Er man late foreldre om barn har tablet?

Luxx

Glad i forumet
Hva er tanken her? 4 åringen fikk et nettbrett av bestemor som hun får ha et time etter barnehagen eller en liten stund på rommet. Det er da fokus på læring igjennom apper for utfordrer henne og lærer henne i ting hun kanskje har vansker med. Ser at hun klarer mer, er mye mer tolvmodig og har en større mestrings følelse. (Hun er veldig forsiktig av seg og det har vært en utfordring i barnehagen. Kan også komme av at hun har epilepsi og falt en del.) Selv synes jeg regelen alt med moderasjon er viktig, så lenge barn ikke er avhengig av det elektroniske, får masse tid ute og leke på at det ikke gjær noe, i vårt tilfelle har det hjulpet henne en god del. Spesielt i disse korona tidene. (Fantorangen hadde 2 episoder hvor man lærte om korona og hvorfor ting skjer, og det hjalp henne masse i og bidra og forstå.) Men møter MASSE motstand, uansett hvor man snur seg er man en dårlig foreldre, det hjelper oss mer enn dem og det er latskap. Hva tenker dere?
 
Alle våre tre har. Yngste fikk da hun ble 3, de andre var eldre da de fikk.

Ulik bruk mellom de tre, men jeg ser ikke på det som et problem. De to på skolen bruker jo mye ipad på skolen også.
 
Eldste fikk nå i april, til 4årsdagen:) vi går etter "alt med måte" :)
 
Da er jeg en lat forelder. Vi bruker det ikke til læring en gang, kun ren og skjær hjernedød underholdning. Bryr meg ikke et sekund om hva folk mener om det en gang, så lenge ungene ikke sitter med det døgnet rundt tar de neppe noen skade.
 
Vår snart 6 åring har hatt siden han var 3. Ser absolutt ikke på oss som dårlige foreldre :p
Han får ikke bruke hele dagen på det, litt etter Bhg og litt før leggetid. Og litt om morningen i helgene.
Må si jeg aldri har hørt noe negativt om det, eneste er hva jeg leser på forum her og der, men der kommer alle ytterpunkter frem med meningene sine :p
Jeg ser han lærer mye av det. Mange flott spill med mye læring. Han snakker veldig mye og ganske bra engelsk.
Han får dog se og gjøre akkurat hva han vil på det da, se film, spille spill osv. Mye han ser på som er ganske hjernedødt altså :p
 
Selvsagt er man ikke lat. Det er bare bra at ungene lærer seg moderne teknologi. Så lenge man ikke lar dem sitte der som passive puddinger i timesvis hver dag, ser jeg overhodet ikke problemet. Ja, det er greit for foreldrene også, men altså, hva så..? Er man en lat forelder om man lar ungen lese i en bok på egenhånd..? Neppe noen som beskylder en for det, nei.
 
Ser ikke for meg at Leah får sin egen før skolestart, men hun bruker jo jevnlig slike hjelpemidler :)
 
Da er jeg en lat forelder. Vi bruker det ikke til læring en gang, kun ren og skjær hjernedød underholdning. Bryr meg ikke et sekund om hva folk mener om det en gang, så lenge ungene ikke sitter med det døgnet rundt tar de neppe noen skade.
Samme her. Brukes til tider mer enn nødvendig også. Jeg gidder ikke å underholde unger hele tiden.
 
Ja man er litt lat, men eg har ingenting i mot å være litt lat av og til. No har eg unger som stort sett underholder seg selv, så det nettbrettet er skjeldent fremme, men om behovet hadde vert der hadde eg gått for det. Selfølgelig med moderasjon. Eg kjenner mange unger som ikke gjør annet enn nettbrett når de er hjemme, det er synn og ekstrem latskap, men litt lat er lov
 
Nei, man er ikke lat. Tenker de fleste foreldre har en grunn til å la barnet/barna få sitte på skjerm. Her brukes tv /nettbrett når ungene er slitne etter full dag på skole/bhg, når jeg er UTSLITT av å løpe rundt å ordne alt, mekle i den hundrede konflikten mellom de to eldste samtidig som jeg skal aktivisere tvillingene på 8 mnd, løpe ned å se hvem som banket på døren, tørke opp gulp på gulvet, passe på at den ene tvillingen ikke lugger, biter, stjeler leker fra den andre... Det går bare ikke. Jeg er bare 1 person, jeg kan ikke være over alt hele tiden. Attpå til får jeg bare mellom 4-5 t søvn ila døgnet, gjerne oppstykket. Eneste gangen det er litt stille her i huset er når de to eldste får se barne TV.
Jeg er ikke lat. Tvert i mot.
 
Jeg har en bekjent som lar ungen sin se på denne tableten 80% av ungens våkne tid. De er aldri ute, de finner ikke på ting..mor vil ha fred og ungen får se på skjerm og spise godis.

Ungen er 3 år og sånn har det vært hele tiden.

Så i det tilfellet så ja, da er man lat.
Et lite barn trenger ikke mye skjermtid og det er heller ikke anbefalt. Så fort skjermtiden gårutover andre aktiviteter så synes jeg det er negativt.

Men så se litt på skjermen sånn innimellom er ikke negativt
 
Back
Topp