Er litt bekymret :/

Mamasusie

Forelsket i forumet
Jeg var kontroll da jeg var 11+2 sånn ca. Da spurte vi om vi kunne få høre hjertelyd, men legen sa det var for tidlig. Jeg mener på at jeg fikk høre med første sønnen vår ganske tidlig egentlig. Men men, nå går jeg og bekymrer meg for om der er liv eller ikke. For jeg kjenner ikke spark enda, tror jeg har gjort det, men er usikker allikevel.
Har ei venninne som har en sånn doppler ting som jeg tenkte å låne, vil man høre hjertelyden nå? Jeg er 12+5 idag. Har lest at man kan høre den allerede fra uke 8 om man treffer på rett plass.
Har ikke ultralyd time før 5 august, og klarer ikke å gå så lenge uten å vite, i tilfelle jeg ikke kommer til å kjenne noe spark :/
Men magen vokser, så fosteret må vel leve? Ellers hadde vel ikke magen vokst?
Noen som har vært utfor det samme, som vet?

Merkelig at legen ikke ville prøve å se om dere kunne høre hjertelyden...Jeg var på kontroll på torsdag hos legen,var da 11+2..Legen sa at han ikke kunne garantere at vi kunne høre den siden det ennå var tidlig i svangerskapet,men hjertelyden fikk vi høre...
Du kan jo bestille time for en tidlig ultralyd,det har jeg gjort,klarer ikke vente til i august da vi skal på ultralyd...=)
Håper alt ordner seg for dere...

Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om at legen antageligvis ikke kom til å finne hjertelyden da jeg var der i uke 13, men at han kunne prøve. Han fant den.

Da jeg var på kontroll på torsdag (9+6) ville ikke jm prøve å finne den fordi det var liten sjans for å få det til.

Jeg tror ikke det er vanlig å kjenne spark så tidlig. Det er nok bare luft og det er en stund til vi må være obs på om vi kjenner liv hver dag.

Ang. mage spørsmålet ditt så vil jeg tro at det som regel stemmer, men søsteren min fikk vite på ordinær UL at fosteret hadde dødd tidlig. Livmora og magen hennes fortsatte å vokse, men jeg tror dette er sjeldent.

Legen vil nok ikke lete etter hjertelyden fordi folk kanskje blir hysteriske om de ikke finner den og tenker at det ikke er liv. Fikk iallefall beskjed om det første kontroll hos JM sist. Der er jo også litt tidlig å kjenne spark, så ville ikke bekymret meg om jeg ikke kjente det nå. Syns jeg kjenner noen små dunk avogtil lang nede, men har enda fantomspark (men de er høyere oppe enn livmoren er nå).

Går jo an på låne doppleren å se om du får høre. Jeg har ikke så peiling på når de virker. Visst ikke går det jo an å bestille privat UL. Men alt er nok fint inni der skal du se:)

Ja, synes det var litt merkelig. Sikker på at hun ville ha hørt den om hun leita litt. Heldig du var som fikk høre :D
Ja, har vært innpå tanken å bestille en tidlig time og, er jo så lenge å vente til august! :p
Takk for det :)

Så bra han fant den :) Kjekt å få høre hjertelyden.
Er ikke spark jeg tror jeg kjenner da, men av og til så føles det ut som om det er en liten ål inn i magen :P Kjenner ikke det hver dag, men det skjer. Vet at det fortsatt maaaange uker til enda før jeg får kjenne spark hver dag, gleder meg! :))

Åh, så trist å høre! Håper ikke det er tilfellet her :/ Håper det går bra med søsteren din!

Ja, helt sikkert noe sånt som gjorde at hun ikke ville høre, men da kunne vi jo bare fått en advarsel synes jeg :)
Er ikke spark jeg kjenner, men føles ut som en ål som romstrerer i magen en sjelden gang :P Men veldig godt mulig det kun er luft som ei anna ei her skrev.

Ja, skal få lånt den dopplern og se om vi finner hjertelyd, hvis ikke så spørs det om det blir privat UL ja :)

Ja, skal få lånt den dopplern og leite leeeenge til jeg finner hjertelyden ;) hehe
Er ikke spark jeg kjenner, mer som en ål som beveger. Da jeg skrev spark, mente jeg når jeg var nærmere UL timen :) Kanskje litt dårlig formulert :P
De sier jo at som andre gangs fødene så vil man kjenne tegn til liv litt tidligere, men det igjen kan vel variere fra person til person.

I alle dager.. det var merkelig.
Jeg var hos legen 7+3 jeg, og da fikk jeg høre hjertelyden selv også :) Det var morro!! :)

Men det er kanskje lettere å høre via UL? jeg aner ikke.
Men jeg håper og tror du ikke har så mye å bekymre deg over, siden magen din vokser :)

Åh, ja det kan jeg tenke meg var artig! :)) Kjekt å få høre det så tidlig! :))
Aner ikke selv hvor de kan høre det lettest. Virker som det varierer fra lege til lege..
Takk for det :)) Krysser fingrene for det!

Jeg var hos legen forrige uke, d var jeg 11+ 4 og hun ville ikke heller høre etter hjertelyd. Jeg ble veldig skuffet fordi jeg trodde det var normalt at de gjorde det på kontrollene. De har til og med ul apparat på legekontoret, så jeg trodde kanskje de ville ta ul også, men neida. Det er tydeligvis ikke lik praksis overalt.
Jeg forstår godt at du er bekymret, men hva med å ta privat ul? vi gjorde det i uke 8, og det var så absolutt verdt pengene:) 

Lykke til, jeg er sikker på at alt er bra:) 

Det er veldig forskjell fra lege til lege. Veldig mange vil ikke lytte etter hjertet så tidlig, siden mange blir veeeldig bekymret om de ikke finner det.
Jeg fikk ikke høre før uke 12 sist gang. De ville ikke.
Kjedelig, men skjønner de også. Jeg ville lånt den doppleren eller bestilt meg tidlig ultralyd. Det gjorde jeg. Var jo på tidlig ultralyd, for å forsikre meg om at det så greit ut. Man slapper mye mer av da!:) Jeg mistet i uke 10 sist, og fikk ikke vite det før uke 13, men da vokste magen min. Legen sa at livmoren kunne tro at jeg var gravid, og fortsette som den har gjort. Så det er mulig. Men sa ikke dette for å skremme deg! Sannsynligvis er alt i skjønneste orden!:)
Lykke til!:)

De bevegelsene du kjenner, du må huske på at når livmoren vokser så dytter den på de andre tingene som er der inni og du vil kjenne tarmbevegelser på andre steder enn normalt. Det kan lure en litt!
Men jeg kjente bevegelser tidlig sist, var vel i uke 12. Jeg lå helt rolig i senga og bare slappet av og prøvde å skjelne bevegelser fra min egen puls og mageaktivitet. Plutselig kjente jeg noe som "snurret" på ett og samme sted rett bak symfysebenet. Kjente det samme flere ganger og sterkere og sterkere etter hvert som ukene gikk :-) og plutselig var det til og med spark!

Jeg syns ikke du skal bekymre deg i det hele tatt jeg. Så lenge du ikke har noen grunn til det (SA eller MA tidligere, eller blødning) så er jo sannsynligheten kjempestor for at alt er helt bra. Ikke tenk så mye på det, og plutselig er det august og UL og så kjenner du spark også. Slapp av og kos deg og ikke tenk så mye på det er råd fra meg :)

Det er rett og slett ikke uvanlig at fastlegen ikke vil finne hjertelyden nettopp fordi de ikke vil uroe mor om de ikke finner den.
Da jeg var på tidlig ul med jenta vår (uke12) begynte jeg å kjenne liv 1-2 uker etterpå.
Husker det kjentes ut som en liten gullfisk som rørte såvidt det var der inne.

Jeg kjenner at jeg er mere urolig denne gangen enn det jeg var med jenta. I forhold til om alt er bra der inne. Sist var jeg helt avslappet!
Har ikke vært på sv.kontroll enda, skal på fredag. Får sikkert ikke høre hjertelyden da heller.. :( Så da må jeg vente helt til 12.juli, da er det tidlig ul. :D

Det er sikkert helt fint inni der! ;)

Så rart han ikke ville lytte... men men, han har vel en grunn for det. Mest sannsynlig trenger du ikke bekymre deg i det hele tatt, noe som er lettere sagt en gjort. Hadde det vært meg, og jeg hadde vært veldig usikker/bekymret/nervøs, så hadde jeg snakket meg legen min/ev jordmor på helsestasjonen om det, og bedt om henvisning til tidlig UL. Ev jeg hadde spilt hysterisk og reist på legevakten med en historie som hadde fått dem til å sjekke.....

Nei høres virkelig ikke ut som om det er lik praksis overalt. Kjipe saker altså!
Ja, har vurdert det masse! Men vet ikke om vi får noe før vi reise på ferie neste uke, men tenkte å ringe å høre :)
Tusen takk :))

Ja, begynner å skjønne at legene gjør forskjellig ting her:p
Tenkt å bestille meg en time ja, og låne dopplern i håp om at jeg kan finne den selv, da trenger jeg ikke time :)
Åh, så leit å høre! Skjønner du ikke sier det for å skremme meg:) Satser på at alt er bra, håper jeg :)

Åh, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Luregreier altså :P
Har prøvd å gjøre det samme som du av og til, men har kanskje ikke ligget lenge nok til at jeg har klart å skille ut hva som er hva.
Men skjønner det vel etterhvert :)

Nei, har ikke hatt noe slikt tidligere. Men mange rundt meg har hatt, så derfor er jeg litt bekymret.
Ja, masse så skjer frem til august så tiden kommer nok til å fyke avgårde frem til det :)
Takk for rådet :))

Back
Topp