Er så redd for å ikke finne liv/hjertelyd.

Frk1978

Flørter med forumet
Hei dere. Er i uke 10+2. Uvel, kvalm og sliten så har jo gravidetegn. Saken er at jeg er så utrolig engstelig for første svangerskapskontroll, for at legen ikke skal finne hjertelyd. Er 38 så skal på duotest om noen dager men er enda to uker til tidlig ultralyd. Syns ventetiden er tøff men jeg tørr rett og slett ikke ta en privat time heller, for er så redd for at det ikke skal være liv. Engste meg mye som type i utgangspunktet men tror jo også dette er noe mange engstet seg for? Trenger litt oppbacking damer...[emoji15] Har med skrekk lest triste meldinger fra de som har hatt MA og har ei venninne som gikk i en måned uten å vite at fosteret var dødt. Er det noen som vet om svangerskapstegnene fortsetter selv om det er MA? Jeg begynner å føle meg litt småskrullete av engstelse her.
 
Etter hva jeg vet så fortsetter tegnene ved en ma, fordi kroppen ikke får det med seg. Heter jo missed abortion [emoji20]
 
Det varierer litt hvorvidt svangerskapssymptomene vedvarer ved MA, noen opplever at de forsvinner, andre merker ikke forskjell.
Jeg tror ikke du behøver å uroe deg før første svangerskapskontroll, det er ikke vanlig at legen lytter etter hjertelyden da. Ved mindre legen spesifikk har sagt at han lytter etter hjertet på denne kontrollen? JM pleier å lytte med doppler, men mange vil ikke prøve før etter uke 14, nettopp fordi det ikke er like lett å finne den i begynnelsen.

Det eneste jeg kan si ang. å miste, er at det ikke blir tristere hvis du har bekymret deg på forhånd. Så lenge ingenting tyder på at noe er galt, forsøk å nyt at du er gravid :) Det fødes tross alt barn hver dag, så alle svangerskap kan ikke ende dårlig :)
 
Det varierer litt hvorvidt svangerskapssymptomene vedvarer ved MA, noen opplever at de forsvinner, andre merker ikke forskjell.
Jeg tror ikke du behøver å uroe deg før første svangerskapskontroll, det er ikke vanlig at legen lytter etter hjertelyden da. Ved mindre legen spesifikk har sagt at han lytter etter hjertet på denne kontrollen? JM pleier å lytte med doppler, men mange vil ikke prøve før etter uke 14, nettopp fordi det ikke er like lett å finne den i begynnelsen.

Det eneste jeg kan si ang. å miste, er at det ikke blir tristere hvis du har bekymret deg på forhånd. Så lenge ingenting tyder på at noe er galt, forsøk å nyt at du er gravid :) Det fødes tross alt barn hver dag, så alle svangerskap kan ikke ende dårlig :)

Takk for svar, du har selvfølgelig rett. Tror det blir lettere etter tidlig ultralyd og sånn, å klare å tro på dette:) Fikk meg et sjokk i starten av svangerskapet da en kjip lege ikke trodde på at jeg var gravid og sa jeg ikke var det. Så jeg trodde jeg hadde mista, så nå går jeg litt på tå hev.
 
Takk for svar, du har selvfølgelig rett. Tror det blir lettere etter tidlig ultralyd og sånn, å klare å tro på dette:) Fikk meg et sjokk i starten av svangerskapet da en kjip lege ikke trodde på at jeg var gravid og sa jeg ikke var det. Så jeg trodde jeg hadde mista, så nå går jeg litt på tå hev.

Jøss, så merkelig av legen..
Det blir nok lettere etter ultralyd ja, er jo vanskelig å tro på når man ikke kjenner liv enda eller har vært på ul ;)
Håper tida frem mot ul går raskt, og at du får gode nyheter som kan berolige deg litt [emoji173]️
 
Hos meg så fortsatte symptomene i ca. 3 uker etter MAen før de plutselig var borte, men det er jo individuelle forskjeller. Jeg er engstelig denne gangen også, men har tettere oppfølgning med flere ULer.

Du skriver at du engster deg like mye for å ta en UL nå, men er det ikke bedre å hoppe i det enn å engste seg i 2 uker til?
 
Hos meg så fortsatte symptomene i ca. 3 uker etter MAen før de plutselig var borte, men det er jo individuelle forskjeller. Jeg er engstelig denne gangen også, men har tettere oppfølgning med flere ULer.

Du skriver at du engster deg like mye for å ta en UL nå, men er det ikke bedre å hoppe i det enn å engste seg i 2 uker til?

Jo, kanskje du har rett. Vet du evnt om et privat sted hvor de er bra? Har som sagt litt legeangst etter møtet med den fæle legen på legevakten.
 
Tenk positivt ( vet at det ikke er lett ) og det er sant som veivalsa skriver at det blir ikke mindre trist om du bekymrer deg ( vet av erfaring )men må selv ta meg i det gang på gang ... tror kanskje det ligger latent til de fleste gravide å være redd og bekymret ..

Jeg skal på ul i morgen (12+1) og gruer meg kjempe masse .. har vært på to TUL og hørt og sett hjertet, men er så redd likevel for i morgen at ikke alt skal være 100%:shy:
VI MÅ TENKE POSITIVT !!
(Ivf legen vår sa forresten at MA er veldig sjeldent egentlig ,at SA er litt mer vanligere enn MA..men er små prosenter i forhold til de prosentene som det går bra med ❤det er egentlig litt godt å tenkte på )

Klem :Heartbigred
 
Jo, kanskje du har rett. Vet du evnt om et privat sted hvor de er bra? Har som sagt litt legeangst etter møtet med den fæle legen på legevakten.

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg går til Meretes Ultra i Stavanger. Jeg får uansett inntrykk av at de fleste private klinikker er bra. De har jo mest å tape på å oppføre seg som idioter [emoji57]

Jeg skal på ny UL i morgen og er ganske nervøs, selv om jeg fikk se et bankende hjerte for 3 uker siden, men jeg må bare tenke at hvis det har gått galt så har det gått galt. Det er jo kjempetrist hvis det skjer, men jeg må minne meg selv på at det er ingenting jeg kunne ha gjort annerledes uansett.

Det er vanskelig å tvinge seg selv til å tenke sånn, men det hjalp hos meg [emoji4]
 
Jo, kanskje du har rett. Vet du evnt om et privat sted hvor de er bra? Har som sagt litt legeangst etter møtet med den fæle legen på legevakten.

Bor ikke du i Oslo da mon tro? Vi har vært veldig fornøyd med Volvat, kun vært på den på Majorstua. Ellers Majorstuaklinikken, Ultralydklinikken eller Jordmorklinikken. Evt Martin Lundring på Jessheim om man er veldig nysgjerrig på kjønn, han er visstnok guru på å finne ut av det ;)
 
Tenk positivt ( vet at det ikke er lett ) og det er sant som veivalsa skriver at det blir ikke mindre trist om du bekymrer deg ( vet av erfaring )men må selv ta meg i det gang på gang ... tror kanskje det ligger latent til de fleste gravide å være redd og bekymret ..

Jeg skal på ul i morgen (12+1) og gruer meg kjempe masse .. har vært på to TUL og hørt og sett hjertet, men er så redd likevel for i morgen at ikke alt skal være 100%:shy:
VI MÅ TENKE POSITIVT !!
(Ivf legen vår sa forresten at MA er veldig sjeldent egentlig ,at SA er litt mer vanligere enn MA..men er små prosenter i forhold til de prosentene som det går bra med [emoji173]det er egentlig litt godt å tenkte på )

Klem :Heartbigred

Takk, og masse lykke til i morgen! Ja, det nytter jo ikke å ta sorgene på forskudd. Er lett å tenke at det er vanligere enn det er, når man leser mye om det og er på tråder som dette osv. Og her skal det jo også absolutt være rom for å dele både godt og vondt. Man får bare prøve å tenke på at statistikken jo faktisk er på vår side!
 
Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg går til Meretes Ultra i Stavanger. Jeg får uansett inntrykk av at de fleste private klinikker er bra. De har jo mest å tape på å oppføre seg som idioter [emoji57]

Jeg skal på ny UL i morgen og er ganske nervøs, selv om jeg fikk se et bankende hjerte for 3 uker siden, men jeg må bare tenke at hvis det har gått galt så har det gått galt. Det er jo kjempetrist hvis det skjer, men jeg må minne meg selv på at det er ingenting jeg kunne ha gjort annerledes uansett.

Det er vanskelig å tvinge seg selv til å tenke sånn, men det hjalp hos meg [emoji4]

Tusen takk og masse lykke til til deg[emoji173]️
 
Bor ikke du i Oslo da mon tro? Vi har vært veldig fornøyd med Volvat, kun vært på den på Majorstua. Ellers Majorstuaklinikken, Ultralydklinikken eller Jordmorklinikken. Evt Martin Lundring på Jessheim om man er veldig nysgjerrig på kjønn, han er visstnok guru på å finne ut av det ;)

Takk, da tror jeg at jeg sjekker ut en av de[emoji1303][emoji5]
 
Takk, da tror jeg at jeg sjekker ut en av de[emoji1303][emoji5]

Hei, det var jo deg ja! Vi som har termin på samme dag[emoji5]. Vært litt nede i engstelsesland noen dager nå, men tror jeg skal ta en UL for å få slutt på denne grublingen.
 
Hei, det var jo deg ja! Vi som har termin på samme dag[emoji5]. Vært litt nede i engstelsesland noen dager nå, men tror jeg skal ta en UL for å få slutt på denne grublingen.

Heter du Sofie? Det gjør datteren min også, verdens fineste navn[emoji173]️
 
Jeg har vært på Jordmorklinikken, og hadde en utrolig fin opplevelse der.

Jeg tror det dessverre ligger i mange av oss å bekymre seg så mye (kanskje en konsekvens av at man lever i en verden der vi vet "alt"), men stort sett går det veldig bra [emoji173]️
 
Tror det er veldig vanlig å være bekymret i svangerskapet. Noen dager er jeg også veldig bekymret, mens andre dager er jeg helt rolig og tenker at dette går veien :) Var bla på tul i dag og ble satt tilbake 6 dager fra 12+2 til 11+3. Ble dødsredd.. Men knøttet hadde det bra :) Vi får nesten bare tenke at til det motsatte er bevist er alt fint :Heartred Jeg har mistet en gang 9+5 - da døde fosteret i uke 8 en gang og jeg mistet symptomene 1 uke før jeg begynte å blø - hadde absolutt ingen symptomer da. Alt er nok fint med spiren din, og du er ikke alene om å være bekymret :)
 
Jeg har vært på Jordmorklinikken, og hadde en utrolig fin opplevelse der.

Jeg tror det dessverre ligger i mange av oss å bekymre seg så mye (kanskje en konsekvens av at man lever i en verden der vi vet "alt"), men stort sett går det veldig bra [emoji173]️

Takk for tips![emoji173]️
 
Back
Topp