Er så tett i nesa at jeg blir dårlig:(

Haffani

Elsker forumet
Julegavene 2019
Nå har jeg vært litt forkjølet også, men mistenker at hovedårsaken til min tette nese nå er graviditeten. Jeg takler svært dårlig å være tett i nesa, jeg får ikke puste og føler meg kvalt. Kan overleve greit på dagen men kan ikke legge meg om kvelden uten nesespray hvis jeg skal ha noe håp om å sove. Er så mange meninger om dette der ute men ser jo at mange bruker det, selv om det anbefales å ikke gjøre det. Husker at jeg slet med dette forrige svangerskap også.

Jeg er slik ellers også. Altså jeg bruker nesespray nærmest ukritisk hvis jeg er veldig forkjølet, selvom det er mer enn 10 dager. Men jeg bruker det IKKE hvis jeg ikke er forkjølet. Har ikke blitt avhengig på noe tidspunkt.

Saltvannsspray er helt meningsløst for min del, skjer ingenting hvis jeg bruker det. Samme med nesehorn.

Hva tenker dere om dette? Noen andre som sliter med det samme? Og hva gjør dere? Lider dere gjennom det, eller bruker nesespray?

Snakk med legen. Kanskje du trenger resept på en nesespray med litt kortison i? Som kan avsvelle og brukes over lenger tid?

Huff der hørtes ikke særlig ut dette, ville kontaktet lege for å se om det er noe å få der for lette på tettheten. Helt forferdelig å få kvelningsfornemmelse som følge av å være tett. Håper det gjir seg snart :Heartred

Nå har jeg vært litt forkjølet også, men mistenker at hovedårsaken til min tette nese nå er graviditeten. Jeg takler svært dårlig å være tett i nesa, jeg får ikke puste og føler meg kvalt. Kan overleve greit på dagen men kan ikke legge meg om kvelden uten nesespray hvis jeg skal ha noe håp om å sove. Er så mange meninger om dette der ute men ser jo at mange bruker det, selv om det anbefales å ikke gjøre det. Husker at jeg slet med dette forrige svangerskap også.

Jeg er slik ellers også. Altså jeg bruker nesespray nærmest ukritisk hvis jeg er veldig forkjølet, selvom det er mer enn 10 dager. Men jeg bruker det IKKE hvis jeg ikke er forkjølet. Har ikke blitt avhengig på noe tidspunkt.

Saltvannsspray er helt meningsløst for min del, skjer ingenting hvis jeg bruker det. Samme med nesehorn.

Hva tenker dere om dette? Noen andre som sliter med det samme? Og hva gjør dere? Lider dere gjennom det, eller bruker nesespray?

Jeg har desverre blitt avhengig av nesespray. Må bare finne riktig tidspunkt å slutte på.. ble avhengig av nesespray i forrige svangerskap. Og fikk beskjed av fastlegen at nesespray gjorde at blodkarene i morkaken trakk seg sammen ell noe mens når jeg var på kontroller på sykehuset så sa de at de aldri hadde hørt om det før, så jeg hørte på de på fødepol. :happy:

Nå har jeg vært avhengig av otrivin med mentol fra noen mnd før jeg ble gravid :sour::sour:

Nesespray fungerer lokalt, altså i slimhinnene i nesa. Sjekk relis.no hva som står der om det :)

Jeg brukte nesespray i hele svangerskapet og fikk en baby med 10 fingre og 10 tær :) litt smårar, men det tror jeg er genene hun fikk utdelt :p

Du kan helt trygt bruke nesespray, se vedlagte bilder
- hilsen apotektekniker (11 år i apotek).

Vedlegg

• 9DCE7919-D983-4583-BEFB-3D1F04B0528B.png
    9DCE7919-D983-4583-BEFB-3D1F04B0528B.png
    39,9 KB · Visninger: 10
  • 2407CC05-92D2-41BF-A7D8-0D939471686A.png
    2407CC05-92D2-41BF-A7D8-0D939471686A.png
    78 KB · Visninger: 11
Jeg brukte rhinox i begge mine svangerskap. Fikk helt panikk av å være så tett. Ble ikke avhengig av det heldigvis, selv om jeg faktisk måtte bruke det i noen uker etter fødsel.

Jeg har vært tett en stund nå, men går greit uten. Jeg vet jo at nesespray hjelper der og da, men det fører og til at nesa tettes uten spray...så hadde vært forsiktig med langtidsbruk:)

Bruker også litt ukritisk nesespray. Får total panikk av å være tett i nesen. Klarer ikke spise uten å brekke meg til jeg spyr.. får ikke puste. Det er det absolutt værste for meg ved forkjølelse. Nå i dette svangerskapet er jeg altså pottetett. Ikke tale om jeg slutter med nesespray. Når folk kan gå på all slags tabletter og til og med substitutter for heroin og få barn så tenker jeg at om jeg bruker nesespray så vil det gå helt fint... minimerer så mye jeg kan. Men er jeg tett og kjenner panikken så sprayer jeg. Ferdig snakka Hehe

Back
Topp