Er ikke det egentlig litt uansvarlig???

meredith

Glad i forumet
Det har vært en del diskusjoner om foreldre som nekter å la ungene gå Halloween er egoistiske eller ikke.  Jeg syns det er på tide at vi kanskje også setter fokus på de som lar ungene sine gå Halloween jeg.  Er det ikke egentlig litt uansvarlig å la barna fly gatelangs etter godterier i mørket uten så mye som et snev av refleks?  Og hvem vet egentlig hva barna får servert av godterier rundt omkring? Har også andre faremomenter som kommer inn når ungene er ute og går Halloween, men sysn de to der er de mest framtredende.  

Jeg er ikke så redd for hva de får servert rundt, jeg er godtroende når det gjelder det. Men den gangen barna mine spør om å få gå, så blir det godt opplyst og med en voksen. Ble skremt da jeg var ute og kjørte i går og så hvor få som hadde refleks av noe slag. Når en voksen er med, så innbiller jeg meg også at dersom noe hadde planer om å gi no dritt, så gjør de ikke det.  

Hvis man er hysterisk så kan det høres litt uansvarlig ut ja... ser den.

De som kom på døra vår i går hadde refleks og var sammen med voksne. 
Og de fikk helt trygt, "sunt" snop... Ikke noe som var forgifta... 

Enig i dette med refleksen.. Var ute og kjørte i kveldinga jeg også, og kunne så vidt skimte en gjeng småunger som gikk i svarte kostymer langs veien.. Ellers hadde jeg ikke tenkt så mye på det med godteriet.. Her vi bor vet vi hvem de fleste er, og barna trenger ikke gå mange kilometer for å fylle posene heller..  

meredith skrev:
Det har vært en del diskusjoner om foreldre som nekter å la ungene gå Halloween er egoistiske eller ikke.  Jeg syns det er på tide at vi kanskje også setter fokus på de som lar ungene sine gå Halloween jeg.  Er det ikke egentlig litt uansvarlig å la barna fly gatelangs etter godterier i mørket uten så mye som et snev av refleks?  Og hvem vet egentlig hva barna får servert av godterier rundt omkring? Har også andre faremomenter som kommer inn når ungene er ute og går Halloween, men sysn de to der er de mest framtredende.  

ikke redd for det i heletatt, for jeg er med. når de blir så store at de går alene skal de ha refleks på. vi kjenner alle naboene våre og ingen unger går alene. jøjje.....

Læidy Bla Bla skrev:

meredith skrev:

ikke redd for det i heletatt, for jeg er med. når de blir så store at de går alene skal de ha refleks på. vi kjenner alle naboene våre og ingen unger går alene. jøjje.....

Vil det si at du fungerer som refleks da eller?  Siden dere ikke trenger refleks når du er med? 

Javel, da får jeg bare være uansvarlig da! 

Hun gikk alene ( med venner) for første gang i år. Jeg har vært med de andre årene.
Hun kjenner godt til "reglene" jeg har.
Hun vet området de fikk lov å gå i.
Hun har refleks,
Hun spiser ikke noe som ser rart ut før hun bedt meg se på det, sånn er hun.

Med så mange som var ute å gikk her i området i går, så var jeg heller ikke bekymret.
Så SÅ uansvarlig er jeg.

Tøsa skrev:

Så du mener det er hysterisk å bruke refleks på barna? Ja da er jeg hysterisk, for jeg vill ikke ha ett påkjørt barn hjem. Vill ha han hel!

Her gikk mannen sammen med gutten.
Han holdt seg i bakgrunnen når gutten gikk opp og ringte på, og hadde på seg refleksvest.

Eier av en gutt med huleboer skrev:
Her gikk mannen sammen med gutten.
Han holdt seg i bakgrunnen når gutten gikk opp og ringte på, og hadde på seg refleksvest.

samme her :)

Eg ville ikkje latt ungene mine gå på dørene til folk uten selv å være med... Eller, det kommer jo an på hvor gamle barna er da! Men uansett, så syns eg halloween er noe tull! Julebukk/nyttårsbukk derimot er en koselig norsk tradisjon ;)

søteste skrev:

Tøsa skrev:

Så du mener det er hysterisk å bruke refleks på barna? Ja da er jeg hysterisk, for jeg vill ikke ha ett påkjørt barn hjem. Vill ha han hel!

Nei ikke refleksen, men om man tror noen forgifter barna er man paranoid.

Gå ute mørkkledd uten refleks i mørket er uansvarlig, Halloween eller ikke......

Tror det ikke er så fælt mange som sender sine 2-3-4-5 åringer ut aleine på Halloween..

Hva er det med disse svertekampanjene egentlig? 

Alle de små som kom her hadde med seg voksen, noen hadde refleks, andre hadde blinkehalskjeder (som sykkellykter nærmest) som lyste både foran og bak. De voksne herfra gikk med refleksvester og barna våre hadde i tillegg lommelykter. De går bare til folk vi vet hvem er i nabolaget og de aller fleste har innpakket godteri, småposer, twist, fox etc. selvfølgelig er det alltid noen av de gamle damene som har Kong Haakon, men det liker stort sett ikke ungene uansett, og ville bli meget forundret om fru Hope på 84 år hadde forgiftet konfektbiten...
Noen av de eldre som kom i fjor hadde ikke refleks, og en av dem sendte jeg faktisk med en refleks (datteren til en venninne). I år kom det ikke noen større enn 5./6.klasse, og de var goodt utstyrt. Når ungdomsskoleelever kommer uten refleks tenker jeg at de faktisk er store nok til å passe på det selv, og at de nok da ikke går med refleks på de mørke klærne sine noen av de andre dagene de reker ute uansett, men ber dem alltid gå forsiktig!

fornuftig tråd!! misliker hele halloween greia, men ja, syntes det er svært uansvarlig av foreldre å sende ut unga, kledd som galninger i svart å uten et glimt av refleks

Ei venninne av meg delte faktisk ut reflekser sammen med godteriet i går.

Det synes jeg var genialt.

Ikke noe fan av halloween, men det er visst kommet for å bli, så da får man heller gjøre det beste utav det...

Så skal først ungene ut å tigge snop etter mørkets frembrudd, så for guds skyld, putt på dem en refleks...

Tøsa skrev:

syns Tøsa svarte ganske godt på denne, også.. ;)

BlackBeauty skrev:
Gå ute mørkkledd uten refleks i mørket er uansvarlig, Halloween eller ikke......

Og det gjelder både barn og voksne 

Back
Topp