Er SA "arvelig"?

Starbucks

Forumet er livet
Jeg lurer på dette. Til dere som har hatt SA tidligere. Vet dere om dette er noe som deres mødre og bestemødre har vært gjennom? Mamma fortalte meg at ingen i vår familie har hatt det før, men nå er det ingen av de som har slitt med å få barn heller da...

Det er veldig vanlig å oppleve en abort i løpet av livet dersom man får flere barn, det er ulike tall, men det hevdes at nesten alle som får 3 barn vil ha opplevd én ufrivillig abort. Det er ikke pga arv, men siden det er så komplekst å lage et embryo av god nok kvalitet.

Dersom man opplever flere aborter så kommer det nok an på årsaken om det kan være arvelig.

Det er flere i min familie som har mistet én gang (og mange bekjente, venner og familiemedlemmer jeg først fikk vite om da jeg mistet selv - det er MYE vanligere enn mange tror.)

Det er derimot bare jeg som har mistet flere ganger.

Utifra hva jeg fikk vite da jeg hadde sa og var på ul hos gyn var at om han hadde spurt alle som var innom kontoret der (mye voksne damer) ville nok så godt som alle svart ja på at de hadde opplevd en sa, så dette er mye mer vanlig enn man tror og hører om. Så 1 sa i seg selv er nok ikke arvelig, det er som Lykkeliten_86 sier en komplekst prosess å hele befruktningskabalen til å gå opp. Men når det kommer til å miste mange ganger/slite med å bli gravid tror jeg i noen tilfeller at det kan være familiært.

Må bare legge til at mange har sa uten at de vet det fordi de forveksler den med vanlig menstrasjon, det er gjerne hvis blødningen skjer til ganske vanlig syklustid og smertene kan lett forveksles med menssmerter, i noen tilfeller sterkere.

Min svigermor hadde 8 SA og hennes mor hadde også noen som jeg ble fortalt. Da snakker vi SA som langt over det som kan tenkes som vanlig mens. Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har pco, og ingen i min familie har hatt SA eller pco. Så jeg lurte på om dere som har mistet flere ganger vet om flere i familien også har mistet. Men det er kanskje ikke så mange som snakker om sånne ting, når jeg tenker meg om:)
Jeg tenker så mye på dette og er så redd siden abortfaren hos meg er såpass stor pga pco. Jeg er bare så redd for å miste...Jeg har jo hatt en kjemisk, men det teller jo ikke som en SA. Og når de fleste går gjennom en SA, så begynner jo hjernen min å jobbe helt vilt. Vet det er helt tullete, men man blir litt sånn skrullete av å holde på med dette i 7 år. Hehe:)

Back
Topp