Er jeg en dårlig mamma fordi...

• Trådstarter Trådstarter Juli17April19
  • Opprettet Opprettet
J

Juli17April19

Guest
:help Før du leser, ikke døm om du selv ikke har vært i en sånn situasjon!!!:happy:

Har ei på straks 2år og lillesøster på snart 2mnd.

2åringen krever virkelig sitt om dagen, er inni den fasen med trass. Hu går hjemme med meg konstant 24/7 , pappa'n jobber morgen og kveld å sjeldent hjemme på dagtid.

Nå igår kjente jeg virkelig på det at jeg måtte spør svigermor om hun kunne passe henne en dag, sånn at jeg kan få ''puste'' utenom å ha ei i hælene på meg uansett hvor jeg går :angelic: Jeg vet at sånn er det å ha barn at da må man ta det som kommer.
Men det beste nå var at hun dro på en liten overnatting til bestemoren sin , for vi alle i denne "situasjonen" har bare godt av det.

Men, det har vært dager der jeg har vært streng og sur på lille snuppa :crybaby2 ikke noe høylytt kjefting ellernoe, bare sånne situasjoner hvor jeg har måtte sagt ifra , noe som å er normalt.
Som når hu klyper lillesøster, slår meg, gjør de virkelige trass tingene.

Men så får jeg den følelsen etterpå , var jeg for streng? For kvass?

Når sitter jeg jo meg utrolig dårlig samvittighet for at jeg sendte henne til bestemoren , isteden for at hu er hjemme med meg :crybaby2

Er disse tingene normalt? Føler dagene siste ukene har vært litt tunge å takle.
Jeg vil jo være en god mamma til begge to, uten om å måtte være så mye streng til eldste :crybaby2

Håper noen kan svare :Heartred

På ingen måte

Jeg hadde han lå 2,5 i bhg når jeg fikk lillesøster jeg, tok ham ikke ut av bhg selv om jeg var hjemme, og det er helt vanlig. (en og annen fridag og jevnt over korter dager fikk han jo da)

Det er krevende å balansere baby og små storesøsken 24/7

På ingen måte

Jeg hadde han lå 2,5 i bhg når jeg fikk lillesøster jeg, tok ham ikke ut av bhg selv om jeg var hjemme, og det er helt vanlig. (en og annen fridag og jevnt over korter dager fikk han jo da)

Det er krevende å balansere baby og små storesøsken 24/7

Tusen takk for svar :Heartred vet at jeg ikke er alene å være i en sånn situasjon.

Hu mi begynner i bhg i august, å det ser jeg på henne skal bli både fint å bra :)
Tok henne ut fra bhg i februar pga vi flyttet, så hu har gått hjemme med meg siden :rolleyes:

Så et annet innlegg her om å sette av tid til barna , spesielt nå som lille kom.
Så det skal jeg gjøre :) bare være meg og eldste i 1-2timer pr, dag :Heartred og ellers de timene lille sover.

Helt innafor!!!

Jeg hadde det på akkurat samme måten hjemme med nyfødt med kolikk og en på litt under to år som testet alle grenser, vi hadde to uker alene på dagtid da minste var to uker gammel og jeg var en del alene med dem de første månedene. Det var herlig med barnevakt for eldste, og jeg hadde enormt dårlig samvittighet fordi det var deilig at han ikke var der. Det hadde vært mye bare meg og ham før lillebror kom, og storebror hadde det vanskelig den første tiden, men jeg var våken døgnet rundt med babyen og hadde null overskudd til storebror. Har fortsatt dårlig samvittighet, egentlig. Jeg syns du er en god mamma som prøver å ha tid til begge og er glad i barna dine!

Har ikke vært i samme situasjon (har ikke barn enda), men har da vært unge selv. Å dra til bestemor tar de ikke skade av. Tvert imot tror jeg det er bare bra for henne, får knyttet bånd til bestemor + hun får udelt oppmerksomhet. Hun har nok akkurat like godt av en pause som deg. Dette er en god og praktisk løsning.

Har ikke vært i samme situasjon (har ikke barn enda), men har da vært unge selv. Å dra til bestemor tar de ikke skade av. Tvert imot tror jeg det er bare bra for henne, får knyttet bånd til bestemor + hun får udelt oppmerksomhet. Hun har nok akkurat like godt av en pause som deg. Dette er en god og praktisk løsning.

Ikke mye som skulle til av det lille du skrev der at tårene kom! :sorry:
Og så sant det du skriver :) tar ingen skade av det, og pause gjør bare godt for oss begge som du skriver :) og hun får den fulle oppmerksomheten fra bestemor :Heartred

Er bare redd for hva lille snupp tenker, eller tror. Litt vanskelig kanskje når hun ikke er riktig 2år enda, men sitter jo med så dårlig samvittighet etter disse ukene hvor jeg har måttet snakket til henne konsekvent :(

Jeg hadde det på akkurat samme måten hjemme med nyfødt med kolikk og en på litt under to år som testet alle grenser, vi hadde to uker alene på dagtid da minste var to uker gammel og jeg var en del alene med dem de første månedene. Det var herlig med barnevakt for eldste, og jeg hadde enormt dårlig samvittighet fordi det var deilig at han ikke var der. Det hadde vært mye bare meg og ham før lillebror kom, og storebror hadde det vanskelig den første tiden, men jeg var våken døgnet rundt med babyen og hadde null overskudd til storebror. Har fortsatt dårlig samvittighet, egentlig. Jeg syns du er en god mamma som prøver å ha tid til begge og er glad i barna dine!

Ja, akkurat sånn er jeg nå :( dårlig samvittighet for at hun ikke er hjemme med meg nå.
Men samtidig så ser jeg at vi begge har behov for at hun er hos bestemoren sin nå :)
Men må jo si at jeg savner å ha henne i hælene på meg og "papegøyeskravlingen" hennes :Heartred hehe.

Tusen takk for gode ord!:Heartred vi alle prøver jo så godt vi kan og gjøre det beste for barna våres:Heartred

Det er klart barna tåler det godt! De får kvalitetstid sammen med besteforeldrene, og du kommer til hektene igjen. Det er å ta ansvar for at dere har det bra, det :-)

Det er bedre at dere får en pause heller enn at det bare er dårlig stemning! Her går 3-åringen i barnehagen nå selv om jeg har permisjon (venter på lillebrors fødsel), tilnærmet fulle dager har han og (varierer litt da), men energinivået mitt er på bunn siden jeg sover dårlig på natta, og vil heller ha en skikkelig god ettermiddag kveld enn alternativet som er at jeg sover på sofaen mens han ser på TV på dagtid :p Vi skal og flytte til høsten og da blir det fort en periode uten barnehage og to små hjemme, så får nok tidsnok testet det og, hehe

Dette høres HELT normalt ut. Du er en god mamma, og ingen er perfekte. Tenk hvis ditt barn som voksen skulle måle seg med den perfekte mammaen som aldri var sliten, streng og sur? Det hadde heller ikke harmonert med virkeligheten og blitt vanskelig for barnet å leve opp til en perfekthet som ikke finnes.
Dessuten forstår barn også unnskyld og du kan si unnskyld til henne hvsi du kjenner at du har vært for hard, det er en god reparerende effekt i det og det er menneskelig å være sliten, også når man er mamma ❤️

Og selvfølgelig skal du ikke ha dårlig samvittighet for å ha sendt henne til bestemor. Tror nok jenta di koser seg med masse oppmerksomhet og sannsynligvis koses bestemor seg også :)

Dette høres HELT normalt ut. Du er en god mamma, og ingen er perfekte. Tenk hvis ditt barn som voksen skulle måle seg med den perfekte mammaen som aldri var sliten, streng og sur? Det hadde heller ikke harmonert med virkeligheten og blitt vanskelig for barnet å leve opp til en perfekthet som ikke finnes.
Dessuten forstår barn også unnskyld og du kan si unnskyld til henne hvsi du kjenner at du har vært for hard, det er en god reparerende effekt i det og det er menneskelig å være sliten, også når man er mamma ❤️

Så sant så sant, det du skriver! :)
Ja dere får virkelig sagt det, godt å se noen på utsiden kan sette seg litt inn i en sånn situasjon :Heartred
Blir litt mer lettet av å lese kommentarene dere kommer med! :Heartred
Og igjen, ingen er perfekte langt ifra. Menneskelig å feile samt å være sliten mamma:Heartred

Ja, når jeg har vært litt for hard til henne tar jeg henne på fanget og sier unnskyld :Heartred

Og selvfølgelig skal du ikke ha dårlig samvittighet for å ha sendt henne til bestemor. Tror nok jenta di koser seg med masse oppmerksomhet og sannsynligvis koses bestemor seg også :)

Ååja, dem to storkoser seg :Heartred har fått en liten oppdatering :) så vet godt at at hun har det bra :Heartred

Tusen takk for omtake og ord:Heartred

Du er en god mamma <3 det er jo ikke noe gøy å kjefte/oppdra barna, men det er like viktig som kosestunder.
Jeg får også litt dårlig samvittighet når jeg sender småen til besteforeldrene på overnatting, iallefall når jeg gjør det fordi jeg er sliten. Men sannheten er at han stortrives og han har like godt av avvekslingen som jeg og lillesøster har, så gjør det med beste samvittighet du. Og besteforeldrene setter nok og pris på litt alenetid med gullet ditt <3

Å, absolutt ikke og heller tvert om tenker jeg :) har akkurat vært i den perioden selv og satt ofte og gråt og var helt fra meg jeg på hvordan jeg skulle takle henne i slike situasjoner. Skulle nesten ønske jeg sendte henne bort litt, det har alle så godt av :) tenk hvor mye energi bestemor har da, så får du samlet opp litt og dere får tid til og savne hverandre litt <3 bare sunt! Kos deg med den minste du :)

Du er en god mamma <3 det er jo ikke noe gøy å kjefte/oppdra barna, men det er like viktig som kosestunder.
Jeg får også litt dårlig samvittighet når jeg sender småen til besteforeldrene på overnatting, iallefall når jeg gjør det fordi jeg er sliten. Men sannheten er at han stortrives og han har like godt av avvekslingen som jeg og lillesøster har, så gjør det med beste samvittighet du. Og besteforeldrene setter nok og pris på litt alenetid med gullet ditt <3
Å, absolutt ikke og heller tvert om tenker jeg :) har akkurat vært i den perioden selv og satt ofte og gråt og var helt fra meg jeg på hvordan jeg skulle takle henne i slike situasjoner. Skulle nesten ønske jeg sendte henne bort litt, det har alle så godt av :) tenk hvor mye energi bestemor har da, så får du samlet opp litt og dere får tid til og savne hverandre litt <3 bare sunt! Kos deg med den minste du :)

Tusen takk for omtanke og ord! :Heartred:notworthy
Er virkelig godt å se det er fler i samme båt :) sant det, dere skriver. Det er bare sunt for stor å liten! :)

Hu ble en dag ekstra til bestemor ,så ble 2 døgn borte! Å gud hvor mye det har hjulpet på energien min :happy: å ikke minst humøret!
Så når hun kommer hjem i ettermiddag er det litt mer energi-mamma hu kommer hjem til :Heartred

:help Før du leser, ikke døm om du selv ikke har vært i en sånn situasjon!!!:happy:

Har ei på straks 2år og lillesøster på snart 2mnd.

2åringen krever virkelig sitt om dagen, er inni den fasen med trass. Hu går hjemme med meg konstant 24/7 , pappa'n jobber morgen og kveld å sjeldent hjemme på dagtid.

Nå igår kjente jeg virkelig på det at jeg måtte spør svigermor om hun kunne passe henne en dag, sånn at jeg kan få ''puste'' utenom å ha ei i hælene på meg uansett hvor jeg går :angelic: Jeg vet at sånn er det å ha barn at da må man ta det som kommer.
Men det beste nå var at hun dro på en liten overnatting til bestemoren sin , for vi alle i denne "situasjonen" har bare godt av det.

Men, det har vært dager der jeg har vært streng og sur på lille snuppa :crybaby2 ikke noe høylytt kjefting ellernoe, bare sånne situasjoner hvor jeg har måtte sagt ifra , noe som å er normalt.
Som når hu klyper lillesøster, slår meg, gjør de virkelige trass tingene.

Men så får jeg den følelsen etterpå , var jeg for streng? For kvass?

Når sitter jeg jo meg utrolig dårlig samvittighet for at jeg sendte henne til bestemoren , isteden for at hu er hjemme med meg :crybaby2

Er disse tingene normalt? Føler dagene siste ukene har vært litt tunge å takle.
Jeg vil jo være en god mamma til begge to, uten om å måtte være så mye streng til eldste :crybaby2

Håper noen kan svare :Heartred
Jeg ser du har fått mange flotte svar over!
Jeg er ikke i helt samme situasjon, men jeg kjenner meg igjen! Her er det toåring + trass, graaaavid med mye bekkenplager og en mann som jobber offshore. Vår går i bhg, så jeg har mye avlastning i ukedagene. Men til tross for det kan jeg kjenne at netter med dårlig søvn og dager med mye vondt kan gi kort lunte - jeg er ikke like tålmodig som jeg ønsker, ikke like rund i kantene, og noen ganger blir jeg litt strengere enn tiltenkt.. Men jeg prøver å leve etter mantraet om at jeg trenger ikke være perfekt selv om jeg er blitt mamma! :Heartred Og jeg sier lett unnskyld og prøver å rette opp om alt blir skivebom, tenker det er god læring for toåringen det også :happy:

Pga bekkenplagene har jeg vært avhengig av litt hjelp de siste offshoreturene - og toåringen har vært på både dagsbesøk og overnatting hos besteforeldre! Og som de alle koser seg!! :Heartred
Så etter å ha slitt med dårlig samvittighet og tanker om at jeg ikke er en god nok mamma - som er tåpelig, for hadde en venninne kommet til meg med disse tankene hadde jeg satt henne grundig på plass og bedt henne slutte å være så slem med seg selv! Uansett: etter litt frem og tilbake landet jeg på at det som på sett og vis fikk kjørt seg var stoltheten min! For toåringen (og besteforeldre) hadde det topp! Og litt såret stolthet for at jeg ikke klarer alt alene, det klarer jeg fint å leve med :)

Og; når nestemann kommer har vi tenkt at vi skal passe på å ha litt jevnlig dagsbesøk/overnatting for toåringen, så hn kan få nyte å ha full oppmerksomhet fra besteforeldre og få et pusterom fra alt dette nye et lillesøsken bringer med seg :)

Så nyt pusterommene! Vær takknemlig for at du har familie som stiller opp! Og litt alenetid med besteforeldre er faktisk en gave til både store og små :Heartred

Heia oss!!
:wav

Vet du hva, jeg putter innimellom tassen min på 2.5 år i bhg selv om jeg har fridag jeg. Rett og slett fordi jeg trenger litt pause jeg også innimellom.
Så om du er en slem mor fordi gullet ditt er i bhg, hvor barnet har mange venner å leke med og en aktiv hverdag, fremfor hjemme med en litt sliten mor med nyfødt baby. Så er iallefall jeg en ordentlig slem mor! ;)

Jeg tror vi alle har sånne dager... vi er jo i samme terminforum fra -17, og vi er på akkurat samme steder hva egne meninger og grensetesting gjelder. Jeg holder på å klikke i blant og har dager jeg føler alt bare blir sånn negativt "nei, ikke kast maten på golvet, nei, ikke slå katten, nei ikke dra ut søpla, du må ha på sko før du kan ut" osv osv osv. Merker det spesielt godt de dagene jeg er trøtt og sliten og har litt kort lunte, eller hun er trøtt og grinete og det blir mye sutring. Sender deg en god klem, pust med magen og vit at du ikke er alene.

Back
Topp