Er man en dårlig mor om baby ser på TV?

Mars18oktober19

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Har sett ved flere anledninger at folk skriver noe som at "idag var jeg en dårlig mor. Baby så litt på tv"
Hva er det som er galt med det? Min sitter rett som det er i vippestolen å kikker på TV :shy: er det så ille? Isåfall hvorfor? Jeg orker ikke underholde henne hele dagen :smiley-ashamed005
 
Det skal visst ikke være anbefalt med skjermtid for barn under tre år da det kan være skadelig for utviklingen deres.

Jeg var forøvrig superstreng på skjerm på mine da de var helt små, mens venninnen min hadde ganske mye skjerm på sine fra tidlig av. De er ikke noe mindre godt utviklet enn mine altså :p Men det er jo forsket en god del på det og ikke anbefalt, så jeg kommer nok til å prøve å unngå for mye skjerm denne gangen også (litt verre med store barn i hus).
 
Her er tvskjermen og vippestolen i bruk ofte, ved anledninger hvor jeg trenger en pause. Førstemann gjorde jeg også dette på og hun er jo ganske langt framme i utvikling ift alder.
 
Min er heller ikke sjermfri. Men har ikke vist han barnetv eller slikt ennå.
Han liker barnesanger, så er han litt grinete pleier jeg å sette på pudding TV på YouTube på tvn. Det er en YouTubekanal med masse barnesanger med animasjoner til :) Kanskje 15 min på en dag
 
Mi elsker filmen boss baby [emoji85] pga ekstrem gulping må hun sitte i vippestol en stund etter hvert måltid. Ikke alltid er hun enig i det, så det hender vi må bestikke henne med TV ja [emoji85]
 
Jeg var livredd for skjerm med første, så hvis han snudde seg mot TV når han lå på gulvet så slo jeg det av [emoji23] Han fikk aldri se på TV og er langt fremme både språklig og motorisk. Hun her er jeg ikke like hysterisk på, så hvis hun snur seg mot tv så slår jeg det ikke av men kan finne på å flytte henne. Når hun sitter i vippestol så sitter hun alltid med ryggen til TV. Så lite skjerm her, med vilje. Men ikke like hysterisk som med nr 1 [emoji16]
 
Jeg var livredd for skjerm med første, så hvis han snudde seg mot TV når han lå på gulvet så slo jeg det av [emoji23] Han fikk aldri se på TV og er langt fremme både språklig og motorisk. Hun her er jeg ikke like hysterisk på, så hvis hun snur seg mot tv så slår jeg det ikke av men kan finne på å flytte henne. Når hun sitter i vippestol så sitter hun alltid med ryggen til TV. Så lite skjerm her, med vilje. Men ikke like hysterisk som med nr 1 [emoji16]

Samme opplegg her med eldste [emoji85] jeg er også mindre stressa ift dette nå med nr 2, og det hender han snur seg mot tv-en og ser litt når storesøster sitter og ser på Barne-TV. Men plasserer han ikke foran tv-en med vilje.
 
Har sett ved flere anledninger at folk skriver noe som at "idag var jeg en dårlig mor. Baby så litt på tv"
Hva er det som er galt med det? Min sitter rett som det er i vippestolen å kikker på TV :shy: er det så ille? Isåfall hvorfor? Jeg orker ikke underholde henne hele dagen :smiley-ashamed005
Du er mamma. Jobben din er å underholde babyen. Eller kose med hen. Eller la henne slappe av inntil deg. Eller leke med deg. babyer bør ikke se TV fordi det ikke er bra for utviklingen. Jeg tror ikke det er skadelig om baby ligger på gulvet og titter opp på TV om du ser nyheter. Men å plassere en baby i vippestol foran tvn ville jeg aldri ha gjort. Da har han jo ikke mulighet til å snu seg bort om det blir for mye inntrykk heller.
"Forskning viser at mye TV de førsteårene gjør at barnet kan få problemer med konsentrasjonsevnen, for eksempel ADHD, senere i livet. Hvilken risiko eller hvilke fordeler TV kan medføre, er imidlertid omdiskutert. En relativt etablert oppfatning er i dag at barn under 2 år ikke bør se på TV i det hele tatt. Mange barneleger anbefaler maks. én time per dag for barn mellom 2 og 5 år."
 
Last edited:
Oi... må si jeg blir helt sjokkert over at dere faktisk bevisst lar baby se TV. Hadde jeg ikke trodd noen gjorde før de kan forstå hva de ser.
Vi vil helst unngå at han blir avhengig av stimulering fra TV, iPad, PC og mobil. Han har aldri sett på TV og vi holder ikke på med telefon foran han med unntak av hvis vi tar bilder eller filmer.
 
Hei, jeg sniker litt fra mai.
Jeg har ikke tenkt så mye over tv-titting (har uansett vært uaktuelt siden lille bare er 3 måneder), men noen som har link til forskning? :)
Jeg googlet litt og fant kun den ene amerikanske studien (har ikke vært innom pubmed, psycnet, scholar eller lignende da :p). Jeg er forøvrig helt enig i at man skal være forsiktig ift skjermtid med de minste ift overstimulering. Men jeg får litt inntrykk av at det mangler nok studier på området (og ja, det er vanskelig å gjøre studier på småbarn. Da bør man jo bruke langtidsstudier).
Jeg kan rett og slett veldig lite om temaet :)
 
Er hundre andre ting jeg ville prøvd før TV. Og at man ikke orker å underholde sin egen unge er ikke god nok grunn til å bli så desperat at msn setter de foran TV spør du meg...
Er jo i vinden som aldri før hvor skadelig det er med skjermbruk. Så det å plassere en baby som så vidt har begynt å oppdage verden rundt seg foran en skjerm allerede er for meg utrolig.
Er spent på hvordan deres avhengighet til skjerm vil utarte seg...
 
Tven står stortsett alltid på i bakgrunnen her, og jeg har ærlig talt ikke tenkt over at det kan være skadelig
 
Jeg har heller ikke tenkt noe spesielt over det. Hun har ligget på babygymmen mens vi har hatt på fotballkamp for eks, og tenker alt med måte:) Ved nasjonalsangene har hun smilt til spillerene, ellers har hun putlet videre med sine ting‍♀️ Syns ikke det skal være så hysterisk, selv om jeg er enig i at man ikke skal ha de foran tv-en hele dagen for å underholde dem
 
At en baby får med seg at tv-en er på er en ting.
Selv om vi her velger å ha tv av på dagtid, med mindre sambo «må» se fotball.
Men å sette baby bevisst foran tv-en er noe helt annet.
 
Virker som om det for det meste handler om at foreldre plasserer barnet foran TVen, og dermed utvikler ikke barnet de samme ferdighetene de får gjennom lek og menneskelig kontakt? Tenkte kanskje at dere mente det var lyset fra TV som var skadelig?
 
Virker som om det for det meste handler om at foreldre plasserer barnet foran TVen, og dermed utvikler ikke barnet de samme ferdighetene de får gjennom lek og menneskelig kontakt? Tenkte kanskje at dere mente det var lyset fra TV som var skadelig?
Inntrykkene er skadelig. Osv osv. Poenget er vel at det absolutt ikke anbefales og er forsket nok på til at det direkte frarådes. Flere kilder viser til hva som er skadelig med det.

Det står jo også i den ene linken at det kan være skadelig for synet
 
For å svare på spørsmålet ditt så synes jeg absolutt ikke at man er en dårlig mor :) Ja, det frarådes og jeg setter ikke mini bevisst foran TV selv, men hvis han ligger og kikker når det står på så driter jeg egentlig i det og. Har ei venninne som overlevde de værste dagene med en ekstremt krevende baby ved at han så litt på babyTV, denne gutten er sprek og oppegående og veldig flink på skolen nå. Så det er nok ingen krise.
Gjør det du selv føler er best for deg og mini [emoji4][emoji1360]
 
Back
Topp