Er man pliktig til å svare på spørreundersøkelse fra Norsk Gallup???

Pearl

Forumet er livet
Fikk nettopp en telefon fra Norsk Gallup om en spørreundersøkelse, prøvde å si at jeg ikke hadde tid men da sa bare dama at hun ringte opp litt senere.. "Heldigvis" fikk jeg en annen telefon og måtte derfor bare legge på, men fikk liksom inntrykk av at jeg MÅTTE svare på denne undersøkelsen.. Jeg vet at de har lov til å ringe til meg selv om jeg er reservert mot telefonsalg, men kan ikke helt skjønne at jeg er pliktig til å svare? Har jeg ikke rett til å si nei takk - jeg vil ikke bruke tid på dette???? Noen som vet???

Det skal man kunne si nei til.

Selvfølgelig kan man si nei.
De ringte meg og, men det passet ikke for meg heller i kveld.
Damen spurte om å få ringe igjen en annen gang, da kunne jeg jo sagt nei, ikke interessert.

de sa til meg at jeg var pliktig til å svare. men... det passet aaaldri [8D]

skal sies at hun tok jobben sin litt vel seriøst og begynte å legge igjen beskjeder på svareren min, sendte meldinger om at jeg måtte levere svar før undersøkelsen var over, ringte fra 7 på morgenen til 10 på kvelden. men har man ikke tid så... haha! har ikke hørt noe etter at undersøkelsen var ferdig

edit: de sendte meg brev og forresten[8D]

Er kun om SSB ringer at man er pliktig å svare.

pliktig? hehe skal de sende deg bot hvis ikke da eller?[:D]

Ok, takk for utfyllende info. Da har det forandret seg litt siden sist jeg sjekket. [:)]

ORIGINAL: MorraTeFreja

ORIGINAL: Pijah

Er kun om SSB ringer at man er pliktig å svare.

Det gjelder kun to undersøkelser!

Statistisk sentralbyrå har kun to faste undersøkelser med svarplikt som retter seg mot privatpersoner. Det er Arbeidskraftundersøkelsen og Prisindeks for bruktboliger. Det statistiske resultatet av begge undersøkelsene inngår som særdeles viktige ledd i beskrivelsen av den økonomiske utviklingen og er derfor av stor viktighet for utformingen av den økonomiske politikken. Derfor er det svarplikt i disse undersøkelsene. Utfra SSBs policy om ikke å benytte tvangsmulkt overfor privatpersoner, benyttes det ikke tvangsmulkt i disse undersøkelsene.

De aller fleste undersøkelser i regi av SSB rettet mot privatpersoner er frivillige. Men alle har plikt til å svare i undersøkelser som er av ekstra stor samfunnsmessig betydning. Folke- og boligtellingen er helt avhengig av høy svarprosent for å ha noen verdi. Derfor er det vedtatt at i dette særtilfellet kan tvangsmulkt bli tatt i bruk, i aller siste instans.

Back
Topp