er jeg urimelig?? *lang*

godt at det ikke bare er jeg som synes at det må være greit at hun også får ta del i besteforelder rollen... søstera mi sier at hun aaaaldri kommer til å la hun kalle seg for besto.... men jeg er nå spent på å se hva som skjer der når hun får egne barn.. 

her er det
farmor og farfar,
mormor og moffi (hennes forlovede i 17 år.)
Morfar.

Sambo's foreldre er skilt, og begge fant seg ny partner etterpå som de nå har hatt i 18-19 år ca. Stebestemor kaller vi bestemor (samme som sambo's "årntlie" mor, som synes det er helt greit), og stebestefar kaller vi bestefar (de to andre er morfar og farfar). Ingen har hatt noe problem med dette [:D] Ingen av de to som kunne kalt seg farmor ville bli kalt det, så da ville de helst kalles bestemor begge to [:)]

Stemor til sambo kommer ikke vi til å kalle noenting som helst, for hun er en riktig heks som ikke fortjener å ha kontakt med vårt barn i det hele tatt..

Men hadde jeg ikke ville at barna mine skulle kalle steforeldre for bestemor/far, så hadde jeg heller ikke latt de kalle dem besto el. Jeg syns det ligner for mye på bestemor/far.

Men ser ikke noe galt i at folk som har snille steforeldre være besteforeldre! Det er ikke alltid BLOD som knytter og danner familie. Her kommer mange av våre venner til å være onkler og tanter feks :)

hmm syns det er fint at du ønsker å inkludere din stemor ved at hun bli kaldt besto... hun er jo tross alt gift med din far i så lang tid. Dessuten hjelper det med å skille av hvem som er hvem når du snakker med barna dine - ikke lett for dem å vite hva de skal kalle sine eldre familiemedlemmer... syns det er greit at du bruker et kallenavn som din sønn allerede kan si, så får du heller si til din mor at selv om stemoren din ikke er din bio-mor så er hun allikevel med i familien din, pluss at det er lettere for barna å skille hvem som er hvem. Hun blir jo foralltid uansett mormor, så why not!?!? hvordan skal du forklare hvis barna dine en dag kommer og spør hvorfor dere bare kaller din far for morfar og din stemor ved navn? syns at hvis du syns det er greit så gjør du slik du føler er greit for deg og din lille familie. HVorfor skal din mor styre alt pga personligfølelser, når hun allerede stiller dere opp etter veggen når hun sier hun ikke orker å feire bursdag sammen med dem engang... syns det er litt tåpelig... har ei tante som klarer å gjøre sånt og hun driver bare barna sine lenger vekk...

Selv kommer til å kalle mine foreldre for nonna og nonno (italiensk for bestemor og bestefar) tror jeg, fordi vi har venner fra italia og er der hver sommer. Syns det er lettere å lære datteren min da et navn som de lett forstår når de sier det på italiensk også. Selvfølgelig kan vi si mormor og morfar og,men.... kommer ann på.
Mens min manns foreldre blir farmor og farfar eller bestemor og bestefar.

Jeg skal være ærlig...
Så jeg sier at faktisk mamma'n din er urimelig her!
Det har ingenting med henne å gjøre, eller hvem som er best eller noe...
Stemoren din har faktisk vært gift med pappa'n din i så mange år, og det er klart at un ønsker, og kommer til, å ta del i livet til den lille! Og som du sier, så er både mormor og farmor opptatt... Mommo er det også mange som kaller mormoren sin, men hu er da stemoren din, ikke mamma'n...
Du/dere favoriserer ikke henne ved å kalle henne besto! Som du sier, så legger du ikke mer i ordet enn at hun er en av besteforeldrene.....
Håper mamma'n din kan forstå deg og din situasjon... Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg nok kalt henne for besto uansett. Mamma'n din vil nok forsone seg med det etterhvert....

Sender deg en god klem, og håper det ordner seg. Kjedelig at det skal oppstå en kjinkig situasjon pga et ord liksom[&o]

ORIGINAL: ElisabethRB

Jeg skal være ærlig...
Så jeg sier at faktisk mamma'n din er urimelig her!
Det har ingenting med henne å gjøre, eller hvem som er best eller noe...
Stemoren din har faktisk vært gift med pappa'n din i så mange år, og det er klart at un ønsker, og kommer til, å ta del i livet til den lille! Og som du sier, så er både mormor og farmor opptatt... Mommo er det også mange som kaller mormoren sin, men hu er da stemoren din, ikke mamma'n...
Du/dere favoriserer ikke henne ved å kalle henne besto! Som du sier, så legger du ikke mer i ordet enn at hun er en av besteforeldrene.....
Håper mamma'n din kan forstå deg og din situasjon... Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg nok kalt henne for besto uansett. Mamma'n din vil nok forsone seg med det etterhvert....

Sender deg en god klem, og håper det ordner seg. Kjedelig at det skal oppstå en kjinkig situasjon pga et ord liksom[&o]

signerer denne..!

syns det er rart att folk skal henge seg opp i så mye rart.. kan de ikke heller glede seg over att det kommer ett barn til verden, som har mange besteforeldre som vil være glad i den..?
har stemor her også, å hun kommer til å bli bestemor. mamma blir mormor, å mamma'n til sambo blir farmor.

Bør jo uansett være noe som er lett for barnet også. Hvist mamma'n din vil være besto får stemor være mimmi eller noe da....

ORIGINAL: KristineF

kan si det sånn at forholdet mellom mamma og stemor ikke akkurat er på topp nei... vi har prøvd å feire bursdager sammen nå de siste årene for å slippe å feire det to dager, men nå sa mamma at hun rett å slett ikke taklet dette lenger.. at hun rett å slett slet i dagene etter bursdagen til lillemann som var nå i slutten av mars... dette synes jeg er helt greit, og det kommer jeg til å respektere.. synes selv at det er litt ubehagelig å ha dem i samme rom...

men det å kalle henne for besto ser jeg ikke problemet i da det, for meg, bare er et navn lissom... har ikke noe med den "beste mora" å gjøre, som mamma forbinder navnet med! kjenner at jeg blir stressa!!

føler lissom ikke at jeg kan gå til stemora mi å si at, nei, du får ikke lov til å kalle deg besto lenger fordi mamma syns at det ikke passer seg.. hun har jo tross alt vært besto i 2 år nå... meeeen.. skal ærlig inrømme at jeg syntes det var litt rart når hun kalte seg det til å begynne med, men det tror jeg har med at jeg i utgangspunktet ikke brukte det ordet...(syns ikke ordet passer til dialekten min lissom)

Dersom hun har vært Besto i 2 år allerede, synes jeg det blir veldig søkt å skulle gjøre om på det.
En ting var dersom dette var første barnet som var på veg, men det å plutselig skulle ha nytt navn på henne tror jeg bare vil være sårende for henne og din far. + at lillemann jo vil måtte forholde seg til at det ikke er lov å si Besto mer, men noe annet.

Synes din mor er over to år for sent ute med oppfordringen, og at dette blir litt merkelig.
Kan jo være det er et utslag av sjalusi etter bursdagen der hun ser din fars nye kone som godt innarbeidet og godtatt av familien, og at det ble litt ekstra sårt å høre at hun har fått et familiært navn av din sønn.

Jeg hadde ikke gjort om på dette nå. Synes det er for sent. Selvom jeg forstår din mor også.

Jeg synes det er urimelig av moren din å si sånn, men det er min mening. Dere vet jo godt uansett hvem som er de ekte besteforeldrene.. Jeg synes dere skal gjøre det dere ønsker og ikke høre på moren din.

Her har mannen min en stefar som vi kaller for farfar til ungen vår..Helt naturlig for oss.

ORIGINAL: Diddij

Jeg kaller ikke stemor eller stefar for bestefar eller bestemor til ungene...blir heller ikke gjort i fremtiden. Men det er her da...

samme her, selv har jeg en stefar og sambo har en stemor. Og jeg er overhodet ikke komfortabel med at dem blir kalt bestemor eller bestefar, så her går det kun på fornavn.

Back
Topp