Er sykemeldt men får ikke feriepenger

RosaGull

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei
Jeg er sykemeldt for tiden(av helsemessige grunner). Sjefen min vet at jeg er gravid.
Hun sa jeg burde kanskje søke om svangerskapspenger for man mister retten på feriepenger hvis man er sykemeldt. Stemmer dette??? Hun jeg burde søke om svangerskapspenger når det er fare for mor eller liv. Det tror jeg ikke jeg har.

Hvilke kriterier må til for å få svangerskapspenger?
Jeg kan ingenting om sånneting.

Nei, det det stemmer nok ikke. Sykepenger utbetalt av nav er feriepengeopptjenende de første 48 sykepengedagene i året (altså, du opptjener feriepenger kun de første 48 dagene du får sykepenger). Da er det isåfall nav som utbetaler feriepengene påfølgende ferieår. Men, dersom du har tariffavtale der du jobber, kan det være avtalt bedre ordninger (stat og kommunene har det). Jeg anbefaler deg å forhøre med de tillitsvalgte, hvis dere har det.

Kanskje sjefen din tenkte på utbetaling av feriepenger? Altså utbetaling av det du tjente opp i fjor? Det kan de nemlig nekte å betale ut til du faktisk tar ferie.

Kanskje sjefen din tenkte på utbetaling av feriepenger? Altså utbetaling av det du tjente opp i fjor? Det kan de nemlig nekte å betale ut til du faktisk tar ferie.
En liten nyansering, det beror også på hva som er regulert i eventuell tariffavtale eller individuell arbeidsavtale. I de aller fleste bedrifter er det avtalt at feriepengene utbetales i juni.

En liten nyansering, det beror også på hva som er regulert i eventuell tariffavtale eller individuell arbeidsavtale. I de aller fleste bedrifter er det avtalt at feriepengene utbetales i juni.

Ja, men det er noe man ikke har rett på. Jobber man i et litt toskete firma (som jeg gjorde for noen år siden), risikerer man at det ikke er noen tariff-avtale.

Ja, men det er noe man ikke har rett på. Jobber man i et litt toskete firma (som jeg gjorde for noen år siden), risikerer man at det ikke er noen tariff-avtale.
Nettopp derfor må man sjekke ut hvordan det er regulert på sin arbeidsplass.

Nei, det det stemmer nok ikke. Sykepenger utbetalt av nav er feriepengeopptjenende de første 48 sykepengedagene i året (altså, du opptjener feriepenger kun de første 48 dagene du får sykepenger). Da er det isåfall nav som utbetaler feriepengene påfølgende ferieår. Men, dersom du har tariffavtale der du jobber, kan det være avtalt bedre ordninger (stat og kommunene har det). Jeg anbefaler deg å forhøre med de tillitsvalgte, hvis dere har det.
Hva menes med 48 dager?
Takk det var lurt. Min mann også fikk sjokk når sjefen sa det :(. Jeg jobber i Oslo kommune, helse personell. Offentlig.

Min skulle bli utbetalt i juni. Så jeg tror jeg får de. Men tror hun mener til neste år. At jeg får ikke feriepenger vi sykepenger

Hva menes med 48 dager?
Takk det var lurt. Min mann også fikk sjokk når sjefen sa det :(. Jeg jobber i Oslo kommune, helse personell. Offentlig.
De første 48 dagene du mottar sykepenger. Men hvis du jobber i Oslo kommune, er du nok omfattet av deres tariffavtale. Snakk med dine tillitsvalgte, de kan dette! :happy: Og masse lykke til

Får du utbetalt lønn direkte fra arbeidsgiver får du feriepenger som normalt, får du gjennom NAV er det kun for første 48 virkedager (1 uke = 6 virkedager). Det gjelder for både sykepenger og svangerskapspenger.

Får du utbetalt lønn direkte fra arbeidsgiver får du feriepenger som normalt, får du gjennom NAV er det kun for første 48 virkedager (1 uke = 6 virkedager). Det gjelder for både sykepenger og svangerskapspenger.
Jeg vet ikke men tror det er via NAV. Hun sa på svangerskapspenger mister man ikke feriepenger

Svangerskapspenger får man ikke om mors helse er grunnlag for sykemelding, mor skal være frisk men arbeidsgiver skal ikke kunne tilrettelegge for jobbing for at svangerskapspenger skal være rett ytelse.

Finnes arbeidsgivere som praktiserer på lik linje som nav, så det er ingen sikkerhet.

Back
Topp