Er så sliten...

Lexi1987

Betatt av forumet
Himmelbarn
Jeg er så sliten! Føler på en konstant dårlig samvittighet ovenfor storebroren på 5 år, og dårlig samvittighet ovenfor babyen, som har vært veldig ønsket etter dødfødsel og mange spontanaborter, men jeg lurer nå på hva er det vi har gjort liksom.. livet var jo så behagelig før, storebroren sov hele natta fra han var en uke gammel, mens lillebror våkner hver 2. eller 3.time og bruker en del tid på å sovne igjen. Sliter ofte med å sovne på dagen og, og ender med å bli overtrøtt og grinete. Han sover godt i bil og på trilletur men da får jo ikke jeg sovet.. føler ikke jeg rekker gjøre noenting hjemme, alt er bare kaos, og jeg føler jeg ikke har noe tid til storebroren, som kanskje er det verste oppi alt dette her.. Gråter så mye og er så redd hele babytiden som jeg gledet meg sånn til bare blir ødelagt :(

Huff.. Høres ikke ut som du har det så bra akkurat nå! Har du pratet med jordmor om dette?
Hvordan er kvelden og natten? Bidrar far der det trengs?

Jeg hadde to heftige uker som slo meg helt i kjelleren. Kort fortalt har samboer sluppet billig unna fra staten av noe som gjorde at han ikke så behovet for hjelp de ukene, selv om jeg ga beskjed. Plutselig en dag var jeg helt i kjelleren, kjente at alle følelsene mine forsvant og jeg gråt hele den dagen. Jeg prøvde på en desperat måte å få samboer til å forstå at jeg trengte hans hjelp, når kvelden nærmet seg og han hadde fått tenkt litt på situasjonen så forsto han heldigvis at vi faktisk må samarbeide.

Kanskje far kan ta mer del hos dere også? Kan far ta baby mens du tar eldstemann ved kveldsstellet? Da får du på en måte kvalitetstid med storebror.

Føler med deg! Det er en stor overgang å få to. Har du noen i nærheten som kan hjelpe deg? Besteforeldre eller andre som kan passe femåringen? Det er ikke lett å få seg nok søvn med en sånn baby. Begge våre har vært slik. Noen ganger er det eneste som holder meg gående at jeg vet det vil bli annerledes etterhvert. Man må bare holde ut de første månedene/året. Kanskje en mager trøst, men ...

Når vi fikk nr 2, så valgte eg ganske tidlig (etter 3 uker mener eg det var) å ta med med nr 1 ut, bare meg og henne slik at vi skulle få litt aleinetid. Då dro vi på teater for å se hakkebakkeskogen. No når nr 3 har kommet så har eg ikke gjort det endå, men har planer om det. Merker at særlig nr 1 ønsker litt aleinetid med meg (hun er 5 år) . Nr 2 (hun er 3 år) virker forløpig bare å trenge kos, men skal no ta henne med meg ut aleine også :happy:

Back
Topp