Er så matlei!!

Krösa Maja

Forumet er livet
Jeg blir gav av å tenke mat hver dag.
Ingenting frister og mat er vanskelig å lage når det er så mye allergi i familien vår. Alt må være glutenfritt, melkefritt, fri for tomater, urter og forskjellig krydder.
Føler vi lager det samme om og om igjen og prøver vi noe nytt så er det ingen som liker det så tilbake til det gamle. Hvordan unngår dere å bli matlei? Og dere med allergier lager dere variert mat? :)

Jeg blir gav av å tenke mat hver dag.
Ingenting frister og mat er vanskelig å lage når det er så mye allergi i familien vår. Alt må være glutenfritt, melkefritt, fri for tomater, urter og forskjellig krydder.
Føler vi lager det samme om og om igjen og prøver vi noe nytt så er det ingen som liker det så tilbake til det gamle. Hvordan unngår dere å bli matlei? Og dere med allergier lager dere variert mat? :)
Følger denne tråden!!
Her er både gubben og jeg matlei...

Jeg kjenner meg igjen i dette! Har ei lita ei med allergier mot melk, egg, soya, nøtter/mandler, hun ammes fortsatt i tillegg til fast føde, så jeg må følge samme diett som henne. Jeg har vært så hinsides matlei til tider!! Funnet middagesretter som er "trygge", og lagd det samme om igjen og om igjen. Løsningen for oss ble å bestille "fri for"-kassen fra Adams matkasser, den er uten egg, melk og gluten. De er dessverre i ferd med å avvikle den kassen pga for lite bestillinger, men jeg fikk meg noen runder med god inspirasjon til middagsretter jeg kan lage :)

Ellers så surfer jeg mye rundt på matblogger, og forsøker å finne ny inspirasjon, går mye i veganerblogger da de er uten melk og egg. Og jeg har lært meg til at jeg ikke skal forsøke å "erstatte" de ingrediensene jeg nå må holde meg unna. Alt ble mye enklere da jeg innså at jeg ikke finner noe som kan erstatte feks Norvegia, som har vært det jeg har savnet aller mest.

Alt i alt vil jeg påstå vi spiser temmelig variert nå (gubben følger også samme diett som meg og vesla, da det er jeg som lager maten, og jeg lager kun allergivennlig, ikke egen mat til han). Vi har fått noen nye favoritter, og er enige i at selv om jenta vår mest sannsynligvis vokser av seg de fleste allergiene iløpet av få år, så har kostholdet vårt fått endinger som nok blir å vare framover :)

Back
Topp