Er TV/film/PC en god barnevakt?

namba

Forumet er livet
Jeg vil diskutere med dere andre.[:)] Hvordan stiller dere andre dere til tven som barnevakt?

Jeg liker ikke at Frida ser så mye på tv. Jeg synes barnetv holder de aller fleste dager. Mannen bruker å la Frida få se film på pcen i sengen hvis hun våkner tidlig og han er trøtt i helgene. Jeg liker det ikke, men jeg føler liksom ikke at jeg kan si noe heller siden det er han som tar henne. Så lenge det ikke er hver dag så. Når Frida er syk får hun se på tv hele dagene. Da synes jeg det er greit. Da ligger hun på sofaen og sovner når hun trenger å sove. Da skrur jeg av tven, så skrur jeg på igjen når hun vil det. Når hun er ekstremt sliten etter bhgen så får hun også slappe av og se tv, men det er bare av og til.

malin er ikke intr i tven i det hele tatt.. så samme hvor mye jeg hadde villet ha tv som barnevakt.. så hadde det ikke funket.... i dag har vi sett på dora veldig mye... men malin har stort sett bare ligget på sofaen i dag også.. og vært litt småredusert..

jeg syns i grunn tven/data etc er helt ok å bruke innimellom.. så lenge det er i moderate mengder.. men jeg er mer for å bruke andre aktiviterer slik at barn ikke blir for passive. [:)] pc bruker vi bare sammen med henne.. [:)]

Jeg syns ikke det er greit å putte barnet foran tv konsekvent for å få fred til seg selv! Noen ganger er det selvsagt en nødvendighet å gjøre det. Men når man setter på tv hver dag til bruk som barnevakt så blir det feil for meg!

PC gjør vi sammen! Hun fikk spill av Aslak til jul! og hun klarer å spille dette alene, men ikke uten at vi er der. Og en hel film har hun ikke sett enda..

De ser nesten bare på TV på morningen, mens de spiser frokost! (Har ikke kjøkkenbord, så må spise i stua uansett, og man ser tv fint fra spisestuebordet) Og det er helt greit, det er ikke så lenge uansett. Data tror jeg aldri de har hatt noen intr av i det hele tatt. De vet ikke at det finnes spill til, eller at man kan se på film på den en gang.

Hender de gidder å se barne tv på kvelden, men det blir til at jeg og sambo sitter der å ser barne tv alene som regel [8D] 
Men ja, noen ganger ser de på tv, andre ganger har de null intr. Så har ikke tenkt på å ha noen "regel" på  det.

Sindre er i mine øyner altfor glad i tv..! Så her er vi begynt å ha tven av hele dagene den tiden han er hjemme, og så slår vi det på til barne tv.. Og er han syk, ja da får han ligge eller sitte å se på tv eller film om han vil det..
Igjen, så er han IKKE vanskelig å sysselsette med leking, tegning og andre kreative leker da..
Men skal ærlig innrømme at det sklir ut innimellom.. Men da må vi liksom bare ta oss i nakken og finne på noe..

Til informasjon så såg jeg Flåklypa grand prix hver eneste dag fra jeg var 3 år til jeg var 6 år.. [8|][8D]

Jeg er IMOT å bruke tv som barnevakt. Mina er også veldig glad i å se barnetv. Men hun får noen ganger se litt på morgningen. Ikke alltid hun vil se barnetv og er hun godt i gang med lek, så avbryter jeg henne ikke for å spørre om hun vil se barnetv. For synes hun heller skal leke[;)]

Sander liker å se barnetv, så når han kommer fra barnehagen og vi har spist middag, er klokken som regel halv seks.
Så da ser han barnetv. Elias springer rundt å leker og er egentli ikke så interessert i tv.
I helgene får de se på tv på morgenen, og på kvelden. Jeg går gjerne å lager noen skiver til de, mens de ser på tv, men det gjør jeg når de leker også. Så vil ikke kalle det for barnevakt.
Å gå å vaske klær, gjøre rent huset osv kan jeg ikke gjøre uten pappaen er hjemme eller de sover. Kan jo ikke bare gå fra de forann tven, da blir det jo krig [8D][8|][:D]

Av og til hadde det vært lettvint om en kunne brukte tven til barnevakt. Men sånn funker det ikke her i huset med to aktive rakkarunger [:)]

Julie ser nok for mye på tv... Men sambo og jeg er ikke helt enige der.. [:-] Hu må ofte sysselsettes litt for å komme i gang, og det gjør ikke han så mye.

Da jeg jobba, så var det jo sånn at jeg var i gang med middagen med en gang vi var hjemme, mens de to ligger på sofaen og slapper av og ser på tv.. Men hu er jo ofte helt utslitt etter barnehagen også..

I helga også blir det fort litt mye tv syns jeg.. men er jo bare vi som må bli strengere å bare skru av.. [:)] men nå blir det litt ekstra tv-titting, siden jeg bare ligger på sofaen, så blir jo fort til at hu sitter her med meg. [:)]

Maja er ikke så veldig interessert i TVen hun. Det funker med barne-TV og helst bare programmer som hun liker. Dora er en favoritt, så da kan hun se en episode eller to på rad. Men ellers mister hun interressen veldig fort.

Jeg synes det hadde vært greit å bruke TVen som avledning noen ganger, spesielt når barna er veldig slitne. Maja er en sånn type som ikke klarer å slappe av selv om hun burde, så da hadde det vært kjekt å la henne slappe av med TV.

Men å sitte i timesvis hadde jeg latt henne gjøre. Men tviler på at det blir noe problem her i grunn!

Back
Topp