Er så ubehagelig, noen som har tips?

Happymomtobe

Andre møte med forumet
Hei, jeg er førstegangs gravid og gleder meg selvfølgelig masse til å få møte den skjønne lille babyen min. Da jeg aldri har vært gravid før, og denne graviditeten ikke var planlagt, så lurer jeg på litt ting. Jeg sliter med overvekt, og syntes det er så ufattelig ubehagelig å måtte gå på vekten når jeg var på min første kontroll hos legen. Jeg ønsker og ha min samboer med til jordmor og til legen, men syntes bare det er så ubehagelig at han skal være i samme rom når jeg skal veies og sånn. Er det noen av dere som har noen råd eller tips til hvordan det kan unngås? er det eventuelt noen timer hvor man ikke skal veies?

Tar imot all hjelp med takk! <3

Si det til samboer at du vil at han går ut når du veies hvis du føler det så ubekvemt at han er der - det bør han respektere.
Og i tillegg si ifra til de som veier deg at du ikke vil vite resultatet selv. Se i taket, eller noe :p
Slik jeg ville gjort det værtfall om det var min problemstilling. :) Lykke til!

Du må ikke veies til jordmor eller lege, du kan veie deg hjemme på morgenen og skriv opp vekta på en lapp dersom du ikke vil samboeren din skal vite vekta:)

Tusen takk for svar, er bare så redd for at jeg skal bli sett på som .. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men "dum, eller rar" fordi jeg ønsker å ha det sånn liksom!

Tusen takk for svar, er bare så redd for at jeg skal bli sett på som .. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men "dum, eller rar" fordi jeg ønsker å ha det sånn liksom!
Hei!

Nei, du er absolutt ikke dum og rar! ♡ Dette er nok et tema for langt flere enn deg. Jeg har aldri slitt med vekt, men likevel måler jeg alltid vekten hjemme før jeg drar til lege/jordmor. Så skriver jeg bare inn vekten på helsekortet selv! :) Vekten blir jo fort litt mer når man har spist og drukket, har på klær og sko og skal på kontroll senere på dagen. Vei deg selv, så slipper du å føle seg enda tyngre og være i en ubehagelig situasjon foran andre. Finn løsninger som gjør at du kan nyte svangerskapet ♡ Lykke til. :)

Enig med de over her. Min lege ba meg ikke gå på vekta, hun bare spurte hvor mye jeg veide og skrev det ned :) syntes det var kjekt!

Min lege sa at jeg skulle veie meg selv hjemme hver gang og si det til henne/jordmor! Hun sa det var viktig det ble målt med samme vekt hver gang og at det derfor var bedre at jeg kjøpte meg en vekt på Clas Olsen og gjorde det hjemme hele veien. Hvis det er slik hos deg og, eller du ber om det, slipper du veiingen?

Samme som de andre. Be om å få veie deg hjemme for å få riktig vekt :)

Når jeg har vært til kontroller hos legen så tas vekt på laben sammen med blodprøver og slikt. Da har jeg ikke med meg mannen min :-) Det hadde ikke gjort meg noe - men OM det hadde gjort det så hadde ikke han fått vite tallet :-) Veier meg forresten hjemme før kontroll også. Liker det bedre enn å fjerne sko osv når jeg er der :-)

Jeg veier mg hjemme. D kan du og :)

Forrige gang jeg var gravid så veide jeg meg hjemme og sa det til jordmor/lege. Jeg kunne å skrive det på selv hvis jeg ville. Da trenger du ikke si det høyt.
Kommer til å gjøre det denne gangen å.

Sier bare hvor mye jeg har gått opp/ned så slipper jeg å si tallet å. Er ikke så kjekt å si det høyt heller.

Venninna mi ville ikke vite selv hvor mye hun veide i sv.skapet. Hun veide seg hod lege/jm og de skreiv det bare ned, så vekt ble aldri nevnt :)

åå, tusen takk <3 ble utrolig glad for alle de støttende og gode tipsene dere har gitt meg! Er ikke lett å vite når jeg aldri har vært igjennom dette før, så dere hjalp meg mye! :D

åå, tusen takk <3 ble utrolig glad for alle de støttende og gode tipsene dere har gitt meg! Er ikke lett å vite når jeg aldri har vært igjennom dette før, så dere hjalp meg mye! :D
Håper det blir bra! Håper og tror de du har kontroller hos også vil være forståelsesfulle :)

Back
Topp