Er tredje fødsel mer problematisk enn de to første?

Butterfly

Blir kjent med forumet
Jeg har hørt at tredjegang ofte gir komplikasjoner og håper dette bare er en myte.

Når nå sistemann kommer vil lillebror være 5,5 år gammel.
Jeg er livredd keisersnitt og siden mine to foregående fødsel ikke har forløpt uten at jeg eller baby har trengt hjelp så tenker jeg bare på at det vil være min uflaks om sistemann måtte ut med keisersnitt.

Førstegang måtte babyen hjelpes ut med vakum etter en svært lang fødsel som nesten endte i hastesnitt(legen stod klare å ventet på meg).
Andregangen hadde jeg en rask drømmefødsel men holdt på å forblø etter fødsel og måtte til utskrapning (en del av morkaken kom ikke ut). Kroppen gikk i sjokk før de fikk langt meg i narkose og jeg husker mye av en litt stresset dialog over hodet mitt før jeg sovnet, den episoden er nok ikke helt beiarbeidet ennå.
Så jeg er naturligvis litt bekymret for neste fødsel. Nå har jeg nesten 9 måneder å grue/glede meg på, men er det noe statistikker som tyder på at tredjegang er vanskeligere enn de to første?

Hei!
Jeg skjønner godt at du er litt bekymret for neste fødsel, det er jo sånn at du har litt bagasje med deg i sekken, som helt sikkert ligger og forkludrer gleden over å være gravid på ny.
Det er ikke så uvanlig at første baby, kan trenge litt hjelp med en vakum for å komme til verden, men du fødte jo vaginalt, så det er jo en stor fordel.
Med nummer to, fødte du raskt og greit, men fikk en blødning etterpå, pga rester fra morkaken.
Du har stor sjanse for at det ikke skjer igjen, men en tar selvsagt forhåndsregler når en tidligere har blødd mye.
Tredjemann pleier oftest også gå fort og greit, så lenge du har født to ganger vaginalt før.
Det en noen ganger kan se er, at latensfasen- første fase i fødsel - kan være litt av og på, men at når riene bare er godt etablert, så går fødselen fort.

Jeg hadde tatt disse bekymringene opp med jordmoren din, og fått henne til å gå gjennom fødselsforløpet med deg, det kan ofte hjelpe å få satt litt ord på de tankene du har.
Hvis hun mener at du trenger å henvises til fødepoliklinikken for en samtale, kan hun gjøre det også.
Da vil de kunne legge en plan for fødselen din, hvis de mener det er nødvendig.

For deg må det vel- tredje gangen gjelder det!!!!
Forhåpentligvis blir det denne gangen at alt klaffer , det er det faktisk stor sjanse for!

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe :greet025

Back
Topp