Er NY! Help me?

JenteTrondheim

Flørter med forumet
Hei alle sammen!

Jeg er ny er inne å har såå sinnsykt mange spørsmål. Er lite folk hjemme jeg kan prate med - men kanskje noen her kan følge meg på vegen? Jeg kan starte med å si at jeg er 21år og mannen min 30år.

Vi ønsker oss barn, men han har desverre nedsatt kvalitet pga en ulykke der han skadet lysken. Det er ingen produskjon i en testikkel, men i den andre skal det være - bare mange døde celler og dårlig svømmere. Dette målte han for 2-3 år siden da han røyka, drakk alkohol i helgene og levde på nesten bare kaffe og junk på dagene. I det siste året har vi begge tipp topp kosthold og trener 3 ganger i uka. Mengden hannes er blitt tredobla, men betyr dette at det er flere og kanskje bedre svømmere? Uansett, vi skal inn på måling på St. Olavs nå på tirsdag. Jeg er så SPENT!

Tidligere i 20 åra hadde samboeren min ei dame. Hun var gravid(med en annen) men mistet barnet. Da gikk han med på å prøve ICSI og hadde egg på frys med henne. To forsøk uten at det ville feste seg. I dag er hun gravid igjen med en annen. Hva betyr dette for min kjære? var det hun som ikke var mottakelig for hans celler eller var de for dårlig? huh?

Meget innviklet dette :-) Vi har bodd sammen et år nå, å jeg slutta på p-pillen på februar, så vi har ikke prøvd så lenge enda. Har enda ikke klart å funnet min eggløsning ved hjelp av tester, selv om jeg har vridd meg i smerte og hatt både slim og itt utflod med blod (i går) I følge kalkulatorer skal min mest fruktbare periode være nå.. så vi tar sengedansen ca annenhver dag. Har jo et stort håp om at vi kan klare å lage på egenhånd - det får jeg sikkert svar på nå på førstkommende tirsdag. Noen andre som har det som oss? Jeg skal visst være meget fruktbar og fin. Er en veldig østrogen-type å genene har det plumpet ut barn og tvillinger...

Men det hjelper ikke hvis rompetrolla ikke kommer frem. Hyggelig vis noen vil dele litt info og råd med meg :-)

ORIGINAL: meg21

Hei alle sammen!

Jeg er ny er inne å har såå sinnsykt mange spørsmål. Er lite folk hjemme jeg kan prate med - men kanskje noen her kan følge meg på vegen? Jeg kan starte med å si at jeg er 21år og mannen min 30år.

Vi ønsker oss barn, men han har desverre nedsatt kvalitet pga en ulykke der han skadet lysken. Det er ingen produskjon i en testikkel, men i den andre skal det være - bare mange døde celler og dårlig svømmere. Dette målte han for 2-3 år siden da han røyka, drakk alkohol i helgene og levde på nesten bare kaffe og junk på dagene. I det siste året har vi begge tipp topp kosthold og trener 3 ganger i uka. Mengden hannes er blitt tredobla, men betyr dette at det er flere og kanskje bedre svømmere? Uansett, vi skal inn på måling på St. Olavs nå på tirsdag. Jeg er så SPENT!

Tidligere i 20 åra hadde samboeren min ei dame. Hun var gravid(med en annen) men mistet barnet. Da gikk han med på å prøve ICSI og hadde egg på frys med henne. To forsøk uten at det ville feste seg. I dag er hun gravid igjen med en annen. Hva betyr dette for min kjære? var det hun som ikke var mottakelig for hans celler eller var de for dårlig? huh?

Meget innviklet dette :-) Vi har bodd sammen et år nå, å jeg slutta på p-pillen på februar, så vi har ikke prøvd så lenge enda. Har enda ikke klart å funnet min eggløsning ved hjelp av tester, selv om jeg har vridd meg i smerte og hatt både slim og itt utflod med blod (i går) I følge kalkulatorer skal min mest fruktbare periode være nå.. så vi tar sengedansen ca annenhver dag. Har jo et stort håp om at vi kan klare å lage på egenhånd - det får jeg sikkert svar på nå på førstkommende tirsdag. Noen andre som har det som oss? Jeg skal visst være meget fruktbar og fin. Er en veldig østrogen-type å genene har det plumpet ut barn og tvillinger...

Men det hjelper ikke hvis rompetrolla ikke kommer frem. Hyggelig vis noen vil dele litt info og råd med meg :-)

Hei, og velkommen hit[:D]
Blir spennende tider for dere, håper det går knirkefritt for dere[;)]
Blir spennende å følge deg, håper resultatene blir positive på tirsdag, men uansett har de gode metoder for oss som trenger hjelp. [:D] Blir det ICSI på dere, eller er det ikke bestemt noe enda?
Dette forumet er iallefall en kjempeplass å være, supre jenter som svarer på alt man lurer på, og oppmuntrer og trøster når man trenger det. Hele prosessen er en berg-og-dalbane med følelser, og det er ikke alltid det går som man håper og ønsker. Men krysser fingrene for at det ordner seg med en gang for dere[:D] Klem

Tusen hjertelig takk :-)

Har ikke snakka med nære familie eller noen om dette enda, så det er godt å få "prata ut" litt.
Som nevnt så har vi ikke prøvd i mer enn to mnd på naturlig vis enda, så vi må vel prøve et år på egenhånd før vi gjør noe mer.

Det blir spennende å høre hva legen sier på tirsdag, om det er håp for at vi kan få det til selv - eller om vi må bruke ICSI metode.
Å om vi må det, hva er egentlig kravene da? Jeg har så lite kunnskap om alt enda, har ikke fått regelmessig syklus eller funnet eggløsning heller.

Så vegen føles langt, men vi SKAL klare det :-)

Tusen hjertelig takk :-)

Har ikke snakka med nære familie eller noen om dette enda, så det er godt å få "prata ut" litt.
Som nevnt så har vi ikke prøvd i mer enn to mnd på naturlig vis enda, så vi må vel prøve et år på egenhånd før vi gjør noe mer.

Det blir spennende å høre hva legen sier på tirsdag, om det er håp for at vi kan få det til selv - eller om vi må bruke ICSI metode.
Å om vi må det, hva er egentlig kravene da? Jeg har så lite kunnskap om alt enda, har ikke fått regelmessig syklus eller funnet eggløsning heller.

Så vegen føles langt, men vi SKAL klare det :-)

Ja, dette klarer dere![;)] Regelen er vel at man skal prøve i ett år selv før man blir henvist. Men hvis det er noe "galt" med cellene til din mann så er det jo strengt tatt ikke nødvendig å prøve i ett år?? Da er det jo bare å utrede deg som gjenstår før dere kan gå igang[:)]

Ja, der sier du noe. Men hvis legene sier at han har en sjangs for å bli far på naturlig måte - må vi ikke da prøve selv uansett? Tror kanskje vi kommer til å vente til sommeren etter vi har vært samboere i 2 år, fått spart litt penger/krefter og det som skal til.

Er vel veldig krevende dette? Han har jo gått igjennom alt en gang tidligere. Men hvordan er det egentlig når han prøvde to gang med en annen dame å det ikke gikk? hun er jo gravid igjen nå med en annen ... kan han fortsatt få det til med meg? det ville ikke feste seg den gangen...

Ja, der sier du noe. Men hvis legene sier at han har en sjangs for å bli far på naturlig måte - må vi ikke da prøve selv uansett? Tror kanskje vi kommer til å vente til sommeren etter vi har vært samboere i 2 år, fått spart litt penger/krefter og det som skal til.

Er vel veldig krevende dette? Han har jo gått igjennom alt en gang tidligere. Men hvordan er det egentlig når han prøvde to gang med en annen dame å det ikke gikk? hun er jo gravid igjen nå med en annen ... kan han fortsatt få det til med meg? det ville ikke feste seg den gangen...

Hvis det er sjans for at dere kan få det til på egenhånd så vil de sikkert at dere prøver en stund selv, men det må du nesten spørre legen om[:D]
Det kan være krevende dette ja, men trenger jo ikke bli det. Det vet man jo ikke før man har prøvd[;)] Det er jo mye som kan ha spilt inn med han og eks-dama, men det trenger ikke bety at det ikke funker for dere. Jeg tror det er viktig å tenke positivt oppi det hele, lettere sagt enn gjort til tider[;)] Hehe... Men du er ung og har alle odds på din side, så dette tror jeg nok går veldig bra[:D]
Du kan jo gå til fastlegen din og be om henvisning til gyn, og kanskje ta noen blodprøver, så er iallefall alt klart til en eventuell henvisning til prøverør. Legen min sa at det var lurt å komme en stund før man hadde prøvd i ett år, så kan man ta de undersøkelsene som trengs på forhånd, så slipper man å vente på det. Og iallefall siden din mann har trengt ICSI tidligere.. Sjansen for at dere må gjennom det er jo tilstede, men håper dere klarer det på egenhånd[;)]

Ja, det er lurt. Tusen takk for all info :-) Jeg føler meg mye bedre nå! De trengte vel ICSI fordi hun mistet barn og fordi hans kvalitet var så dårlig den gangen. Men siden jeg er frisk, å HÅPER at kvaliteten er mye bedre nå, så er det jo ikke sikkert da... :-) Krysser fingre og tær for tirsdag.

Vet du foressten om jeg får være med han inn på "rommet" der han skal få frem en skvett? Bare kjekt å vite :-D

Okei :-) Føler jeg er så ung og uvitende at jeg vil prøve selv iallefall et år før vi går gjennom noe mer.
Både for psyken sin del og andre ting. Jobb, økonomi og vårt ståsted i dag. Må vel kose seg litt med prøvingen også..

Sliter fortsatt med å ikke tenke så mye på det som alle sier :-) he he..

Krysser fingre og ber for alle <3

Back
Topp