Er man lærling etter vk2 barne og ungdomsarbeider?

Krølla82

Forumet er livet
Ja er man lærling da? eller er man faglært etter eksamen? Vet feks med det som het hjelpepleier så var det ingen læretid etter vk2 da var man faglært rett ut i fra skolen liksom. 

Driver å snuser litt på å ta Barne og ungdomsarbeidder via Nks/nki nå for å ha noe å ta meg til om dagen. Og da får jeg meg jo en formell kompetanse og kan gå på høgskole videre om jeg vil det. Har studiekompetanse fra før,men er jo ingen høgskoler som begynner før til høsten.

Det står liksom litt dårlig forklart syns jeg om man må ut i prakis etter på før en tar en fagprøve. Eller om en er faglært etter eksamen. Eneste som ståer er at om man har 5 år praksis eller mer så kan man gå opp til eksamen som prakiskandiat,men det er ikke aktuellt for meg.

ORIGINAL: Tina Emilie

2 år som lærling[:)]

Usj. jeg har ikke råd til å jobbe som lærling. Synd det skal være så dårlig betalt.

ORIGINAL: Krølla82

ORIGINAL: Tina Emilie

2 år som lærling[:)]

Usj. jeg har ikke råd til å jobbe som lærling. Synd det skal være så dårlig betalt.
du kan jo søke som asistent å få den tiden skrevet av som lærlingertid
vet om en del som har gjort det, hvis en evt gjør det mellom nav så får en også høyere sats en hva en vanlig lærling gjør

Jeg er lærling etter å ha gått BUA på NKI ;)

Er IKKE verdt pengene altså.. Anbelfaler deg å ta fagene på andre måter enn NKI. Det er drit dyrt - rett og slett.

Jeg er som sagt lærling, og jeg har fått forhandlet fram at jeg får 50% lønn hele lærlinge løpet - så da kommer jeg på rundt 10 000 utbetalt (13800 før skatt ca.)

ORIGINAL: Testomania

Aldri hørt om BUA vk2 jeg[8|] Hehe, tok bare vk1 og to år lærling...
Men jeg vet at man kan søke jobb som assistent- og få skrevet av det som praksis til fagprøven!

Var jeg som hadde lest feil...hehe...det sto vg2 og ikke vk2.

ORIGINAL: Snartmammatil5

Er IKKE verdt pengene altså.. Anbelfaler deg å ta fagene på andre måter enn NKI. Det er drit dyrt - rett og slett.

Jeg er som sagt lærling, og jeg har fått forhandlet fram at jeg får 50% lønn hele lærlinge løpet - så da kommer jeg på rundt 10 000 utbetalt (13800 før skatt ca.)

Ja det er dyrt,koster ca 17000 kr.

Hvilken annen mulighet finnes det til å ta disse fagene uten om ordinær videregående skole da?

ORIGINAL: Krølla82

ORIGINAL: Snartmammatil5

Ja det er dyrt,koster ca 17000 kr.

Hvilken annen mulighet finnes det til å ta disse fagene uten om ordinær videregående skole da?

Jeg har tatt det gjennom voksen opplæring.. Undersøk om du finner noe sånt der du bor!

Jeg tok eksamensforberedende kurs til B&U i 2004/2005.. (Voksenopplæring med skole 1 kveld i uka)
For å kunne ta fagprøve og få fagbrev,må du ha bestått eksamen og ha tilsammen 5 års praksis i forskjellige aldersgrupper..

Jeg er snart ferdig og synes det er verdt det.Lært så mye.Du stiger jo etterhvert. Jeg hadde 30%,40%,50% og 80%.
Er et år i barnehage og 1år på barneskole og litt på ungdomsskole/ungdomsklubb.

Tok BUA nettbasert(og en samling i uka) på et ressurs- og kompetansesenter her i byen..

Har jobbet så mye i bhg at jeg tar det som praksiskandidat..
Man får godskrevet to år for skolen, og resten jobber man (5år totalt)...

Så har du jobbet i bhg, lønner det seg BIGTIME.. Vanlig lønn og hele pakka [:D][:)]

Finnes det Vk2 barne- og ungdomsarbeider?

Vi går jo GK helse- og sosialfag, VK1 barne- og ungdomsarbeider også 2 år som lærling.

Mens de på hjelpepleien går VK1 og VK2 i tillegg til GK.

hvis du jobber/hatr jobbet litt med barn fra før kan du få det skrivd av på lærlinge tiden, jeg hadde jobbet som vikar i litt mindre en et år og fikk 8 mnd mindre lærlinge tid.

men da kommer du ikke opp på høyeste lønns nivå da, men kan til gjengjeld fortere ut for å søke jobb[;)]

vg1 - helse og sosialfag
vg2 - barn og ungdom eller helsefag arbeider
-------------
2 år i lære
---------------
fagprøve
-------------
ferdig

Back
Topp