Er støttemedisiner kostbart?

*Maya*

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Novemberfnuggene 2023
Har vært hos gynekolog i dag og hun sa at jeg kan få medisiner som Femar(Letrozol) for å få fart på eggmodning og eggløsnibg og en type progesteron medisiner for å forlenge lutealfase. Hva koster slike medisiner?

Du kan sjekke hvert enkelt medikament på felleskatalogen.no

Har vært hos gynekolog i dag og hun sa at jeg kan få medisiner som Femar(Letrozol) for å få fart på eggmodning og eggløsnibg og en type progesteron medisiner for å forlenge lutealfase. Hva koster slike medisiner?
Billigere om du velger letrozol istedenfor orginalmedisinen femara. Letrozol i overkant av 500kr for en pakke. (Da har du 3-6 kurer uavhengig av om du tar dobbelt.)

En eske lutinus koster ca 300kr, denne har 21 tabletter så kommer an på hvor mye du skal ta daglig. Billigst på nett apotek tror jeg.

Det var jo ikke dyre greiene :) Så for meg veldig høye priser på slikt :)

Jeg går på Lutinus. 302kr pakka for 21tabl. Før tok jeg 2xdaglig, nå har lege økt dosering til 3xdaglig.

Når i syklusen tar du Lutinus?
Fra rett etter el (starter 2-3DPO når jeg vet el har vært). Skal ta de frem til enten negativ test (egentlig teste 16 og 18dpo, men jeg pleier å gi meg etter 14DPO ved negativ test. Da tar det 1-2 døgn før Tr kommer. På lavere dose kom Tr av seg selv). Hvis positiv test skal jeg ta til ut uke12. Mange av de som tar det som abortforebyggende begynner først ved positiv test. Jeg skal starte før fordi jeg har påvist progesteronmangel/lutealsvikt.

Fra rett etter el (starter 2-3DPO når jeg vet el har vært). Skal ta de frem til enten negativ test (egentlig teste 16 og 18dpo, men jeg pleier å gi meg etter 14DPO ved negativ test. Da tar det 1-2 døgn før Tr kommer. På lavere dose kom Tr av seg selv). Hvis positiv test skal jeg ta til ut uke12. Mange av de som tar det som abortforebyggende begynner først ved positiv test. Jeg skal starte før fordi jeg har påvist progesteronmangel/lutealsvikt.
Skjønner, takk for svar. Har resept på crinone, og at jeg kan ta dette fra evt positiv test. Om jeg begynner før utsetter det både mens og EL, eller kun mens?

Skjønner, takk for svar. Har resept på crinone, og at jeg kan ta dette fra evt positiv test. Om jeg begynner før utsetter det både mens og EL, eller kun mens?
Obs obs, jeg klarte ikke å få tak i crinone nå. Det var tydeligvis tomt i hele Norge. Anbefaler å undersøke det i god tid før du eventuelt skal begynne så du rekker å få tak i ett annet produkt istedenfor. Jeg fikk resept på lutinus nå.

Hvis du har crinone FØR eggløsning vil du ødelegge for eggløsningen. Progesteron skal tas Etter eggløsning. (Evt fra positiv g test) Om du tar crinone Før positiv test men etter el, vil du stort sett få normal lutealfase på 14 dager. Evt 1-2 dager forlenget.

Jeg går forresten fremdeles på lutinus men har alltid tatt bare en tablett pr dag. Fortsetter til uke 12. :)

Jeg går på Utrogestan og de koster 185kr for 15 stk á 300 mg. Tar 2 ganger daglig. Så blir 185kr per uke da. Skal gå på de frem til uke 12+6

Spørs litt på dosering. På 200mg fikk jeg mens naturlig, på 300mg må jeg slutte på piller for å få mens.
På Utrogestan så er 200mg på blå resept, mens 300mg er ikke det. Er det sånn på Lutinus også? Jeg skjønner ikke hvorfor 200mg er på blå men ikke 300mg?!

På Utrogestan så er 200mg på blå resept, mens 300mg er ikke det. Er det sånn på Lutinus også? Jeg skjønner ikke hvorfor 200mg er på blå men ikke 300mg?!
Blå resept eller ikke kommer an på diagnosen man får det foreskrevet mot

Sorry, ikke meningen å kuppe tråden! Jeg fikk forskrevet lutinus fordi det ikke er mulig å få tak i crinone som er det jeg brukte sist. Men legen var litt usikker på dosering. Jeg skulle som sakt bruke crinone og det er en dose daglig, men legen sa at infoen hun fant om lutinus sa at man skulle ta det tre ganger dagen. Men blir ikke det høyere dose enn crinone? Problematikken er kort lutealfase (8 dager), skal ta fra etter el til positiv test eller 14dpo.

Sorry, ikke meningen å kuppe tråden! Jeg fikk forskrevet lutinus fordi det ikke er mulig å få tak i crinone som er det jeg brukte sist. Men legen var litt usikker på dosering. Jeg skulle som sakt bruke crinone og det er en dose daglig, men legen sa at infoen hun fant om lutinus sa at man skulle ta det tre ganger dagen. Men blir ikke det høyere dose enn crinone? Problematikken er kort lutealfase (8 dager), skal ta fra etter el til positiv test eller 14dpo.
Jeg starta på 200mg i fjor før sommeren. Ble gravid i pp2 men mista. Legen ba meg øke til 300mg da vi kunne begynne å prøve igjen.

Back
Topp