Er så dritt lei av alt som heter legging nå!!

Jentemammatil3

Elsker forumet
Augustmagi 2025
Blir så irritert å frustrert over denne legginga![:'(]

Skjønner nå at jeg har vært dum, som har latt henne sovne ved brystet hver kveld. Så det som en enkel løsning for da sovna henne uten gråting.
Men nå den siste tiden, har det bare vært stress, ligger ved henne i 30min- 2timer for at henne skal sovne, hun er ordentlig trøtt når jeg legger henne (ved 19.00 tiden) å skikkelig utslitt, gjesper og er grinete, så gjør vi kveldstell, å ligger i senga mens henne blir ammet. Går kanskje 30-45 min så har henne ENDELIG sovnet, tar vekk brystet å lister meg ut, men med engang døra blir lukket setter henne i gang med HYLING[:'(] å holder på i eviiigheter, prøver å gå inn å amme igjen, legge henne under dyna på nytt, men ingenting funker[:(]

- Noen erfarene mamma'r innen legging som har noen råd?[:(][:(]

uffda[&o] har dessverre ingen gode råd... vi klarte å vende han litt til å sovne i armkroken vår de siste ukene,men måtte slutte før det gikk for langt så vi har bare latt han ligge i sengen..går inn når han skriker og etterhvert blir han bare lei[:)]

Har litt av det samme problemet her. Men hylinga starter ikke for etter 40 minutter.
Mitt beste råd er faktisk å bryte mønsteret helt. Ikke mer amming på senga. Nå hyler hun jo uansett, ikke sant. Så litt sinna hyl etter puppen greier du sikkert noen dager.

ORIGINAL: Durken

Har litt av det samme problemet her. Men hylinga starter ikke for etter 40 minutter.
Mitt beste råd er faktisk å bryte mønsteret helt. Ikke mer amming på senga. Nå hyler hun jo uansett, ikke sant. Så litt sinna hyl etter puppen greier du sikkert noen dager.

Får prøve på det! Er så fælt å høre på[:(] Men hun har jo egentlig ikke noe grunn til å gråte [:-]

AKKURAT sånn er det her og[&o]
Ammer en hel evighet til hun sovner, legger hun ned og hun våkner osv osv..
Når hun endelig har sovnet, våkner hun 1 gang i timen heeele natten[&o][&o][&o]

Men jeg var hos HS i dag og sa det til henne... så fikk råd da..

Jeg skulle gi kvelds, bade henne (hvis jeg gjorde det i kveldsrutinen) amme henne i stua, kansje lese bok, så inn i senga å legge henne ned...
Da begynner hun å skrike...
Så skal jeg bare sitte på en stol ved siden av senga hennes, gjerne med en hånd på brystet hennes så hun kjenner jeg er der.
Ikke si noe, ikke ta henne opp.. Eneste jeg skulle var å sitte der, legge henne ned om hun satt seg opp, gi smokken...

Så skulle jeg skrive logg, når hun begynner å skrike å nor hun slutter å skrike, og når hun sovner.
På den måten kan jeg liksom se at det blir mindre og mindre skriking for hver kveld...

Samme skulle jeg gjøre når hun våkner om natten (bortsett fra klokken 00.00 da skal hun få nattmaten sin)
Etter 00.00 skulle hun ikke få noe mat før etter 06.00...

Så, skal prøve det jeg da, men ikek før tirsdag, for har besøk av søsteren min, og da gidder jeg ikke kyling hele natta[8D]

Ønske meg lykke til da[:)] Kjenner jeg gruer meg. men gleder meg litt å, for jeg håper så veldig at det kan hjelpe etter en stund[:)]

Silros: Bare et tips, eller en tanke (hun din høres nemlig ut som min første[;)])
Hvordan skal hun vite at klokka er 12 og det er greit å få pupp?

Før satt jeg ved senga hennes.
Så var jeg i spania og så hvor bra det gikk med legging av min nevø.HUn ammet han la han i senga og gikk ut,mens min skulle ligge ved pupp.
Det jeg gjør nå er:
Kveldstell
Så tar jeg med henne inn på rommet.
Lite lys,setter meg i senga(ikke legger meg)
Ammer,når hun er ferdig legger jeg henne i senga.
Synger for henne.
Jeg synger 5 sanger.
setter på uro og går ut.
Hun begynner å hyle med engang dør er igjen.
venter litt går inn,gir henne vann,smokk,koser henne sier ingen ting.
Går ut igjen ogsånn gjør jeg helt tiden.
I dag gikk jeg inn kun 1 gang.
Men første gang jeg gjorde det måtte jeg inn 8-9 ganger.
Viktig å gå inn før de kommer over på hylskriking.men ikke si no,ikke ta de opp.
for dette er en slags maktkamp.
Nå har jeg bare å få henne i sin engen seng om natta.
da jeg ammer henne og sovner hehe.
Men lykke til alle sammen

Silros: Bare et tips, eller en tanke (hun din høres nemlig ut som min første[;)])

Nei, det vet hun jo sikkert ikke[8D]

Men tror det er bare for at hun ikke skal gå fra 14 nattmåltider til 0 sånn plutselig.. eller?
Eller mener du at jeg skal kutte ut alle nattmåltidene med en gang?

Trenger tips jeg altså[:)]

ORIGINAL: silros

Men tror det er bare for at hun ikke skal gå fra 14 nattmåltider til 0 sånn plutselig.. eller?

Spiser hun virkerlig på alle de ammingene? Eller er det mest kos og kanskje litt tørst?
Jeg avsluttet all nattmat med eldste min (som ikke klarte sove mer enn 45 min uten pupp i munn)
Det tok bare en natt så sov hun til kl 5, da ble jeg så sjokka at jeg så klart ammet[:)]
Jeg tror det er lurt når man først skal gjøre endringer å gjøre natta spisefri[:)]
Så klart forutsatt at hun har fin vektøkning, er frisk og spiser godt på dagtid[:D]

Min erfaring sier ihvertfall at når hun da lærer seg å sovne igjen selv, så vil hun ikke våkne alle disse gangene heller.
Ikke vits å gi masse vann hele tiden heller. Kan heller gi det rundt midnatt eller om hun har grått lenge så klart.

*ikke meningen å kuppe tråden desember09[:)]*

Siden ho e så trøtt klokka 7 så ville æ prøvd å lægge ho halv syv, start med stelling sånn rundt klokka seks. Amme FØR du legg ho på rommet [:)] Si til ho at det e natta, og legg ho, hvis ho ikke HYLE så la ho bare styre litt, gå inn-trøst- gi smokk el- ikke snakk. Bare gjør det å gå ut. [:)] Hold på sånn til ho sovne! [;)]

(Har erfaring fra nr 1) [8D]

Bare stopp, det e bæst [;)]

Spiser hun virkerlig på alle de ammingene? Eller er det mest kos og kanskje litt tørst?
Jeg avsluttet all nattmat med eldste min (som ikke klarte sove mer enn 45 min uten pupp i munn)
Det tok bare en natt så sov hun til kl 5, da ble jeg så sjokka at jeg så klart ammet[:)]
Jeg tror det er lurt når man først skal gjøre endringer å gjøre natta spisefri[:)]
Så klart forutsatt at hun har fin vektøkning, er frisk og spiser godt på dagtid[:D]

Min erfaring sier ihvertfall at når hun da lærer seg å sovne igjen selv, så vil hun ikke våkne alle disse gangene heller.
Ikke vits å gi masse vann hele tiden heller. Kan heller gi det rundt midnatt eller om hun har grått lenge så klart.

*ikke meningen å kuppe tråden desember09[:)]*

Hehe, nei altså... 14 ganger var vel litt overdrevet[8D] Hun våkner kansje 10 ganger, og 5 av dem spiser hun masse, de andre gangene bare koser/sutter hun på puppen...
Men det høres jo lurt et engentlig å kutte ut all mat med en gang..
ellers må jeg jo ha ny runde med avvenning uansett...

Takk for tips[:)]

Vi kutta like greit ut alle måltidene med en gang. Men så har jeg sagt at når klokka er fem seks om morran, da kan han få pupp. Men da signaliserer vi at det er morran med å sette på litt lys og snakke lavt, hvis han våkner ellers på natta får han bare trøst, vi sier ingenting og det er heeelt mørkt.

Mini her spiste nok en del på natta og så ble det litt kos i tillegg, for da vi slutta med nattmåltider spiste han veldig mye bedre på dagen!

Har lest alle rådene nå, har ikke hatt tid før[:-]
Det som kommer som enda et problem er at henne tar verken flaske eller smokk[8|]
Også, er det alltid hyling med engang jeg slipper dørhåndtaket ikke sånn "syndpåmeggråt" eller prating, men hjerteskjærende hyling[:(] Men i dag gikk det SUPERT[:)] Venta helt med all legging til klokka var 20.30, skal sies at vi har vært i byen med hennes oldemor i heeele dag da, å hun oldemor er VEELDIG innpåsliten, så hun blir ordentlig sliten av henne[8D] Så kanskje prøve å utsette legge tid litt[8|]
Kan jo være tenna som klør også da[>:]

Men TUSEN TAKK fdor gode råd, skal prøve ut alle, hvis det er på'n igjen imårra!
Å lykke til silros med ny rutine av Ella[:)][:D]

Sørg for at hun IKKE er for trøtt når hun skal legges, det fører bare til at de blir overtrøtt, og det er da vanskeligere for dem å falle i søv, og sove godt gjennom natten.
  Jeg har gitt dette tipset tidligere, men tror ikke mange vil prøve, fordi det er litt uortodoks om du vil:p Men her gjør vi det slik at litja får en kort dupp på ca 15-25 minutter like før kveldsstellet, om vi triller en tur eller kjører i bilen slik at hun sovner. Dette gjør at litja er akkurat passe uthvilt til å være våken under kveldsstell med mat og evt et bad, og da er det ingen problem å legge henne ned kun en liten time etter å ha våknet fra dupp!
Vi slet kjempe lenge med legging og soving om natten, men etter vi forsto at hun faktisk var FOR trøtt når vi skulle legge henne og begynte med dupp, så legger hun seg uten noe problemer, og sover hele natten igjennom [:)]

Helsestasjonen sa såklart at barna aldri måtte ha dupp så nærme leggetid, men det funker, iallefall for oss! Det skader jo ikke å prøve hvis du har prøvd alt annet? [:)]

Lykke til med legging!

* legger til at vi ikke legger nurket før klokken halv 9, 9 om kvelden da! :)

Back
Topp