Er UL på svangerskapskontroll i uke 24 vanlig?

Juligull16

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
I dag var jeg på kontroll. 24+0.

Var hos fastlegen min. Jeg traff henne for første gang da vi nettopp har flyttet hit.

Legen sjekket pulsen til lillegutt ved å ta ultralyd. Hun sa "jeg kunne bare gjort dette med jordmorstetoskop, men det er mye hyggeligere å hilse på". Hun viste meg også urinblæren hans og sa at den var fin og at det tydet på at nyerne fungerer som de skal. Han lå med ansiktet mot oss og jeg beundret prinsen i magen.

Jeg synes at det var super fint. Er det vanlig at de tar ultralyd eller pleier de bare å lytte? Om jeg går til jordmor på kontroll i uke 28 kommer hun til å gjøre det samme?

Samboeren min ble litt sur for at han ikke ble med for han ville også ha vært med om vi visste at vi fikk se han på UL;)

Fikk inntrykk om at legen min ville gjøre det på denne måten og at hun kom til å sjekke med UL på neste kontroll også. Da vil sambo være med :)
 
De færreste legekontor har UL apparat så det er ikke så vanlig at de gjør deg. Jeg var til kontroll på sykehuset i dag og ble overrasket over UL i dag, hadde tatt med gubben hvis jeg viste det.
 
Det er ikke vanlig :) Jm'en min har ul på kontoret og siden morkaka mi gjør det litt vanskeligere å finne hjertelyden tok ho en veldig rask ul for å se at alt var bra :) gikk et helt svangerskap i Oslo sist uten at det skjedde noen gang :p
 
Verken legen eller jm her har ULapparat, men en venninne av meg fikk ul av legen sin på hver kontroll. Så er vel normalt for de som har det.
 
Her har verken JM eller lege sjekka med ultralyd. De bare sjekker med doppler begge to.
 
Fastlegen min har ul. Så hun sjekker når jeg er der :) men går ikke dit veldig ofte siden jeg går til jm også.
 
Ble litt overrasket så tenkte at det ikke var vanlig. Tenkte å gå annenhver gang til jordmor og lege, men nå ble jeg fristet til å gå til legen min hver gang. Veldig fornøyd med fastlegen min:)
 
Er ikke vanlig. Som flere sier, de færreste legekontor har ul apparat.
 
Back
Topp