Er kveite farlig å spise?

HH123

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei,
Nå er jeg stressa fordi jeg spiste kveite til julemiddag i dag og leste etterpå at dette skal man holde seg unna som gravid pga miljøstoffer. Det er første gang jeg spiser det i sv.skapet og helt sikkert siste gang. Kan dette ha gjort skade på fosteret?? Blir så stressa over alt man leser på nett.. Aner jo ikke om fisken var over 1 kg heller. Men kun et stykke da!
 
Slik jeg har forstått det så frarådes det ut fra føre var prinsippet. Jeg hadde ikke tenkt noe mer over det. Med så lite fisk skal det godt gjøre å ha fått for mye miljøgifter. Hjelper ikke å tenke på det.
 
Kan ikke telle hvor mange ganger jeg har missa på slike ting... og jeg driver meg selv gal over det hver gang. Som feks. at jeg ikke gjennomstekte kjøttet godt nok. Å si «spist er spist» hjelper ikke på bekymringen, men det som hjelper (meg i hvertfall) er at det sjeldent er noe problem med norsk mat. Det er bare for å være 100% sikker at de skriver disse rådene. Jeg har googlet vilt mye og har ikke kommet over mange som har skadet på grunn av norsk mat, så tror nok ikke du skal tenke på det :)
 
Kan ikke telle hvor mange ganger jeg har missa på slike ting... og jeg driver meg selv gal over det hver gang. Som feks. at jeg ikke gjennomstekte kjøttet godt nok. Å si «spist er spist» hjelper ikke på bekymringen, men det som hjelper (meg i hvertfall) er at det sjeldent er noe problem med norsk mat. Det er bare for å være 100% sikker at de skriver disse rådene. Jeg har googlet vilt mye og har ikke kommet over mange som har skadet på grunn av norsk mat, så tror nok ikke du skal tenke på det :)
Åå, tusen takk for betryggende ord! Skal prøve å tenke det samme som deg at det er sjeldent det er noe galt med norsk mat. Spist er spist funker ikke her heller, det er etter jeg har spist at jeg blir hysterisk:hilarious:
 
Sniker.
Ta det med ro :) Du har spist kveite én gang. Virker veldig lite sannsynlig at det var nok miljøgifter i det ene stykket til å gjøre noen som helst skade. Jeg hadde ikke bekymret meg :)
 
Last edited:
Eg tolka det som rå kveite ikkje et bra. AEC7AE9C-EA01-4D79-AA00-8AFD19900D1E.jpeg
 
Når det gjelder miljøgifter så kommer det nok an på mengde, dvs at ett stykke kveite vil ikke ha samme risiko som f eks ett stykke spekemat (som har bakterierisiko).
Tenker at du kan slappe helt av, men begrens mengden av slik fisk videre i svangerskapet.
 
Back
Topp