Er redd for bivirkninger av vaksinen

TuttiFrua

Glad i forumet
tenker da i forhold til å få feber eller andre ting som slår en ut under fødsel og ikke vite om det er vaksinen eller noe annet i gjerde. Vil være fit for fight. Har 2 uker igjen til termin og skal snakke med legen på onsdag. Men hver dag er jo nærmere fødsel. Hadde vært fint å høre om evt. bivirkninger til dere gravide som tok den for en uke siden. Har hørt at feber osv kan komme en uke etterpå.

en starter når både kroppen å babyen er k

Men legene lurer på å sette meg igang før pga høyt bt, så jeg er så usikker. De snakket om allerede denne uken.

jeg og. Men jeg skal på kontroll på onsdag med ul-lyd og greier på føden. Har snakka med de, men fikk beskjed om å ta det opp med legen når jeg kommer. Dagene går litt seint når man venter.....

eg har ei venninne(gravid) som tok den på lørdag... ho fikk muskelverk, hodepine og ble litt kvalm og sånn samme dagen, men dagen etter kjente ho ingenting og hu er nå i fin form!!!

Jeg har tatt vaksinen(på torsdag) og den eneste bivirkningen jeg fikk var litt vondt rundt stikkstedet. Utover det, ingenting. Hadde ikke vært bekmymret for det, i følge folkehelseinstituttet har de fleste innmeldte bivirkninger kun vart en dag eller to.

Når det gjelder de 4 dødsfallene i Sverige har svenske myndigheter gått ut og sagt at det etter all sannsynlighet ikke har noe med vaksinen å gjøre. Dette var gamle mennesker som var alvorlig syke i utgangspunktet og hvor man var usikre på utfallet uansett. Man satte vaksine for at ikke influensa skulle bli en tilleggskomplikasjon.

Det viktigste er vel uansett at den lille ikke blir syk når han/hun ankommer verden. De små tåler influensa, både svin og vanlig, veldig mye dårligere enn det vi gjør. Om man velger å beskytte de små ved hjelp av vaksine til seg selv(da overføres endel av antistoffene til barnet) eller ved hjelp av hygiene-tiltak skal man selvsagt velge selv. Det viktigste er at man er komfortabel med eget valg!

ORIGINAL: Novembergutt

en starter når både kroppen å babyen er k

Men legene lurer på å sette meg igang før pga høyt bt, så jeg er så usikker. De snakket om allerede denne uken.

Bivirkningene skal være så milde at eg tror ikke de har så mye å si. Eg har hele veien vært mer bekymret for langtidsvirkningene, men valgte å ikke tenkte på det og heller ta vaksinen. Men viss det er snakk om at du skal settes i gang denne uken her er det vel liten vits for fosteret om du tar vaksinen siden antistoffene så vidt jeg har forstått, trenger 1-3 uker før de har bygd seg opp. Da ville jeg spurt legen om du kanskje heller skulle ventet til etter fødsel siden barnet ikke får nytte av det likevel.

Jeg har 1 uke igjen til termin og tok vaksina i dag. Litt hodepine foreløpig, men ellers i fin form. Jordmora som satt den på meg sa at bivirkningene antakeligvis kom i løpet av noen få dager om jeg fikk noen.

Back
Topp