Er størrelsen på barna arvelig?

Poshy

Andre møte med forumet
Både jeg og lillesøster var noen sværinger når vi ble født. Godt over 4000 gram begge to (husker ikke hvor mye). Er dette "arvelig"?
Jeg kom ved setefødsel i tillegg huff.
Håper jeg slipper billigere unna :-))
Får høre med mamma etterhvert, må bare bli gravid først haha!

Hei Poshy=)

Det med størrelse tror jeg er arvelig,men med hvordan fødselen blir,hviken posisjon ungen kommer ut tror jeg er inviduelt.Men her er ikke jeg ekspert altså......
Når jeg kom til så var jeg 4770 gram og hodeomkrets på 40,så det klarte ikke min mor å presse ut nei,så jeg kom med keisersnitt.Så jeg har nok en mulighet til å få store barn,det er jeg forberedt på,men hva gjør man ikke for å få et barn???!!!![:D]

Det er nok litt arvelig ja.. Da jeg fødte sønnen min lurte jordmora veldig på hvordan min mor hadde født.. Hun har født 5 barn, alle ganske små, stort sett under 3 kg. Men sønnen min var 4660 g han.. Har nok litt med faren å gjøre også.. Søstra mi har ei jente som var 3310 g og gutten som kom etterpå var 4450 g.. Ganske stor forskjell altså.. Men de tror at den andre gutten min blir stor også... Blir muligens keisersnitt nå også da??

Min første var over 4200g og nestemann var under 2800g. Ser på meg selv som unntaket som bekefter regelen. Ingen av mine eller hans søsken har vært over 4000g eller under 3000g. Mulig jeg må skylde på postmannen. Helt ærlig så tror jeg at mors helse og kosthold også spiller inn. Klarer du å slappe av og spise sundt og mosjonere vil dette nok ha en positiv innvirkning på fødselsvekten. Røyking skal også gjøre at ungene får mindre næring og derfor lavere fødselsvekt.

Fødselen vil stastisk sett bli bedre om du er i god form før fødselen. Snakk uansett med legen din før du bestemmer deg for å begynne med hardtrening [:)]

Er nok sånn passe arvelig det med vekt på barna i familien,men også innvirkning fra pappan...
Selve fødselsforløpet er også noe som ofte går igjen i familien,men ikke åssen de kommer ut!
I familien min har ingen hatt fødsler på mer enn 5 timer,ikke jeg heller...[8|]
Og ingen av barna har vært mer enn ca 3,3kg- og det har ingen av mine heller!

Hei!

Jeg tror ikke at fødselsvekt er arvelig, det er jo ganske mange gen- kombinasjoner barnet ditt kan få bare fra blandinga av mor og fars gener. Både jeg og samboeren min var nesten 4 kg da vi ble født, men gutten vår var "bare" 3670 gram. Har nok kanskje litt å si hva du putter i deg under svangerskapet også???
Men hvor lett du har for å føde tror jeg nok du arver. Heldigvis har jeg visst ganske lett for å føde, det er jeg glad for. [:D]

jeg spurte jordmoren om det .. hun sa at vis jeg og samboeren min begge var ca like store da vi kom til var det en vis sjangse for at barnet ble på sammen størrelse.så det har litt med dere begge og jøre ja

jeg veide 2660g da jeg ble født. Pappan veide litt over 3000g. Førstemann veide 3700g, og andremann veide 4250g. Tror ikke arv har så mye å si, er nok heller kombinasjon av gener

Det er arvelig ja, men kosthold og livsstil påvirker også barnets fødselsvekt. Har også hørt at store kvinner ofte får store barn. Hvor stor var pappaen da han ble født?

Jeg er stor og rund nå, men var født lita og nett (ganske gjennomsnittlig igrunn) og var LITEN som smårolling..

Spurte jordmor om det siden jeg var litt bekymra og hun sa at så lenge jeg spiser sundt i svangerskapet så kan jeg like gjerne få en liten unge som hvem som helst ellers[;)]

Jeg gikk opp 16 kg med første mann og veide da over 100 kg når han kom ut. Trudde jeg skulle få en kjempe gutt, men han veide 3840 g.
Det er veldig avgjørende hva du har i deg i løpet av svangerskapet.

Mvh
Eva

Jeg er vel det man kan kalle "en stor jente", men fikk berskjed av jordmor i forrige uke at jeg sannsynligvis får et lite barn nå også. Forrige gang var jeg mindre og sønnen min veide 2300g. Hun sa også at størrelsen kunne være arvelig, hvis begge foreldrene var små som nyfødte, jeg var rett over 3000g veit ikke hva samboeren var.. Men det er jo mange her som har opplevd det motsatte, så det er tydeligvis ikke noe fasitsvar..

Er nok en kombinasjon av mange faktorer, som flere her har sagt før meg. Dine gener, mannens gener, ditt kosthold osv..

Både jeg og mannen var rundt 3500 g når vi ble født. Nå er vi begge "store". Jeg veide 109 kg. da jeg gikk høygravid.
Var til ultralyd i uke 34 (tror jeg) og fikk da beskjed om at min lille kom "ikke til å bli noe småtteri", han estimerte fødselsvekten til ca. 4700 g.
Snuppa var 3080g, hun.. Enda jeg levde på sukker og snop de siste månedene av svangerskapet!

Så dette er nok ikke så enkelt å spå på forhånd. Du merker tidsnok hvor stor bebisen din blir! [:D]

Lykke til iallefall!!

Back
Topp