Er jeg alene om å føle meg sånn av og til ?

Marikl

Forelsket i forumet
Julibaluba 2017
" koser du deg med babyen ?" - konstant spørsmål alle elsker å stille hver gang de ser en nybakt mor.
Ja, man koser seg jo , og noen dager er baaaare kos og følelse av kjærlighet/stolthet/tilfredshet , men ikke alle , for det viser seg at det å være en mor- er kjempehardt 24/7 jobb!!

Jeg er førstegangs og for å være helt ærlig - jeg hadde aldri trodd at noen dager kunne være så tøffe - både psykisk og fysisk .
Ja, for noen er barseltiden rein kos og lek, noen har drømmebababyer- som sover enkelt av seg selv , som sover 2-3 timer per gang, som sover natten gjennom osv.
Men for noen er barseltiden en skikkelig prøveperiode - ekteskapet blir satt på prøve også , for alt forandres jo , babyer som gråter mye og sover lite tar all energien av både mor og far , og fordeling av hus og matlaging og slikt er heller ikke alltid enkelt .

Jeg har en baby som fortsatt sover lite og som hadde kolikk de 3 første månedene . Og av og til , når jeg har bysset og bært og ammet og vugget dagen lang , mens jeg fortsatt ikke har rukket å få spist , drukket , tisset eller stelt meg , DA får jeg lyst til å kjøpe et flybillett til New York og bare draaaa))))))) for 2 dager eller noe )))
Jeg er av Og til så lei av å spise stående restemat fra i går, tisse på 5 sekunder , se ut som en ustelt uteligger , dusje på 4 minutter , sove så lite hver eneste dag og ha 0 alenetid og 0 tid der kroppen min er bare min. Ha litt space!

Så klart noen dager er mye bedre enn andre dager , men jeg får skikkelig dårlig samvittighet for å tenke slik jeg av og til gjør når det står på som verst.
Alle andre ser ut til å bare koooose seg med babyen og nyte tiden mens de er så små.

Og jeg har muligheten til å få avlastning fra mor og mann , MEN hun startsett gråter hos dem og vil at kun jeg skal bære henne rundt og amme henne og stort sett kun meg hun sovner med .
Jeg gjentar ofte mantraet- "det blir bedre , det er bare en fase , barna vokser og ting endres "
Og av og til så hjelper det faktisk å bare gråte litt i dusjen ...

Jeg tror at det 1 året må være det tøffeste - både for babyen og for foreldre ...

Jeg elsker babyen , elsker å være en mor , og setter stoooor pris på alt jeg har !!
men dette er en beinhard jobb som man utfører hver eneste dag , uten helg !

Du er helt klart ikke alene om å føle det sånn, om det er noen trøst [emoji173]️
Jeg vet ikke annet å si enn; det blir (antageligvis [emoji12]) bedre! Og, be om avlastning om det så er 5 minutter, bare for å få samlet tankene igjen. Det er lov å bli lei, trist, oppgitt, forbanna og rådvill.. vi er alle gjennom alle disse følelsene en eller flere ganger... [emoji173]️ sover hun i vogn på tur feks?
Her i huset må mannen ta med seg lillegutt i vogna eller bæreselen avogtil for at jeg bare skal kunne få noen minutter for meg selv, enten til å sove, dusje eller bare det å kunne kjøre bil til matbutikken med favorittmusikken min dundrende i bilen [emoji14]

Du er flink, og husk at denne tiden får vi ikke igjen- uansett hvor fin eller vanskelig den måtte være.. så vi må bare gjøre så godt vi kan, mer kan vi ikke gjøre. Og det er godt nok [emoji173]️ Klem fra en mamma til en annen [emoji173]️

Jeg kjenner meg VELDIG igjen!

De første 2,5 månedene var helt ekstreme. Ja, det er en helt ny tilværelse og jeg hadde aldri trodd at det skulle bli lett, men jeg hadde aldri forestilt meg at det kunne være SÅ vanskelig heller. Kolikken har heldigvis gitt seg her nå, men det er fortsatt dager hvor det er veldig tungt for både baby og foreldre.

Vi sliter også med søvn (både vesla og mammaen). Jeg spiser alt ut at tupperware og senest for en time siden måtte jeg tisse med baby på fanget. Stelle seg, hva betyr det? Jeg får jo ikke vært så mye ute uansett, jenta hater å ligge i vogna. Det er ganske tungt for en ekstrovert som får energi av å være rundt andre å måtte gå hjemme alene døgnet rundt.

Det er de som koser seg som taler høyest, og det er ikke så rart. man føler seg ganske dårlig når man tenker som man gjør. Jeg har vært litt redd for å svare noe annet enn "ja" når folk spør om jeg koooooser meg (litt avhengig av hvem som spør), samtidig som jeg skulle ønske at deg ikke var så tabu å kunne si at barseltiden kan være ganske tøff. Bidrar ikke veldig aktivt til å bli kvitt det...

Det har heldigvis blitt mye bedre i det siste, og nå kan jeg si at jeg også (men ikke "bare") koser meg. Det kunne jeg faktisk ikke for en måned siden.. Jeg elsker jenta mi og kunne aldri gått tilbake til en hverdag uten. Jeg blir så lykkelig når hun smiler, prater, gurgler og koser, og jeg føler meg veldig, veldig heldig.

Men - mammatilværelsen de første månedene er helt klart tyngre enn noen annen heltidsjobb jeg har hatt.

" koser du deg med babyen ?" - konstant spørsmål alle elsker å stille hver gang de ser en nybakt mor.
Ja, man koser seg jo , og noen dager er baaaare kos og følelse av kjærlighet/stolthet/tilfredshet , men ikke alle , for det viser seg at det å være en mor- er kjempehardt 24/7 jobb!!

Jeg er førstegangs og for å være helt ærlig - jeg hadde aldri trodd at noen dager kunne være så tøffe - både psykisk og fysisk .
Ja, for noen er barseltiden rein kos og lek, noen har drømmebababyer- som sover enkelt av seg selv , som sover 2-3 timer per gang, som sover natten gjennom osv.
Men for noen er barseltiden en skikkelig prøveperiode - ekteskapet blir satt på prøve også , for alt forandres jo , babyer som gråter mye og sover lite tar all energien av både mor og far , og fordeling av hus og matlaging og slikt er heller ikke alltid enkelt .

Jeg har en baby som fortsatt sover lite og som hadde kolikk de 3 første månedene . Og av og til , når jeg har bysset og bært og ammet og vugget dagen lang , mens jeg fortsatt ikke har rukket å få spist , drukket , tisset eller stelt meg , DA får jeg lyst til å kjøpe et flybillett til New York og bare draaaa))))))) for 2 dager eller noe )))
Jeg er av Og til så lei av å spise stående restemat fra i går, tisse på 5 sekunder , se ut som en ustelt uteligger , dusje på 4 minutter , sove så lite hver eneste dag og ha 0 alenetid og 0 tid der kroppen min er bare min. Ha litt space!

Så klart noen dager er mye bedre enn andre dager , men jeg får skikkelig dårlig samvittighet for å tenke slik jeg av og til gjør når det står på som verst.
Alle andre ser ut til å bare koooose seg med babyen og nyte tiden mens de er så små.

Og jeg har muligheten til å få avlastning fra mor og mann , MEN hun startsett gråter hos dem og vil at kun jeg skal bære henne rundt og amme henne og stort sett kun meg hun sovner med .
Jeg gjentar ofte mantraet- "det blir bedre , det er bare en fase , barna vokser og ting endres "

Jeg tror at det 1 året må være det tøffeste - både for babyen og for foreldre ...

Jeg elsker babyen , elsker å være en mor , og setter stoooor pris på alt jeg har !!

Jeg føler med deg. Jeg føler meg noen ganger som en forferdelig mor som tenker at jeg må gjøre noe feil siden det er så vanskelig. Føler meg veldig alene i å være så frustrert fordi jeg ikke får tid til noe annet. Joda, jeg forventet at det skulle være hardt og mye jobb. Men det er ikke så mange som snakker om hvor vanskelig det til tider kan være.
«Alle andre» har det så enkelt. Alt jeg får høre er hvor koselig den første tiden er, hvor mye folk savner den første tiden og de første mnd med babyen. Mens alt jeg tenker på er at jeg gleder meg til babyen blir eldre. Jeg har også en kolikk baby og noen ganger så kan jeg ikke gjøre annet enn å gråte litt mens babyen hyler i armene mine.

Jeg er så trøtt, frustrert, lei meg. Jeg savner å kunne gjøre husarbeid, savner å kunne sove mer enn et par timer sammenhengende. Jeg gleder meg til den første tiden er over fordi det har faktisk vært så vanskelig at jeg er på randen til å bli deprimert.

Jeg elsker babyen min over alt på jord, smilene, latteren og måten han lyser opp på når han ser meg er så fantastisk at jeg bruser av stolthet. Men det ER vanskelig. Og noen ganger har jeg bare lyst til å legge meg ned å gråte meg i søvn.

Jeg tror mammaer må begynne å være mer åpne om hvor vanskelig det kan være og vise andre mammaer som sliter at man ikke er alene. Man er ikke alene om å føle på frustrasjonen og man er ikke alene om å føle seg forferdelig av å ville ha to minutter til seg selv.

Du er ikke alene og det ER den vanskeligste jobben noen kan ha.

Jeg holdt på å klikke i vinkler her en dag fordi jeg så en diskusjon angående foreldrepermisjonen. Der var det noen som påsto at folk måtte komme seg opp av sofaen og tilbake i arbeid så fort som mulig. For det var visst bare latskap å sitte hjemme med babyen....

Alle har det sånn her, det tør jeg påstå, det varierer bare hvor mye av tiden man opplever det sånn her. Men det er jo nettopp dette det dreier seg om, mer eller mindre. Og alle som sier at den første tiden BARE var fryd og gammen, lyver nødvendigvis ikke, men man glemmer! Og det er fordi man glemmer at man får flere barn ;) Hilsen en tredjegangs som ikke nødvendigvis har glemt hvordan det var, men vet at det blir bedre, myyye bedre :) Og jo mer ærlig man er ovenfor seg selv og andre om hvordan det egentlig er, jo lettere er det å takle for man vil trolig bli møtt med masse forståelse og det kan være et lite plaster på såret for mange. Hold ut!!

Nei, du er nok ikke alene! [emoji171]
Jeg er en av «de», som folk kanskje misunner! Men Shit a, på dårlige dager har mine fantasier vært mer grusomme enn dine! Min mann fikk en SMS med beskjed «kommer du ikke hjem NÅ, så legger jeg fra meg skrikerungen og går ut av huset alene»! Jeg var da ufattelig sliten, hadde vært alt for mye alene, og måtte bare få hjelp! Utrolig nok, det hjalp bare å sende den sms’n for å si at jeg trengte hjelp!
Og du, det er en grunn til at ikke alle savner babytiden! Den er nok grusomt fæl for mange, det er bare at det ikke snakkes så høyt om dessverre!!

Sender deg mange mange gode klemmer! [emoji171] skulle ønske jeg kunne sende deg litt overskudd også [emoji171] men ja, det blir bedre!!!! [emoji171]

Du er garantert ikke alene om å ha det slik!

Nå er dette min tredje baby, nå vet jeg mye mer om hva som kommer, så jeg har nok foreredt meg mentalt ganske godt på dette, så det gjør det litt lettere nå enn med første!

Min jente er og veldig avhengig av meg, det er forsåvidt 2-åringen også:p Men på tøffe dager så tenker jeg på 7-åringen som er så selvstendig, og absolutt ikke vil ha noe kos av mamma, så da nyter jeg de mange timene med byssing og bæring litt mer :p

Husker jordmor sa til oss når vi ventet nr 2: de fleste par som går fra hverandre etter å ha fått barn gjør det rundt 8 mnd etter fødsel, men klarer man seg gjennom det, så står man sterkt.

Det er en unntakstilstand å få barn!

Du er virkelig ikke alene [emoji173]️ Det ER en tøff jobb. Absolutt verdt det, men allikevel en tøff jobb.

Sender deg en god klem [emoji173]️

Tror vi er mange om å kjenne på det du beskriver. Vi har ikke en gang hatt kolikk, men har hatt trøblete ammestart, en baby som sover lite og som bæsjer så ekstremt hyppig at det går ut over det lille av søvn både mor og baby får. Jeg har hatt kvelder og dager hvor jeg har vært så sliten at jeg har grått mine modige tårer og ikke skjønt hvordan jeg skal holde ut. Jeg har hatt kvelder alene med illsint baby og måttet innrømme for meg selv av jeg kan forstå at folk rister babyen sin. Jeg har tenkt tanker som at jeg savner det gamle livet mitt og angrer på at vi fikk barn, og om noen hadde kommet inn døra og spurt om de skulle ta henne med seg, så hadde jeg svart "værsågod". Så går det to minutter før jeg strigråter over at jeg i det hele tatt kan tenke noe sånt.. Samboeren min er utrolig flink til å stille opp i helgene så jeg får sovet ut, men i ukedagene er jeg mye alene med lillesnupp. Jeg har vært så sliten at jeg har hentet ham gråtende på dugnad med hylskrikende baby i bilen, fordi jeg har vært ferd med å gå fra vettet. Etter den episoden har han blitt litt flinkere til å være hjemme med oss på ettermiddag/kveld, for han har innsett hvor heftig det kan være selv om frøkna er liten. Aldri i livet hadde jeg klart å på forhånd forberede meg på hvor ufattelig tøft dette er, enda jeg var klar over at det såvisst ikke kom til å bli bare rosenrødt. Allikevel, og heldigvis, så kjenner jeg på denne fløyelsmyke, altoppslukende mammakjærligheten og ville ikke byttet denne reisen for alt i verden, selv om den gjør meg sprø til tider. Sambo ga meg et smykke til jul for noen år siden, og det har blitt et slags mantra for meg på de tøffe dagene. Det har to små ringer hektet i hverandre og på den ene er det inngravert "amor vincit omnia", kjærligheten overvinner alt:Heartred

Tror (nesten) alle føler det slik noen dager [emoji173]️ Selv med "enkle" babyer. Og spesielt med første barnet, for da vet man ikke hvor fort spedbarnstiden går og hvor fort ting forandrer seg. Først nå med tredjemann koser jeg meg 99% av tida, for nå vet jeg at den tunge søvnløse tida går så utrolig fort og at jeg snart får dusje/spise/tisse/sminke meg igjen :D

Absolutt ikke alene!!!!
Klapp på skuldra, dyp pust alt blir bedre med tiden :)

Jeg har et såkalt «enkelt» barn som stort sett er blid, spiser bra, finner søvnen selv og sover natten gjennom. Jeg går hjemme og skammer meg for at jeg kjeder meg...elsker jentungen over alt så klart, men denne spedbarnstiden syntes jeg er fryktelig kjedelig. Pluss at jeg har gått hjemme nå over et år pga et trøblete svangerskap og kjenner at hjernen min smelter bort..,.jeg vil på jobb og fungere igjen.

Og jeg kan si at jeg blir møtt med mye tause tilbakemeldinger når jeg snakker om det....

Poenget var at vi har alle vårt og det å få barn er unntakstilstand på alle områder. Det fortoner seg bare forskjellig fra kvinne til kvinne.

Og ja det går over...og godt er det!! Jeg satser på at jeg nå fremover kan klare å nyte tiden litt mer, for plutselig sitter jeg på jobb og lengter etter lillemor som er hjemme med pappaen i permisjon....jeg vet det kommer!!

Masse styrkeklemmer sendes din vei[emoji171][emoji171]

Takk for denne tråden!:Heartred Hadde virkelig behov for å lese at jeg ikke er alene om å føle det sånn i dag.

Jeg føler ikke jeg får noe pause i det heletatt. Lillegutt klarer bare å sovne inntil/på meg,så han ligger med meg på natten,og henger på puppen hele dagen. I dag har han begynt å grine hver gang jeg tar han bort fra puppen. Så utrolig slitsom:arghh:
Ikke kan jeg huske sist jeg var i dusjen heller.

Det er virkelig en (eller 10) fulltidsjobb(er) å ha baby i hus.
Kan ikke forstå de som får gjort både det ene og andre mens de er hjemme i permisjon. Jeg er fornøyd om jeg har fått satt på en maskin med klær, eller startet på middagen før mannen kommer hjem

Har det blitt noe bedre nå som babyen din er litt større? [emoji171][emoji170][emoji172]

Fortell :) hvor gammel er babyen din? <3

5 måneder.

Det har vært tøft helt fra starten. Han er en skikkelig klistremerkebaby, så jeg har ekstremt lite tid for meg selv. Det er utmattende.

Han kan ligge litt mer for seg selv nå, men det er akkurat som han blir veldig fort lei/kjeder seg, og «klager» høylytt etter maks 5 minutter.

Dagsovingen er en kjempeutfordring. Bruker hele dagen på å forberede dupper, som stort sett blir relativt mislykket. Så dagene er lange, slitsomme og ganske kjedelig i grunn.

Om nettene våkner han ofte, så jeg er kronisk trøtt. Får liksom ikke hentet meg inn igjen på dagtid heller.

Det er en mager trøst å lese at andre også har det likt. Føler meg som den eneste som ikke nyter det her.

Gleder meg bare til han blir eldre..

Har det blitt noe bedre nå som babyen din er litt større? [emoji171][emoji170][emoji172]
Tusen takk for at du spør <3
Siden desember måned så kan jeg med hånden på hjertet svare et sterk "JA" på spørsmålet om jeg koser meg med babyen :)))
Jeg er mye mer lykkelig i dag enn jeg var de første 3-4 månedene etter fødsel! Jeg har slutten å gråte daglig av utmattelse og koser meg virkelig med jenta mi. <3
huff. Jeg håper baby nr 2 ( når den tid kommer i fremtiden ) kommer ikke til å ha kolikk i 3 måneder altså. Og jeg håper baby nr 2 kommer til å like å sove mye mer ))))

5 måneder.

Det har vært tøft helt fra starten. Han er en skikkelig klistremerkebaby, så jeg har ekstremt lite tid for meg selv. Det er utmattende.

Han kan ligge litt mer for seg selv nå, men det er akkurat som han blir veldig fort lei/kjeder seg, og «klager» høylytt etter maks 5 minutter.

Dagsovingen er en kjempeutfordring. Bruker hele dagen på å forberede dupper, som stort sett blir relativt mislykket. Så dagene er lange, slitsomme og ganske kjedelig i grunn.

Om nettene våkner han ofte, så jeg er kronisk trøtt. Får liksom ikke hentet meg inn igjen på dagtid heller.

Det er en mager trøst å lese at andre også har det likt. Føler meg som den eneste som ikke nyter det her.

Gleder meg bare til han blir eldre..

Kjenner meg igjen . Det hjalp meg å bære henne i Ergobaby adapt for å klare å få gjort noe hjemme .
Og det hjalp meg å be om hjelp fra de nærmeste - jeg sa klart ifra til slutt at "ok, folkens , det ser ut til at jeg er et skritt bak et ekte depresjon , hiv dere rundt og hjelp meg NÅ"
Så mamma kom ofte og avlastet / bærte babyen , vugget babyen , gikk tur.
Pappaen tok 1 uke ferie og var med oss, det hjalp veldig.

Back
Topp