Er redd noe er galt!

inel

Betatt av forumet
Hei dere,

Jeg opplevde noe helt skrekkelig tidligere i dag. Jeg ble veldig redd. I morges hadde jeg ligget på høyre side i sengen litt lengre enn vanlig, (pleier å snu meg ganske ofte), og jeg merket jeg hadde vondt på venstre side. Litt sånne strekkkramper.

Jeg tenkte at jeg måtte sette meg opp på senga, men da la jeg merke til det helt morbide synet av magen min! Den var unormal høy og smal og rar og det har aldri skjedd før. Jeg merket den var superstram og når jeg tok på den merket jeg at magen var nærmest "sugd" inn under navlen, nærmest som om barnet hadde beveget seg oppover og utover eller snudd seg med hodet opp eller noe!

Ingen anelse hva som var skjedd og jeg fikk enda mer panikk når jeg ikke fikk til å sette meg opp fordi det gjorde veldig vondt nederst i skrittet, nesten som om han lå mot bekkenet og ikke var inni bekkenet (for han har ligget med hodet ned i bekkenet i ganske lang stund nå). Jeg begynte å virkelig bli febrilsk og gjorde det jeg kunne for å få han til å bevege seg slik at jeg visste at han levde. Jeg visste ikke min arme råd så jeg bestemte meg for å snu meg rolig til venstre side og på en måte få han til å skli ned på den siden, og håpe på at magen ville bli "normal" igjen. Det gjorde den heldigvis og etter noen minutter beveget han seg også. Jeg satte meg opp og alt virket vanlig igjen.

Men nå er jeg redd noe er forandret der inne og at han har hodet opp, eller seteleie, men det hadde jeg merket stor forskjell på eller? Han sparker på samme sted nå, så han ligger kanskje likens? Jeg vil ikke at han har snudd seg eller har lidd etter denne merkelige hendelsen. Har noen opplevd lignende?!? Setter pris på all input!

Sent from my SPH-L710 using BV Forum mobile app

Jeg har ikke peiling, men husker en gang magen min sto så rart ut når hun snudde seg der inne, det var ganske tidlig i svangerskapet da det fremdeles var fysisk mulig for henne.
Men hvis du er fremdeles bekymret så ville jeg ringt Fødetelefonen, de burde vite om det er "normalt" eller om du bør komme inn på en sjekk. Bedre å ta en tlf for mye enn en for lite når en bærer på et så dyrebart last ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har heller ikke peilig,har ikke opplevd dette selv,men som spent-mamma:) sier så ta en tlf til føden og hør med de:)

Jeg har ikke peiling, men husker en gang magen min sto så rart ut når hun snudde seg der inne, det var ganske tidlig i svangerskapet da det fremdeles var fysisk mulig for henne.
Men hvis du er fremdeles bekymret så ville jeg ringt Fødetelefonen, de burde vite om det er "normalt" eller om du bør komme inn på en sjekk. Bedre å ta en tlf for mye enn en for lite når en bærer på et så dyrebart last ;)

Ja jeg tenkte jeg skulle ringe, men jeg har verken hatt smerter eller blødd etter det, så jeg tenkte jeg skulle vente til å imorgen og besøke jordmor slik at hun kan kjenne på magen. :-) vilje bare gjøre om andre har opplevd lignende.

Ville ringt føden og fortalt om bekymringen din, ikke godt å gå i uvisshet. :) Her er magen ofte slik du beskriver, magen blir fryktelig konsentrert på et punkt og det ser ikke pent ut. Lite behagelig er det også. Men han som bor i magen min er hyper hele tiden så dette er normal oppførsel for oss. Greit å få dobbelsjekket leiet nå på tampen uansett :)

Ville ringt føden og fortalt om bekymringen din, ikke godt å gå i uvisshet. :) Her er magen ofte slik du beskriver, magen blir fryktelig konsentrert på et punkt og det ser ikke pent ut. Lite behagelig er det også. Men han som bor i magen min er hyper hele tiden så dette er normal oppførsel for oss. Greit å få dobbelsjekket leiet nå på tampen uansett :)

Ja tror ikke Føden ville ha greid å svart på mye egentlig for de kan ikke kjenne på magen. Og siden jeg ikke har smerter, barnet sparker og later til å ha det normalt og jeg ikke blør eller lignende, så tror jeg jordmoren på rådhuset mitt kan hjelpe til mer i morgen, siden hun kan kjenne hvordan han ligger :) var bare nødt til å høre fra dere om hva dere har opplevd.

Hadde det vært en vanlig arbeidsdag i dag så hadde jeg gått ditt med en gang.

Hvis han sparker på samme sted tror jeg ikke han har snudd seg. Min mage blir også litt rar etter å ha ligget lenge, men har funnet ut at det er ryggen og rumpen som står rett ut når det skjer, og det ser helt merkelig ut.

Men er du veldig bekymret og redd, ville jeg som du skriver tatt kontakt med jm i morgen og få henne til å kjenne hvordan babyen ligger.

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Sånn har jeg det ofte i min mage.... Det er fordi babyen ligger langt oppe, stikker rompa ut og hvis jeg får kynner samtidig blir det vondt og hardt og magen ser ut som noe rart...

Føden har nok ikke helligdager, så der kan man alltid ringe.

Ja, jeg kan se helt rar ut hvis jeg ligger lenge på en side jeg også. Da legger han seg langt oppe og kun på ene siden. Ser kjemperart ut og det strammer skikkelig. Må legge meg på motsatt side for å bli "normal" igjen.

Sånn har jeg det ofte i min mage.... Det er fordi babyen ligger langt oppe, stikker rompa ut og hvis jeg får kynner samtidig blir det vondt og hardt og magen ser ut som noe rart...

Ja det er mulig han stakk rumpen litt ekstra ut!! Det tenkte jeg ikke på :p men føltes som om han satt fast. Stakkars han har ikke mye plass igjen nå. Jeg er 36+4 i dag. Det er jordmor på rådhuset jeg ikke kunne besøke i dag pga helligdag. Ellers hadde jeg gått ditt i dag slik at hun kunne kjenne på. :-)

Hvis han sparker på samme sted tror jeg ikke han har snudd seg. Min mage blir også litt rar etter å ha ligget lenge, men har funnet ut at det er ryggen og rumpen som står rett ut når det skjer, og det ser helt merkelig ut.

Men er du veldig bekymret og redd, ville jeg som du skriver tatt kontakt med jm i morgen og få henne til å kjenne hvordan babyen ligger.

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Ja så noe lignende skjer hos deg også ja? :-) det er bra. For vil ikke at han skal snu seg til seteleie eller tverleie. Det var virkelig merkelig, aldri opplevd før. Er 36+4 så begrenset er jo plassen til han hehe

Signerer denne. Du har nok hatt en kraftig kynner.

Ja tror ikke Føden ville ha greid å svart på mye egentlig for de kan ikke kjenne på magen. Og siden jeg ikke har smerter, barnet sparker og later til å ha det normalt og jeg ikke blør eller lignende, så tror jeg jordmoren på rådhuset mitt kan hjelpe til mer i morgen, siden hun kan kjenne hvordan han ligger :) var bare nødt til å høre fra dere om hva dere har opplevd.

Heldigvis er Føden en døgnåpen plass man alltid kan ringe til for synspunkter og råd i slike situasjoner. Ingen spørsmål er for "dumme". Hvis dem er i tvil (i og med dem ikke kan se eller kjenne magen gjennom telefonrøret) kan man komme inn til jordmødre og leger der for kontroll med en gang :) Bedre å ringe 1 gang for mye enn for lite :) Godt at han sparker nå og at du har JM-time i morgen :)

Min mage gjør dette ofte. Det er babyen som strekker seg, strekker ut bena og stikker ut baken :) Den gjør det nok for å komme lenger ned i bekkenet, og det kan være en årsak til smerten.

Min mage gjør dette ofte. Det er babyen som strekker seg, strekker ut bena og stikker ut baken :) Den gjør det nok for å komme lenger ned i bekkenet, og det kan være en årsak til smerten.

Ja men jeg tror ikke noen helt forstår dette. Han strekker på seg mye, men i morges så var navlen og hele området under navlen helt ned til skrittet "sugd/snurpet" inn, vanskelig å forklare. Men det var ikke normalt. Det området stiller som regel ut og er hardt.

Stikker som regel ut*

Her ligger lillebror med hodet ned, men når jeg får kraftige kynnere, kjennes det ut som om hele ungen blir dyttet opp. Da strammer ned seg kun over navlepartiet. Og stort sett der hvor rompa er.

Takk dere, for støtten og feedback! :-) jeg har nettopp vært hos JM og hun sa hun viste ikke helt hva det var, men at det godt kunne vært at han hadde snudd seg litt rart og kanskje i tillegg hadde en kynner. Men hun kjente på magen, og han ligger nede i bekkenet slik han har gjort den siste måneden og hjerteslagene var fine :D kjenner jeg kan puste godt ut nå :) i tillegg har jeg spist ferske jordbær og drukket Starbucks skinny cappuccino så nå er han helt i 100 inni der!! :D ha ei fin helg alle sammen!! :-)

Ja men jeg tror ikke noen helt forstår dette. Han strekker på seg mye, men i morges så var navlen og hele området under navlen helt ned til skrittet "sugd/snurpet" inn, vanskelig å forklare. Men det var ikke normalt. Det området stiller som regel ut og er hardt.

Vel, jeg synes det virker som det samme som JM sa, en kynner. Det er jo på denne tiden at magen begynner å bli hard under kynnere. Hadde samme opplevelsen da jeg var besøk på onsdag, og spurte venninnen min som fødte i desember om det var dette som kunne regnes som "hard mage", og hun sa det samme.

Back
Topp