Er Pippi fortellingene rasistiske??

Ikke i bruk

Forumet er livet
Mor raser etter å ha oppdaget gardin i temapark. «Forferdelig, og et typisk rasistisk bilde fra kolonitiden.»
Les saken her

Blir oppgitt, jeg... Snart kan man ikke se på en mørkhudet person uten å bli beskyldt for å være rasist.

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Det bildet det var snakk om der bringer herlige minner fra barndommen, jeg trodde alle mørkudede mennesker var verdens snilleste siden de mottok Pippi på den måten de gjorde. Er det dumt å vise filmer fra Afrika også da? Når de er så glade for å se oss kritthvite snømenn? Nei, vet du hva..

Jeg ønsker at barnet mitt skal få samme følelse anngående hudfarge som meg, at vi er alle like selv om det ikke ser like ut utenpå.

Reagerer selv på at man skal ta bort alt av utelandsk kultur fordi det er rasistisk.... JEG synes det er BRA at barn får se hvor takknemmelige og snille de er, for vi lyshudede fra Norden tar så mye forgitt.

<3 29.12.14 <3

Men de som påstår det her, kan jo spørre en hvilken som helst neger om han/hun føler seg støtt... Hvite roper rasisme men jeg hr tilgode å se en neger gå i avisen og si at norske barnebøker støter dem. Herregud!!!!

<3 mammaen til Emilie og lille julegaven <3

Nei, nei nei. Samme med Hoa Hottentott og ymse annet sånt. Jeg er så lei av at man skal hyle rasisme om den minste lille ting som egentlig ikke har noe som helst med rasisme å gjøre. Det er ingen andre enn de hysteriske menneskene som ser rasisme i sånt i det hele tatt.

Helt enig!

Nei, nei nei. Samme med Hoa Hottentott og ymse annet sånt. Jeg er så lei av at man skal hyle rasisme om den minste lille ting som egentlig ikke har noe som helst med rasisme å gjøre. Det er ingen andre enn de hysteriske menneskene som ser rasisme i sånt i det hele tatt.

Enig! Det får være måte på altsåo_O

Enig

At det var??? Makan! Folk må slutte å være så hårsåre at de ikke kan bli sett på uten at de skriker rasist. Om man føler seg støtt av barnefortellinger så får man holde seg unna...

Lillegull 070414 :D

Jeg synes folk henger seg opp i detaljer bare fordi de er pr kåre på godt norsk.
Vi hadde nylig en sak i tromsø der et kjøpesenter måtte fjerne et klistremerke av en liten gutt som lekte med en "bongotromme" på en sånn lekebil på et kjøpesenter. (De man putter penger på).
Årsak. Det var rasistisk at gutten var mørk. Vi kan jo ikke standardisere stereotyper.

Jeg blir redd når folk er så jævlig hysteriske.
Folk flest er jo stolte av sitt opphav og alt jeg så var en glad gutt som lekte. :/

Men de som påstår det her, kan jo spørre en hvilken som helst neger om han/hun føler seg støtt... Hvite roper rasisme men jeg hr tilgode å se en neger gå i avisen og si at norske barnebøker støter dem. Herregud!!!!

<3 mammaen til Emilie og lille julegaven <3
Kunne ikke vært mer enig! Jeg er gift med en utlending som er mørkere enn oss vanlige nordmenn, og han syns sånt er helt latterlig! Enkelte er virkelig hysteriske og skal være så politisk korrekt at det går laaaaangt over grensa.
Og faktisk så var det sånn at da jeg besøkte familien til min mann var de så glade for at jeg kom dit at de omtrent sto og viftet meg med palmeblader ;-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det bildet det var snakk om der bringer herlige minner fra barndommen, jeg trodde alle mørkudede mennesker var verdens snilleste siden de mottok Pippi på den måten de gjorde. Er det dumt å vise filmer fra Afrika også da? Når de er så glade for å se oss kritthvite snømenn? Nei, vet du hva..

Jeg ønsker at barnet mitt skal få samme følelse anngående hudfarge som meg, at vi er alle like selv om det ikke ser like ut utenpå.

Reagerer selv på at man skal ta bort alt av utelandsk kultur fordi det er rasistisk.... JEG synes det er BRA at barn får se hvor takknemmelige og snille de er, for vi lyshudede fra Norden tar så mye forgitt.

<3 29.12.14 <3
Jeg er helt enig :)

TuMmY LoVe

Nei.

Sent from my iPad using BV Forum

Syns nærmest det blir litt komisk og lurer på om disse personene kommer til å nekte historie undervisning på skolen.
det kan jo tolkes som rasistisk.

og det var vel rasistisk av egypterne å stirre på meg uansett hvor jeg gikk og at alle ga meg fryktelig bra service (i alexandria)???

dette blir regelrett altfor dumt!

Er hun ikke på besøk hos faren sin som i følge boka er negerkonge (som muligens er støttende men det var ordet som var brukt da boka ble skrevet). Litt rart om alle de barna skulle vært hvite da?! Håpløst at noen henger seg opp i sånt. Noe av historien om hvordan ting ble skrevet blir jo borte når de endrer det hele tiden.

Synes det er tåpelig at de rope rasist med en gang når det gjelder litt eldre eventyr og bøker. Det er ingen andre som tenker rasistisk bortsett fra de som hyler ut om det, og de gjør det på en stygg måte. Herlighet, bøkene ble skrevet sånn på den tiden, og det har da slettes ikke gjort meg til en rasist for det??

Det er for mye hysteri med det, i likhet med at babydokker ikke skal ha kjønnsorgan fordi enkelte kvinnemennesker føler seg støtt av det. Tåpelig!

Back
Topp