Er tannlegen falig??

Eva

Glad i forumet
Kan man som gravid gå til tannlegen og få bedøvelse og fylling uten noen fare for fosteret??

Du kan gå til tannlegen, men du får ikke ta røntgen og jeg er ikke sikker på om det er skadelig med bedøvelse..Men så lenge tannlegen er klar over at du er gravid så regner jeg med at han ikke gir deg noe som er skadelig!

Hvordan skal de finne evt. hull hvis de ikke tar røntgen da???

heisann..
det er ikke farlig å gå til tannlegen under gravidieten....men det er veldig viktig at du sier i fra at du er gravid...mener det er forskjell på bedøvelser du kan få....
lykke til...

klem[:)]

jeg var oss tannlegen for ikke så veldig lenge siden og da tok jeg rønken å det hele,de så at den røkenen de tok i kjeften min ikke var skadelig for barnet. og jeg fikk bedøvelse og fylling.(full pakke )[8D]
men det er noen typer fyllinger du ikke kan ha når man går gravid ,men det er bare å si fra at du er gravid så fikser de resten[;)]

hmm..jeg har bare fått beskjed om at barnet ikke skal utsettes for noe som helst slags stråling (Røntgen..) ..men kanskje de er forskjell på apparatene de bruker. Uansett tannlegen vet nok hva som er best.. [:D]

Så lenge tannlege vet at du er gravid regner jeg med at han ikke gjør/gir deg noe som er farlig.

jeg spurte tannlegen om den rønken tingen og da sa hun at det apperatet de hadde skadet ikke så jeg kunne ta det helt med ro[:D]

ORIGINAL: Hilde-Anita

Så lenge tannlege vet at du er gravid regner jeg med at han ikke gjør/gir deg noe som er farlig.

helt enig [:D]

Jeg har vært hos tannlegen flere ganger, og fått fylling, tatt bilder og det hele, bedøvelse også, men en litt svakere bedøvelse enn vanlig... når det gjelder bilder så legger de et blyforkle over slik at det ikke er skadelig, men de bildene min tannlege tar er digitale så det gir så og si ingen stråling..

Jeg har også måttet trekke en tann...

Går utfra at tannlegen vet hva han gjør, så lenge man bare sier ifra at man er gravid...

jeg måtte også nylig operere ut en tann, men det er helt ufarlig.. de vet hva de driver med[:)]
men tannleger er noe herk[:@] men gode å ha noen ganger....

Det er veldi ulik lære der blandt tannleger...

Jeg lærte på tannpleierskolen at det er ikke farlig å ta rtg om man tar forhåndsregler som f.eks blykappe...
Jeg kan godt ta bilder med god samvittighet på gravide, men de skal vite at det kan være en fare for fosteret i 1. trimester. Og det er opp til personen selv... Alt vi har snakket om skriver jeg i journal så det ikke kan komme tilbake på meg om barnet får en misdannelse, men mest sannsylig kommer ikke dette da av strålinga...

Ja det går fint ann å se hull uten bilder, men noen ganger kan det være vanskelig å se det i mellomrommene...

Men så lenge man ikke mååå så kan man like godt vente til etter fødsel! Men med nye røntgenapparat så er det minimalt med stråling det skal dere vite...

Jeg for min del pleier å ta pasienten inn på kontoret snakke med henne, se på tennene, og om det er noe tvil så tar jeg bilder... Ikke mer enn det som er nødvendig...

Men som jeg sier; må man, så må man...

Ikke farlig å gå til tannlegen.. Du kan ta røntgen i overkjeven, når den peker oppover..men ikke underkjeven..der det stråler mot magen..

Du kan også få bedøvelse, for det er bare lokalt, men tannlegen har en spesiell bedøvelse for gravide, som er mye mildere og som går ut raskere enn vanlig bedøvelse..

Grunnen til at jeg vet så mye om akkurat dette, er fordi jeg nettopp har vært gjennom dette selv nå!!

Jeg fikk beskjed av både tannlege og lege at jeg kunne ta røntgen da jeg var blitt gravid. Tok ikke sjansen, så tannlegen tok det som han fant ved å pirke i tennene. Bruker ikke bedøvelse hos tannlegen, så det var aldri et problem.

Takk for alle svar. Hadde akutt tannverk igår, men nå er den borte. Hvis den ikke kommer tilbake så venter jeg til etter fødsel.

Back
Topp