ikke-akutte pasienter og vi bruker ikke smitteutstyr ved nærkontakt med pasientene, men spriter og vasker hender så ofte som mulig. Dette er da pasienter uten mistenkt korona. Nå har vi hatt en smittet kollega på jobb over flere dager uten at noen har blitt smitta så tenker at vi må basere oss på at det smittevernet jeg allerede gjør er bra nok. Men jeg skal selvfølgelig ikke jobbe med pasienter med coronasmitte

Sniker fra oktober. Jeg jobber på skole og starter på jobb over helgen i 50%. Jeg settes på hjemmekontor så lenge det er nok folk på jobb ellers.

Tror noen kaller det uregistrert risikogruppe så kommer helt ann på hvem du snakker med eller forsåvidt hvilket land du bor i. Gudene vet hvem som har rett :yuck:

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke er i noen risikosone og at det er forventet at jeg stiller på jobb nå i påsken. Selv om jeg savner jobben mye har jeg en dårlig følelse på å dra ut i samfunnet igjen.

Vi blir nesten 20 voksne på jobb som har tatt kollektivt og vært rundt andre mennesker hver for seg. I tillegg kommer det barn fra familier rundt omkring. De ansatte skal "spres" utover slik at retningslinjene holdes, men jeg er likevel usikker på om jeg vil ta risikoen.

Det skal lite til for å vippe meg av pinnen om dagen, jeg gråter over den minste ting og sliter med ligamentsmerter. :dead: Jeg tenker også mye på hvordan det blir hvis jeg skulle få sykdom nå, på toppen av det hele. Derfor tenker jeg å sykemelde meg 100% en liten periode framover.

Nå er jeg bekymret for hvordan jeg skal legge frem dette for arbeidsgiver. Vi driver med tett oppfølging og måling av restarbeidsevne, så jeg føler meg pliktig til å oppgi en grunn for fraværet. Jeg vil ikke virke hypokonder, men jeg føler meg utrygg på å delta som vanlig i samfunnet nå. Jeg tror ikke jeg er den eneste..

Å, dette var leit å lese. Min sjef har vært utrolig grei og da jeg tidligere i svangerskapet var bekymra for noen greier på jobb (kjemikalier) som man strengt talt ikke kan vite om er farlig (ærlig talt var vel det at jeg stressa med det og var usikker det verste), satte hun himmel og jord i bevegelse for å få meg flytta og sa «i denne situasjonen (når det er snakk om potensiell risiko for et foster) tar vi ingen sjanser».

Nå er jeg permittert, men kjenner meg trygg på at jeg hadde blitt møtt på samme måte nå - ikke blitt «presset» på jobb i en situasjon hvor det er uklart m mulig risiko.

Stress-belastningen kan jo i seg selv være grunn til sykemelding, men skjønner det er vanskelig å formidle til arbeidsgiver.. Går kanskje an å si noe om generelle graviditetsplager (som vil være deler av grunnen) til arbeidsgiver, og ikke nødvendig å nevne korona-frykt (som på en måte bare blir det som velter det, og totalbelastningen som blir det vanskelige)...?

Evt tenker jeg jo folk burde ha forståelse for at gravide frykter smitte-risiko all tid vi ikke vet, men kommer jo veldig an på arbeidsgiver ...

Back
Topp