Er jeg teit som skrev til han?

Travel mamma

Gift med forumet
Så en annonse på finn.no om en som skulle gi vekk et nett som man bruker til bag i bil. Kommenterte at han ikke burde gi det vekk og sa at det var farlig. 

fikk til svar at han visste ikke det , hvor farlig er det?

sendte svar med link til trygg trafikk sin video. 

Pleier ikke blande meg i andres saker men klarte ikke å ikke si noe.

vi brukte bag med nett! Jeg har sett videoene, men syns de er helt ubeskrivelig håpløs!!! Kan skjønne de nettene som ikke er festa ordentlig, ja! Men at en unge kan dette ut av det nettet vi hadde skjønner jeg virkelig ikke!! Men det er jo viktig at bag'n har riktig str også!! Vi kjørte lange strekninger med ho eldste vår til behandlingssted 1 dag i uka.. 2,5 time hver vei fra ho var født! For oss var det mye bedre at ho kunne ligge baki der å strekke ut ryggen og sove, enn å sitte med svai i ryggen og henge med hodet.. anbefaler jo å stoppe å strekke på ryggen!! Jeg skjønner bare ikke de filmene!! bag + nett sitter BOM fast!! Ekstra dritt å feste det enn de setene, DET er det!! Så var veldig greit å bruke setet på kortere turer, og når snuppa ble større.. om du får en skikkelig trøkk bakfra når spedbarnet sitter i babysetet tror jeg faktisk det går verre..? med den skjøre nakken..?
Men vi er forskjellig! Jeg hadde ikke brukt det nettet om jeg hadde visst 100% at det var så farlig! Men nå tenkte jeg mest på at jenta mi skulle ha en så bra biltur som mulig, uten å ødelegge ryggen! De videoene har i allefall ikke overbevisst meg... :S

Hei! jeg er helt enig. synes man skal jobbe mot det å bruke nett til bag i bil : )

Det finnes andre alternativ enn nett.. Britax har komt med et bilsete som heter boxing tror jeg. Komt veldig bra ut. Nett er ikke anbefalt av noe, geunnen til det er jo ikke at ungen skal dette ut, men at ungen vil jo bli slengt vegg i mellom i bagen ved en kollisjon. Og hvis videoen innehar overbevist deg så sier vel det mer om deg enn videoen. Disse bilsikringsfilmene er jo laget på reellinformasjon.. Nei du er ikke teit som informerer.. Det er ikke alle i dagens samfunn som vet hvor viktig det er med skikkelig bilsikring av barn, desverre .. Noen voksne er bare egoistiske, uansvarlige eller uvitende.. I mange tillfeller Syntes jeg det skulle hvert mye mer info angående sikring av barn i bil..

syns det var bra at du gjorde det.

Nå vet ikke je hvilke nett den mannen skulle gi bort, og jeg ville ikke brukt det uansett. Men de ser ikke sånn ut i dag, det der er jo 80-talls nett?? De jeg har sett er det sidestøtter nede i bagen og et bredt belte over hele ungen, men tror uansett ikke det holder barnet på plass ved en sidekollisjon da. 

barehege skrev:
vi brukte bag med nett! Jeg har sett videoene, men syns de er helt ubeskrivelig håpløs!!! Kan skjønne de nettene som ikke er festa ordentlig, ja! Men at en unge kan dette ut av det nettet vi hadde skjønner jeg virkelig ikke!! Men det er jo viktig at bag'n har riktig str også!! Vi kjørte lange strekninger med ho eldste vår til behandlingssted 1 dag i uka.. 2,5 time hver vei fra ho var født! For oss var det mye bedre at ho kunne ligge baki der å strekke ut ryggen og sove, enn å sitte med svai i ryggen og henge med hodet.. anbefaler jo å stoppe å strekke på ryggen!! Jeg skjønner bare ikke de filmene!! bag + nett sitter BOM fast!! Ekstra dritt å feste det enn de setene, DET er det!! Så var veldig greit å bruke setet på kortere turer, og når snuppa ble større.. om du får en skikkelig trøkk bakfra når spedbarnet sitter i babysetet tror jeg faktisk det går verre..? med den skjøre nakken..?
Men vi er forskjellig! Jeg hadde ikke brukt det nettet om jeg hadde visst 100% at det var så farlig! Men nå tenkte jeg mest på at jenta mi skulle ha en så bra biltur som mulig, uten å ødelegge ryggen! De videoene har i allefall ikke overbevisst meg... :S

Man ødelegger IKKE ryggen ved å bruke bilstol.
http://www.dinside.no/314926/baby-i-bil-bag-boxette-eller-barnesete

"Barnesetet er altså den sikreste løsningen. Men hva med komfort og helse? Jo, når det gjelder ryggskader ser det ut til at foreldre kan ta det med ro. En undersøkelse gjennomført av Statens väg- og transportforskningsinstitut (VTI) i 2005, konkluderer i hvert fall med at det ikke er vitenskapelig dokumentert at opphold i barnesete er skadelig for spedbarns-rygger. Forfatterne av undersøkelsen mener likevel, i likhet med våre kilder, at spedbarn ikke bør sitte i barneseter lengre enn nødvendig. I likhet med voksne har heller ikke spedbarn godt av å sitte i samme stilling lange perioder i strekk. Om mulig bør man derfor unngå lange bilturer. Uansett turens lengde bør man selvsagt lytte til barnet og ta pauser når barnet gråter."

Dette var "greia" for over 20 år siden, jeg trodde virkelig ALLE visste bedre i våre dager...
Nå blir det jo snart ulovlig også. :)

For barn som har fysiologiske problemer finnes det også bedre løsninger enn bag med nett.
Og SELVSAGT er ikke bilstol skadelig for noe.

Labambie skrev:
Dette var "greia" for over 20 år siden, jeg trodde virkelig ALLE visste bedre i våre dager...
Nå blir det jo snart ulovlig også. :)

For barn som har fysiologiske problemer finnes det også bedre løsninger enn bag med nett.
Og SELVSAGT er ikke bilstol skadelig for noe.

Amen!

Helt utrolig at noen kan påsta at bag og nett er bedre enn  bilstol.... og at bilstol kan ødelegge ryggen. I den bagen med nett over er jo ikke problemet at ungen faller ut... men at den blir sprettende rundt som en ertepose inne under nettingen. 

Det fins da bilstol/bager... altså bilstol som er formet som en bag, med beskyttelse og riktig seler så ungen kan ligge i bilen om man ønsker det. Andre alternativer som nett og bag er meg helt uforståelig. Og ingen argumenter er gode nok mot å sikre et spedbarn i bil.

Jeg syns det var flott det du skrev. Kanskje du har forhindret en dødsulykke... Det er utrolig viktig å sikre barn i bil, jeg syns faktisk det er rart at ikke det er påbudt med ordentlig bakovervendt bilstol.

*applaus* til deg for at du sendte mail!emoticon

Back
Topp