Er jeg utakknemlig og sær, eller?

Jafseslafsaslappfis

Forumet er livet
VIP
i fjor dro faren min på ferie til tante(søsteren sin og typen hennes) som bor i Spania.
Han tok med seg lillebroren min som er 20 år. (han bor hjemme og gjør absolutt ingenting enda...) Han sa til meg at jeg skulle få 6000 kr. siden han fikk være med og ikke jeg\vi (han måtte selvfølgelig spandere på bruttern, da han ikke tjener egne penger)
Jeg så ikke noe til pengene, og syntes det var leit å spørre også, siden jeg absolutt ikke hadde forlangt noe som helst.. så var det en måned i fjor at vi hadde det trangt, og jeg ymtet frempå at "du sa jeg skulle få det siden broren min fikk være med på ferie" bla bla.. da fikk jeg 1000 kr, de andre fem har jeg ikke sett..
Nå tør jeg iallefall ikke spørre, siden han og den nye dama hans har pusset opp HELE huset og bygget terasse med boblebad osv.

Nå skal de reise nedover igjen, i 14 dager. Broren min og min "nye stesøster" på 21 skal være med..igjen.. vi har ikke blitt spurt! Er jeg litt teit som blir litt grinete for det, eller?
Altså, jeg vet ikke om vi hadde giddet å være med de uansett, særlig siden jeg er gravid nå, men det er litt prinsippsak mener jeg.. selv om jeg er mye mer voksen og selvstendig en broren min som faktisk bare er 4 år yngre.

er jeg urimelig? Huff, føles som den bortskjemte drittungen når jeg leser dette, men det er som sagt bare prinsippsak..

Skjønner godt at du reagerer jeg.. Pappaen din hadde jo lovet deg at du skulle få 6000 kr fordi du ikke var med på forrige tur.. Da burde han jo holde seg til avtalen.. Jeg hadde nevnt det jeg.. du går sikkert innimellom og tenker over dette her.. og da er det bedre å bringe det opp på banen.

Synes også det er dårlig gjort at han ikke engang har spurt deg om du ville være med på denne turen også.

mammatileijente skrev:
Skjønner godt at du reagerer jeg.. Pappaen din hadde jo lovet deg at du skulle få 6000 kr fordi du ikke var med på forrige tur.. Da burde han jo holde seg til avtalen.. Jeg hadde nevnt det jeg.. du går sikkert innimellom og tenker over dette her.. og da er det bedre å bringe det opp på banen.

Synes også det er dårlig gjort at han ikke engang har spurt deg om du ville være med på denne turen også.

hm, ja jeg burde vel det, men samtidig syntes jeg det er litt leit...særlig siden de må ha brukt veldig mye penger på det huset, og det får jeg sikkert høre hvis jeg nevner det:p
Jeg er jo mer eller mindre voksen nå og bor for meg selv og har snart 2 barn, så kan hende han tenker at jeg har alt jeg trenger...Men det blir uansett litt feil, siden det burde jo være likt mellom søsknene.. haddde broren min vært 10 år hadde jeg ikke brydd meg liksom, men..

Jeg er ikke vandt med at foreldrene mine gjør forskjell.. sånn gavemessig.. Jeg får nok mer hjelp av mamma enn noen av de 2 andre søstrene mine..

Men om de feks hjelper hun ene søsteren min med en verkstedregning på 6000 kr.. så får vi andre 2 også 6000 kr.. sånn er jeg vandt med det.. men det kommer helt sikkert av at pappa ikke vil gjøre noen forskjell..

Jeg hadde nok reagert om de hadde tatt med seg den ene av oss på ferie.. mens de 2 andre ikke fikk noe..

Så jeg skjønner deg veldig godt! :) Men skjønner også at du synes det er vanskelig å si i fra..

Men jeg synes i alle fall ikke du er sær! Og utakknemlig er du i alle fall ikke.. du har jo ikke fått noe..

Skjønner godt du reagerer! Det bør være likt mellomn søsken, i hvertfall når faren din selv har sagt du skal få pengene siden du ikke fikk bli med.

Er litt sånn det er hos oss også..da broren min ble pappa fikk de splitter ny vogn, kostet vel 6000-8000 kroner. Min gutt fikk en liten bamse og lovnad om ordentlig pakke neste gang vi møttes....har ikke fått en dritt!

Absolutt ikke sær... Men så lenge du ikke sier ifra hva du tenker og mener om saken (samme om det er aldri så leit) mener jeg man faktisk "mister" litt retten på å klage. 

Når mine foreldre har sagt jeg skal få noe, minner jeg de på det hvis det ikke kommer noe. Punktum. Og vice versa. Jeg er av den oppfatning av at selvom man er familie er ikke det noen unnskyldning til å oppføre seg som man vil. 

Høres ut som min familie.. det svir som bare det og er urettferdig.. men eg har gitt opp.. her går det mest i å komme på besøk o.l. då.

Jeg syns ikke du er urimelig.  Såfremt dere ikke har fått diverse andre store gaver som din bror ikke ha fått, syns jeg dette er dårlig gjort.  Hadde broren din vært så ung at han ikke kunne la han være alene hjemme, og ikke kunnet tjene penger selv hadde jeg sett litt annerledes på det.  Det er stor forskjell på en 14-åring og en 21-åring mener jeg.

Labambie skrev:
Absolutt ikke sær... Men så lenge du ikke sier ifra hva du tenker og mener om saken (samme om det er aldri så leit) mener jeg man faktisk "mister" litt retten på å klage. 

Når mine foreldre har sagt jeg skal få noe, minner jeg de på det hvis det ikke kommer noe. Punktum. Og vice versa. Jeg er av den oppfatning av at selvom man er familie er ikke det noen unnskyldning til å oppføre seg som man vil. 

sant nok det du sier:) vet bare ikke en riktig timing\setting å si det..ser han ikke så ofte heller at det gjør noe, selv om de bor 5 min unna..skulle være unødvendig å minne en voksen amnn på det også, men det er jo en annen sak..

*TryllTryll* skrev:
Syns ikkje du er sær eg heller.. 

Jeg synes vel ikke du har så mye å klage for, jeg hadde blitt litt irritert som foreldre om jeg alltid måtte tatt med alle barna i betraktning når jeg skulle noe. Mine søsken skal til Afrika på ferie i år og det hadde aldri falt meg inn at jeg skulle hatt tilsvarende beløp som turen kostet for de.

Men når pappa'n din sier du skal få penger og han vet du har det trangt, så er det en litt annen sak.

Nei, jeg synes ikke du er sær. Pappaen din har jo faktisk lovet deg de pengene, og ikke gitt dem til deg!
Akkurat det med reisene hadde ikke jeg reagert på da. Mine brødre er 9 og 3 år yngre enn meg og er alltid med mine foreldre på tur. Da betaler foreldrene mine selvsagt alt for dem - om det nå er Amerikaturer, Sydenturer eller småturer i Norge. Hadde jeg og min familie (mann og barn) skulle være med hadde vi selvsagt regnet med å betale alt selv. Brødrene mine bor hjemme og får da betalt slikt for seg:) Det regner ejg som helt naturlig og kunne aldri blitt sur for det:)

Men det blir jo noe annet når pappaen din faktisk har lovet deg noe, og ikke holdt løftet sitt. Da ser jeg ikke på deg som utakknemlig og sær!:)

*tine* skrev:
Jeg synes vel ikke du har så mye å klage for, jeg hadde blitt litt irritert som foreldre om jeg alltid måtte tatt med alle barna i betraktning når jeg skulle noe. Mine søsken skal til Afrika på ferie i år og det hadde aldri falt meg inn at jeg skulle hatt tilsvarende beløp som turen kostet for de.

Men når pappa'n din sier du skal få penger og han vet du har det trangt, så er det en litt annen sak.

som du sikkert ser, så skrev jeg at jeg ikke ba eller forventet noe som helst, men at han selv sa jeg skulle få tilsvarende beløp som det kostet å ta med broren min:) 
også er det jo ikke snakk om "å ta med alle i betrakning" hele tida, men dette er andre gangen det skjer.. men men..
:)

Jeg skjønner deg veldig godt jeg...
Kjenner så alt for godt den følelsen å bli lovet noe, men ser aldri noe til det... Sånn har det vært siden jeg var tenåring. Min bror har alltid fått alt servert, og jeg har fått lovnader om at jeg skal få tilsvarende. Men ser aldri noe til det. Jeg tok det opp med de før, men nå gidder jeg ikke lengre.
De kjøpte en bruktbil til min bror for et år siden og min far sa at selvfølgelig skulle jeg få tilsvarende i kontanter. Hadde ingen tro på at jeg noen ang ville se noe til de, og jammen har jeg hatt rett...

Syntes det var dumt av pappaen din å love deg 6000 og så ikke gi de til deg men ift det å ta med (og betale for) lillebroren din på ferie så hadde jeg vel ikke brydd meg nevneverdig om det. Har selv en lillebror på 21 og reagerer ikke på at foreldrene mine tar han med på ferie. Jeg har mann og barn og er i en helt annen fase i livet. Tenker det går opp i opp i det store og det hele...

Back
Topp