Er svangerskapskvalmen tilbake eller hva er dette?

Freja78

Elsker forumet
I begynnelsen da jeg var gravid, så satt kvalmen i brystet hos meg, rett under halsgropa. Helt intenst jævlig. Ekstra ille ved sult, på kveldene og før frokost. Måtte ta tre afipran om dagen for å holde ut, og enda slet jeg maks.

De siste tre-fire ukene så har jeg slitt mye med en sånn syrlig, verkende kvalme i samme område. Jeg har prøvd å kutte ut ymse mat jeg har trodd kan gi det, uten hjelp. Har prøvd titralac og gaviscon, uten hjelp. Fikk tillatelse fra jordmor og fastlege om å prøve en afipran for å se om det hjalp, og det hjelper... bittelitt. Nok til at jeg får sove i hvert fall. Men nå er jeg helt strålende form når jeg våkner, spiser frokost, og 2-3 timer etterpå så kommer det snikende. Det bygger seg opp og bygger seg opp helt til jeg er nesten helt spyferdig før middag. Lunsj hjelper ikke på følelsen i det hele tatt, det gjør det heller bare verre. Etter middag går det over, og er borte en 2-3 timer før det kommer snikende på igjen. Og da har jeg gjerne også enormt mye luft i magen, som også trykker i brystet der, så da blir jeg liksom enda verre.

Er helt normalt sulten, spiser normal mat, kjennes ikke ut som halsbrann sånn som jeg har kjent det før. Og jeg blir snart gal av å ikke vite hva det her er for noe. Jeg har oppkastfobi, og får ikke ro for alt i verden når jeg ikke vet hva det er og om det er "farlig" med tanke på risiko for å kaste opp. Noen som har vært borti noe lignende eller har en teori om hva som er galt med meg?

Nå har jeg hatt to svangerskap hvor jeg har vært kvalm fra begynnelse til slutt, så har ikke erfart helt det samme som deg. Men jeg har merket en økning i kvalmen den siste tiden og føler jeg kan koble det til to ting. Det ene er at livmoren er høyere oppe nå (og lillebror i magen ligger også veldig høyt og presser med rompen sin:P) noe som presser veldig på magesekken. Å spise mindre og oftere føler jeg at kan hjelpe til en viss grad. Den andre tingen som spiller inn for min del er selve fordøyelsen. Har gjennom hele svangerskapet slitt med forstoppelse og må ta Laktulose to ganger for dagen bare for å holde systemet i gang. Merker at nå som det er mindre plass i magen så må jeg også ta større doser for at det skal funke. Får jeg ikke gått på do en dag så merker jeg at kvalmen blir mye verre.

Tror ikke det er noe galt med deg, men at det hele har en sammenheng med alle forandringene som skjer i kroppen. Det er helt normalt å bli litt dårligere i form mot slutten av svangerskapet, men føler du deg veldig usikker så er det bare en ting å gjøre - kontakt lege eller jordmor ;)

Jeg spiser lite og ofte, sliter ikke med forstoppelse, men sliter med MYE luft. Sånn at jeg blir kvalm og uvel av mengdene fordi det trykker sånn rundt. Sånn har jeg vært helt fra starten av. Men virker som det blir verre for hvert måltid jeg spiser om dagen, og jeg spiser kun når jeg er sulten. Og ikke noe småspising i mellom. Han her også ligger mye med rompa godt trykket ut oppe ved ribbena midt foran. Hender jeg våkner på natta med kvalme fordi han trykker sånn, men det er en helt annen kvalme enn den jeg føler på dagtid.

Jeg har fått tilbake kvalmen for fullt og jordmor forklarte det med at det var mindre plass i magen som kunne føre til dette. Jotakk, jeg kjenner det. :p så det høres da ut som det er noe slikt til deg også'

Back
Topp