Er melkeproduksjon genetisk?

Mayamo

Flørter med forumet
Det lurer jeg på :) Både søstra mi og mamma hadde lite melk, og nå er jeg redd for at det samme skal skje med meg.....

Jeg har prøvd å finne ut av det på nettet, men finner ingen som hevder det foreløpig :-)

Det vil jeg ikke si.. Er mange faktorer som spiller inn på melkemengde..

Hvor ofte du ammer (pumper)
Hvor mye du ammer på natten..
Om du stresser mye
Om du er flink til å spise og drikke mye

Jo mer du ammer, jo mer øker du (i de aller fleste tilfeller) 

Noen går det bare ikke på.. Jeg kunne ikke amme nr 1, men nr 2 ammet jeg til han var 10 mnd! =)

Takk for svar! da er det altså håp

Jeg tror ikke det er genetisk...
Mamma amma begge gangene, jeg fikk aldri igang melka. Må nesten nevne at det er mange fine fordeler med flaska, så ikke ta det som et nederlag hvis du ikke får det til!!

Bare ikke stress med det, og legg babyen til veldig ofte de første dagene! Spis og drikk nok, og ikke gi deg om du ikke vil :)

Frøken Muffin skrev:
Mamma amma begge gangene, jeg fikk aldri igang melka. Må nesten nevne at det er mange fine fordeler med flaska, så ikke ta det som et nederlag hvis du ikke får det til!!

Nei, enig med deg. Noen ganger synes jeg at fokuset på amminga kan bli litt vel mye....selvfølgelig er det bra å amme, men man er ikke noe dårligere mor av og ikke få det til

Mayamo skrev:

Frøken Muffin skrev:

Nei, enig med deg. Noen ganger synes jeg at fokuset på amminga kan bli litt vel mye....selvfølgelig er det bra å amme, men man er ikke noe dårligere mor av og ikke få det til

Det blir veldig fort et sårt tema for mange, spesielt den første tiden som nybakt mamma. Det aller beste for babyen er så klart å amme, spesielt den første tiden, men så lenge babyen får i seg mat og vokser fint kan like gjerne maten komme fra flaske. Da kan pappa'n også få delta på mye, noe som vi så på som veldig fint for oss. Gutten vår har kun vært borte fra bhg 2-3 ganger, så kan ikke si han har vært mye syk fordi han ikke ble ammet (et argument for amming er for å bygge opp imunforsvaret), ikke var han syk det første leveåret heller.
Jeg er veldig for at man skal gjøre det som passer seg og sin familie best!

Ja er litt spent på om jeg klarer å amme, har jo så klart lyst, men går det ikke så går det ikke. Har også hørt at en går ned i vekt av å amme?? er det sant?

Ved å amme forbruker man energi, altså kalorier. Men samtidig er det veldig viktig å få i seg nok mat mens man ammer. Derfor betyr det mest at man spiser sunt, og triller mye tur osv :)

Nei, det kan umulig være genetisk, for min mor har 6 barn, og hun hadde masse melk noen av gangene og for lite med noen av oss. Så det er nok andre faktorer enn gener som spiller inn.

Back
Topp